دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سرپرست مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی اعلام کرد:

ورود ایسپا به حوزه‌های جدید افکارسنجی/ گردآوری اطلاعات از دورافتاده‌ترین روستاها تا کلان‌شهرها

ورود ایسپا به حوزه‌های جدید افکارسنجی  گردآوری اطلاعات از دورافتاده‌ترین روستاها تا کلان‌شهرها
 سرپرست مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی بیان کرد: این مرکز قصد دارد در کنار تولید داده‌ها و انبوه‌سازی آن، به بخش تحلیل و به‌کارگیری داده‌ها نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد و این چرخه را بازتولید و تکمیل کند.
کد خبر : 860102

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ابراهیم شیرعلی سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران گفت: سنجش فرهنگ سیاسی و رفتار انتخاباتی مردم ایران همواره از بدو تأسیس ایسپا مورد اهتمام مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران بوده و هست. امسال نیز با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی، ایسپا سعی دارد در سطح ملی و در سطح حوزه انتخابیه تهران نگرش مردم پیرامون انتخابات مجلس را سنجش کند.

وی با تاکید بر این‌که اولویت اصلی مرکز در اجرای نظرسنجی‌ها، علاوه بر رصد و پایش مسائل روز کشور، سنجش نظرات مردم در خصوص انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است، افزود: گفتنی است علاوه بر موضوعات و اولویت‌های اشاره‌شده، پایش و سنجش شاخص‌های اجتماعی از جمله سنجش میزان اعتماد اجتماعی، امید اجتماعی، امنیت اجتماعی، احساس تعلق ملی، نگرش به مسائل و آسیب‌های اجتماعی در سطوح مختلف ملی و منطقه‌ای در دستور کار این مرکز قرار دارد.

سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران بابیان این‌که اجرای طرح‌های نظرسنجی و پیمایشی عمده‌ترین وظیفه و رسالت ایسپا را شامل می‌شود، اظهار کرد: در کنار آن تهیه و تولید گزارش‌های تحلیلی و سیاستی با استفاده از انبوه داده‌های تولیدشده در مرکز، برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی، انتشار کتاب و مقالات پژوهشی بر مبنای داده‌های حاصل از اجرای طرح‌های نظرسنجی، حضور در کارگروه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مرتبط با موضوعات روز اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و ارائه نتایج نظرسنجی‌ها در کارگروه‌های اشاره‌شده و نیز ارتباط و تعامل با بدنه علمی و دانشگاهی کشور و ... از برنامه‌های مرکز در کنار وظیفه اصلی آن یعنی انجام نظرسنجی‌های کارفرمایی و خویش‌فرمایی است.

وی بابیان اشاره به این‌که بعد از بیش دو دهه فعالیت، امروز ایسپا در بخش دولتی و خصوصی به‌عنوان نهاد متخصص اجرای نظرسنجی و تحقیقات افکار عمومی شناخته‌شده است، ادامه داد: جامعه علمی کشور نیز داده‌های تولیدشده در مرکز را مبنای تحلیل قرار می‌دهد و به ما اعتماد دارد. تلاش برای به‌روز کردن روش‌ها و تکنیک‌های انجام کار باهدف دست‌یابی به داده‌هایی با کمترین خطا از اقداماتی است که مرکز مستمراً پیگیری می‌کند.

شیرعلی افزود: در کنار به‌روزآوری شیوه‌های گردآوری اطلاعات با استفاده از روش‌های غیرحضوری با ملاحظات دقت، سرعت و کاهش هزینه‌ها در سطح ۳۱ استان کشور، ورود به موضوعات مختلف اجتماعی و فرهنگی در کنار موضوعات سیاسی و روز جامعه و نیز توسعه تحقیقات بازاریابی و اقتصادی از جمله اقداماتی است که به‌منظور توسعه فعالیت‌ها در حال انجام بوده و گفتنی است ایسپا قصد دارد در کنار تولید داده‌ها و انبوه‌سازی آن، به بخش تحلیل و به‌کارگیری داده‌ها نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد و این چرخه را بازتولید و تکمیل کند.

وی جوانان و به‌ویژه دانشجویان را بازوی توانمند مرکز در اجرای طرح‌های نظرسنجی دانست و گفت: گردآوری اطلاعات از دورافتاده‌ترین روستا‌ها تا کلان‌شهر‌ها به مدد جوانان دانشگاهی انجام می‌شود. این جوانان با ورود به ایسپا ضمن آشنایی بافرهنگ جهادی، آموخته‌های کلاس‌های درس و دانشگاه را با حضور در میدان تحقیق تکمیل می‌کنند و توانمند می‌شوند.

سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران بیان کرد: در سال‌های ابتدایی فعالیت ایسپا، شرط ورود به کادر اداری مرکز، حضور فرد در مرحله گردآوری اطلاعات به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین حلقه‌های کار نظرسنجی و تحقیقات پیمایشی بود و تمام این افراد بدون استثنا جوانان دانشگاهی بودند. علاوه بر این ایسپا بستری تحت عنوان پژوهشگران مهمان را فراهم کرده است تا جوانان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که توانانی اجرای پژوهش‌های کمی و کیفی دارند، در آن حضور فعال داشته باشند و بتوانند ایده‌های علمی و پژوهشی خود را در آن دنبال کنند.

وی اظهار کرد: پیشرفت دانش‌بنیان کشور منوط به حضور نیرو‌های متخصص، جوان و خلاق است. رمز موفقیت جهاددانشگاهی و چهار دهه افتخارآفرینی از این مسیر بوده و میدان دادن به جوانان و توانمندسازی آنان کلید کار است.

شیرعلی در پایان گفت: جهاددانشگاهی نشان داده است با رویکرد دارایی‌مبنا و با تکیه‌بر ظرفیت‌های بومی و داخلی و اعتماد به بدنه نخبه و جوان دانشگاهی توانسته است بخشی از کار‌های بر زمین‌مانده را در حوزه‌های مختلف علوم انسانی، فنی و مهندسی، پزشکی و ... پیش ببرد و در این زمینه فرصت‌سازی کند و به معنای دقیق کلمه، بهره‌وری را با حداقل امکانات و هزینه‌ها افزایش دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته