دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1395 - 11:11

مجلس وظایف دولت را برای پیگیری اموال مصادره شده ایران از سوی آمریکا تأیید کرد/ آمریکا موظف به دادن خسارت از کودتای سال 1332 تاکنون به ایران شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس کلیات و جزئیات طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی را به تصویب رساندند.
کد خبر : 86073

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در ابتدا کلیات به رأی گذاشته شد و بهارستان‌نشینان با 174 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر با کلیات این طرح موافقت کردند.


در ادامه، نمایندگان مجلس وارد بررسی جزئیات طرح الزام دولت به پیگیری جبران اظهارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی دادند.


نمایندگان پس از بررسی 5 ماده این طرح را با 131 رأی موافق،‌ 10 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر مصوب کردند.


بر اساس ماده 1 این طرح؛ به منظور استیفای حقوق ملت ایران دولت موظف است رأساً یا از طریق حمایت از اشخاص و اتباع جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقتضی از جمله اقدامات حقوقی را جهت جبران خسارت و اخذ غرامت کامل از دولت ایالات متحده آمریکا به جهت نقش این کشور در موارد زیر به عمل آورد:


1- خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از کودتای 28 مرداد 1332


2- خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از کودتای نوژه


3- خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از جنگ تحمیلی


4- خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از شهادت بیش از 223 هزار نفر و 60 هزار نفر ایثارگر (جانباز و آزاده)


5- خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از شهادت بیش از 17 هزار شهید ترور


6- خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از حمله به سکوهای نفتی


7- خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از جاسوسی علیه ایران توسط ایالات متحده یا با حمایت و نقش‌آفرینی ایالات متحده


8- خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از انسداد، مصادره و یا تصرف در اموال و دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران، نهادها و مؤسسات دولتی یا عمومی جمهوری اسلامی ایران یا مقامات آن


9- کلیه خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از اقدامات رژیم غاصب صهیونیستی که با حمایت یا نقش‌آفرینی آمریکا انجام پذیرفته یا می‌پذیرد


10- کلیه خسارت‌های ناشی از سایر اقدامات یا وقایعی که با حمایت یا نقش آفرینی ایالات متحده روی داده است و یا در آینده روی خواهد داد


دولت موظف به پیگیری مصادره اموال ایران از سوی آمریکا به صورت حقوقی شد


همچنین در ماده 2 این طرح آمده است: دولت موظف است در مواردی که ایالات متحده تعهدات خود را در قبال جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه مصونیت دولت و اموال متعلق به دولت و مقامات جمهوری اسلامی ایران را نقض می‌نماید، در راستای اقدام متقابل کلیه اقدامات از جمله اقدامات حقوق مقتضی را به عمل آورد.


همچنین در ماده 3 این طرح قید شده است: دولت موظف است اجرای تصمیمات مراجع صالح به نفع جمهوری اسلامی ایران و اتباع آن را در کشورهای ثالثی که اموالی از ایالات متحده در آنها وجود دارد در چهارچوب اقدام متقابل تعقیب کند. در مواردی که دادگاه‌های کشورهای ثالث نسبت به شناسایی و یا اجرای احکام دادگاه‌های داخلی ایالات متحده آمریکا علیه ایران اقدام می‌کنند، دولت موظف است اقدام متقابل مقتضی را جهت شناسایی و اجرای احکام دادگاه‌های داخلی ایران در آن کشورها یا سایر کشورها حسب مورد به عمل آورد.


همچنین به موجب ماده 4 این طرح: اقدامات حقوقی مذکور در این قانون تا آنجا که در قبال دولت خارجی (ایالات متحده بر اساس ماده2 این قانون و یا هر کشور دیگر موضوع ماده 3 این قانون) اتخاذ می‌شود و نقض مصونیت آن دولت و یا مقامات آن دولت تلقی شود، باید در چهارچوب واکنش به نقض تعهد بین‌المللی آن دولت بوده و محدود به حدود اقدامات متقابل بر اساس حقوق داخل بین‌الملل باشد.


وزارت امور خارجه به مجلس درباره نحوه پیگیری مصادره اموال جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا گزارش می‌دهد


همچنین در ماده 5 این طرح آمده است: وزارت امور خارجه موظف است گزارش اقدامات به عمل آمده در راستای استیفای حقوق ملت ایران، موضوع این قانون را هر 6 ماه به کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته