دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت

ای حقیقت راه خود در پیش گیر...

ای حقیقت راه خود در پیش گیر...
در جامعه ایران، هنرمندان فعالیت هایشان در رابطه با حقیقت و واقعیت رویداد کربلا و شرح اندوه جانگاه قهرمانان جاودان این مصیبت در قالب نمایش های آیینی ایرانی مثل تعزیه، نقالی و پرده خوانی جلوه می کند.
کد خبر : 860316


گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ  محمدرضا خسرویان *: معرفت شناسی و هستی شناسی، انسان واقعیت طلب و حقیقت جو را وادار به کنش در بیان درک و تاویل خود از انسان، جامعه و جهان می‌کند. یکی از اشکال بیان، در جوامع انسانی، هنر نمایش یا تئاتر است.

در جامعه‌ ایران در رابطه با حقیقت و واقعیت رویداد کربلا و شرح اندوه جانکاه قهرمانان جاودان این مصیبت، فاجعه و تراژدی انسان ساز و آزادیبخش، امام حسین (ع) و نزدیکان و یارانش در قالب نمایش‌های سنتی، آئینی ایرانی تعزیه، نقالی و پرده خوانی جلوه می‌کند.

نمایش‌هایی که خلاقیت و جذابیت شیوه‌های اجرایی آن مشمول گذر زمان و تغییر مکان نمی‌شود و به کیفیت و اثرگذاری آن خدشه وارد نمی‌گردد؛ و این نافی به کار گیری ابزار و تکنولوژی فنی نو نیست. چرا که حقیقت طلبی و واقعیت جویی، زمان و مکان نمی‌شناسد که به تاراج نظام‌های اجتماعی کهنه و نو برود.

با این نگاه، اداره کل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت دهه‌ اول ماه محرم، مجالس تعزیه، نقالی و پرده خوانی را با عنوان نوای عرشیان و مشق فرشیان به منظور بیان حقایق کربلا و عاشورا از مطلع حجه الوداع ... تا اعلام جنگ علیه امام حسین (ع)، حدیث دیگران از سرّ دلبران کربلا از زبان قانیان فرنگ، بی وفایی و عهد شکنی کوفیان مهمان کش، بُریر و جعفر حقیقت یاب، وهب نصرانی نومسلمان شهید، حر ریاحی بریده از مقام دنیا، قاسم داماد، علی اکبر، عباس دلاور قمر بنی هاشم سقای کربلا و شهادت امام حسین (ع) برگزار کرد.

عشق به حقیقت و واقعیت کربلا بود که انگیزه‌ کنش عاشورایی را علی رغم تنگنا‌ها به ویژه تنگنای مالی که در دوره‌های قبل به دلایل معلوم و نامعلوم، خیلی کم یا نبوده است، ولی در این دوره منجر به عدم استفاده از همه‌ امکانات بالقوه در اجرای برنامه‌ها شد، در ما برانگیخت. اتفاقی که می‌تواند در آینده توسط تخصیص دهندگان اعتبار، قبل از بودجه ریزی، با مشورت کارشناسان ساخت و تولید تئاتر با اعتبار لازم، منجر به تولید تئاتر حرفه‌ای و فعالیت هنری گسترده‌تر در عرصه‌ فرهنگ و هنر شود.

*نویسنده، نمایشنامه نویس و بازیگر

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته