دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1402 - 16:28

امیرعبداللهیان: قفقاز نباید میدان کشاکش و رقابت قدرت‌ها شود

امیرعبداللهیان: قفقاز نباید میدان کشاکش و رقابت قدرت‌ها شود
وزیر امور خارجه گفت: نباید منطقه قفقاز میدان کشاکش و رقابت قدرت‌ها شود چرا که صلح را در منطقه به تاخیر می‌اندازد.
کد خبر : 859797

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه بعدازظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری مشترک با همتای ارمنستانی که به تهران سفر کرده است، با بیان اینکه منطقه قفقاز جنوبی برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و ما از همگرایی میان کشورهای این منطقه استقبال می‌کنیم، گفت: از پیشرفت مذاکرات صلح میان ارمنستان و آذربایجان استقبال می‌کنیم.

وی افزود: ایران بر ایجاد صلح در منطقه قفقاز تمرکز دارد و در دیدار اخیرم با رئیس جمهور آذربایجان در حاشیه جنبش عدم تعهد، دیدار امروز با وزیر خارجه ارمنستان و دیدار ماه‌های گذشته با نخست وزیر ارمنستان را می‌توان از اقدامات ایران برای ایجاد صلح و امنیت پایدار در منطقه قفقاز قلمداد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تهران و ایروان بر اهمیت مسیرهای ترانزیتی تاکید دارند، اظهار کرد: آقای الهام علی‌اف اطمینان دادند که به دنبال بستن مسیر تاریخی ایران و ارمنستان نخواهند بود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه باور داریم که صلح و امنیت بیشتر در میان همسایگان می‌تواند منافع مشترک کشورهای منطقه را تامین کند، تصریح کرد: نباید منطقه قفقاز میدان کشاکش و رقابت قدرت‌ها شود چرا که صلح را در منطقه به تاخیر می‌اندازد.

وی اعلام کرد: پیرامون مذاکرات صلح با همکارم امروز گفت‌وگو کردیم،معتقدیم نظم مبتنی بر جنگ پایان یافته و نظم مبتنی بر صلح در منطقه قفقاز ایجاد شده و این صلح پایدار نیازمند زبان دوستی و همواری میان دولت‌ها و ملت‌ها است.

وزیر امور خارجه گفت: هرگونه مذاکره باید در فضایی متوازن همراه با رضایت طرفین ایجاد شود و نتایج ملموس در راستای واقعیات منطقه و منافع طرفین داشته باشد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: برخی طرف‌های خارجی به دنبال سواستفاده از برخی اختلافات در منطقه قفقاز هستند، از فرمت ۳ بعلاوه ۳ میان کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم و ایران برای برگزاری این نشست که ارمنستان و آذربایجان هم مشارکت می‌کنند، اعلام آمادگی می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز در خصوص استفاده از ظرفیت های ترانزیتی و ضرورت رفع موانع مواصلاتی گفت‌وگو کردیم، افزود: تهران و ایروان بر استمرار گفتگوها میان دو طرف تاکید دارند.

وزیر امور خارجه بیان کرد: امروز پیرامون برخی مسائل منطقه‌ای مشورت کردیم و در خصوص مناسبات دو جانبه ایران و جمهوری ارمنستان گفت‌وگو داشتیم. همچنین راه‌های توسعه روابط دو جانبه و اجرایی کردن پروژه های همکاری دو طرف را نیز مورد بررسی قرار دادیم.  

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه در یکسال گذشته اقدامات خوبی انجام شده و معتقدیم همچنان ظرفیت های زیادی برای توسعه همکاری ها وجود دارد، اظهار کرد: ما برای رسیدن به سقف تبادلات تجاری ۱ میلیارد دلار و البته افزایش آن به سمت ۳ میلیارد دلار در حال حرکت هستیم و گام های خوبی نیز برداشته شده است.

وی گفت: هدف اصلی سفر امروز وزیر خارجه ارمنستان پیگیری توافقات رئیس جمهور کشورمان با نخست وزیر ارمنستان در آخرین دیدارشان بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دو کشور ظرفیت‌های مکملی در حوزه انرژی، حمل نقل و ترانزیتی دارند و معتقدیم می‌توانیم در حوزه برق نیز همکاری های خود را توسعه دهیم، تاکید کرد: در بحث تبادلات و همکاری های میان شرکت‌های دانش بنیان و همکاری در حوزه علمی نیز دو طرف عزم جدی دارند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب