قنبری: علی اکبر (ع) نجیبزاده بود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسینیه مجازی خبرگزاری علم و فناوری آنا از ابتدای محرم امسال آغاز به کار کرد. قرار است در این حسینیه مخاطبان این رسانه با مطالبی مثل برنامه هیئتهای مذهبی، سخنرانیها، مدیحهسرایی، سخنرانی و... همراه شوند.
از جمله برنامههای حسینیه آنا، گفتوگو با «حشمتالله قنبری» استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام است که در دهه نخست ماه محرم منتشر خواهد شد.
در بخش دیگری از همصحبتی با این پژوهشگر، قنبری در رابطه با جایگاه حضرت علیاکبر (ع) یکی چهرههای تأثیرگذار واقعه کربلا در مسئله امامت گفت:
از نظر ما و از نظر اهلبیت عصمت و طهارت که مرشد ما هستند و مستند به روایتها، ائمه اطهار خلفای خدا روی زمین هستند؛ یعنی امام حسین خلیفه امام حسن یا امام حسن خلیفه امام علی نیست، وصی همدیگر هستند؛ اما هر کدام در تراز اول خلیفه خدا هستند و این مسئله قابل جعل نیست. در این میان اشتباهی وجود دارد که برخی از ما در رابطه با فرزندان امامان نیز مرتکب میشویم. مثلاً برخی معتقدند چون حضرت علی اکبر (ع) فرزند بزرگ امام حسین (ع) در کربلا شهید شد، امامت به حضرت زینالعابدین (ع) رسید؛ یعنی در حقیقت حضرت علیاکبر (ع) امام چهارم بود که به دلیل شهادت، امام سجاد (ع) جانشین او شد. این غلطترین حرف عالم است.
وی افزود: این مقام منصوبی است، اگر خدا هزار علی اکبر دیگر را در کربلا به امام حسین (ع) میداد باز هم زینالعابدین (ع) امام بود. حالا چرا در این میان حضرت علی اکبر (ع) تا این حد سخاوت پیدا کرده؟ برای اینکه به جای امام زمان خود هم شهید شده است.
این استاد دانشگاه با اعلام این مسئله که امامت حضرت سجاد (ع) قطعی و حتمی است و قابلیت تفویض ندارد، اظهار کرد: ریاست را میشود دزدید، ولی آقایی را نمیشود. به ضرب حکم و فرمان میتوان یک نفر را روی صندلی ریاست جا داد، اما با حکم نمیتوان به کسی گفت که نجیبزادهای. باید چنین چیزی در وجودت باشد، که اگر اینطور باشد چه حکم بگیری چه نگیری، آقایی، مثل حضرت علیاکبر (ع) که در حقیقت یک نجیبزاده است. وقتی نباشی چه حکم بگیری چه نه آقا نیستی، اتاق کار و دفتر کارت حتی اگر چند صد متر هم باشد، همه آن را یک خرابه یا محل طاغوت میبینند و احترامی در نزد مردم ندارد.
انتهای پیام/