آمادگی سازمان بهزیستی برای خرید محصول شرکتهای دانشبنیان
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی علمی و کاربردی سازمان بهزیستی با شرکای کاری تولیدکننده و بهره بردار از محصولات دانشبنیان با حضور رئیس و معاونین سازمان بهزیستی، مدیران کل حوزه توانبخشی و مسئولان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه مدیران حوزه توانبخشی ضمن معرفی مختصری از فعالیت های بهزیستی در حوزه توانبخشی؛ میزان اقلام و تجهیزات مورد نیاز سازمان بهزیستی برای معلولیت های جسمی، حرکتی و حسی شامل ویلچر، سمعک، باطری، لوازم آموزشی و کمک توانبخشی و... و. را اعلام کردند.
در ادامه این جلسه نمایندگان شرکتهای دانشبنیان پکتوس، سامان توان راد، طنین پرداز پاسارگاد، پداسیس، شیران فناوری، تجارت فناوری فیال، ایده پردازان مبتکر شریف، ترمیم عضو سریر، چشم سازان ماهان، پژواک آوا، خدمات هوشمند سازی و فناوری کسب و کار، چکاد طب آدرین، کامپوزیت گستر سپاهان، گروه جهادی حسنا، اکسیر، صبا پالایه، پیشگامان طب دیجیتال، آوا یکتا سامانه نوین و دانشگاه بین المللی فرشتگان حضور داشتند که به تاریخچه و معرفی مختصری از محصولات تولید شده و قابل ارائه توسط شرکت های خود پرداختند.
علی محمد قادری معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور در این نشست به اهمیت ارتباط و اجماع نظر بهزیستی با عناصر و مجموعه های فاخری که در کشور کار دانشبنیان انجام می دهند اشاره کرد و گفت:پیچیدگی های خاصی که برای نظام مسائل سازمان بهزیستی وجود دارد و تنها در حوزه توانبخشی هم خلاصه نمی شود، نیاز به این ارتباطات دارد.
وی با اشاره به برگزاری نشست ظرفیت سازی مردمی در سازمان بهزیستی گفت:در این نشست که نهادها و مجموعه های مختلف و متنوعی شرکت داشتند، تازه سازی نظام بهزیستی را با توجه به نیازهای جدید جامعه و رشد دانش های جدید دنبال کرده ایم و بر همین اساس به تازه سازی نوع فعالیت شرکت های دانشبنیان نیز نیازمند هستیم. نظام ارتباطی ما در ارتباط با شرکای اجتماعی و نگاهی که بهزیستی دارد، شرکت های دانشبنیان را یک سرمایه می داند که بهزیستی باید مسیری به آنها بدهد، منابع اقتصادی وجود داشته باشد و دولت سرمایه هایی را بیاورد تا سرمایه گذاری صورت گیرد.
قادری گفت: یکی از آرزوهای من این است که سازمان بهزیستی پارک کار و فناوری داشته باشد تا برای جامعه هدف بهزیستی سبک زندگی و گذران اوقات فراغت را متناسب با آسیب یا شرایط زندگی این افراد تعریف کند که در حال حاضر در کشور ما وجود ندارد و یکی از حوزه هایی که علاقه مند هستیم در کنار شما قرار بگیریم و در صورت بروز مشکلات و گرفتاری های اداری در این زمینه نیز شخصا ورود خواهم کرد و در معیت شما برای تسهیلگری این کار اقدام می کنم.
وی افزود: البته که مدل باید اقتصادی باشد و فرهنگ بدون پیوست فنی و اقتصادی معنی ندارد و در همه حوزه ها اینگونه است و مدل بازدهی باید مشخص باشد.
رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اقدامات بهزیستی در حوزه اشتغال به عنوان رکن توانمند سازی گفت:از ابتکارات خلاقانه با پیوست فناورانه در این حوزه استقبال می کنیم و در میز تحول و فناوری از این طرح ها استفاده می کنیم و به دنبال تحول در این حوزه هستیم همانگونه که ساختار سازمان بهزیستی بعد از ۱۲ سال تغییر کرده است و مجوز رسمی دولت برای این موضوع را اخذ کرده ایم تا بتوانیم در فضای اداری کاملا متصل باشیم.
قادری به مرکز فوریت های اجتماعی اشاره کرد و گفت:به دنبال ارتقای این مرکز و تبدیل آن به یک سامانه بازخورد محور هستیم و گزارش هایی که از این سامانه بیرون می آید در فضای حکمرانی کشور استفاده می شود. وی همچنین به برخی موضوعات مورد نظر بهزیستی در زمینه های مختلف برای حضور و فعالیت شرکت های دانشبنیان اشاره کرد.
این مقام مسئول به آمادگی سازمان بهزیستی برای خرید محصولات شرکت های دانشبنیان اشاره کرد و گفت:بهره وری و کیفیت بالاتر محصولات مورد نیاز بهزیستی با دانش پایگی و فناورانه بودن شرکت های تولیدی ارتباط مستقیم دارد، لذا الزام داریم که حتما از شرکت های دانشبنیان خرید کنیم.
وی بر تدام جلسات و گزارش گیری مستمر و ماهانه شرکت های دانشبنیان تاکید کرد و گفت:باید بتوانیم فضای دانشبنیانی را اختصاصا برای سازمان بهزیستی پباده سازی کنیم که ساختار جدید بهزیستی این قابلیت را دارد.
اعلام آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه، ارتقا و فروش محصولات شرکت های دانشبنیان
طاها ذیقیمت رئیس کارگروه فناوریهای نوظهور هم در این نشست گفت: تولید و توسعه محصولات دانشبنیان با این کیفیت با توجه به محدودیت های موجود در کشور، جای افتخار و تشکر دارد. برنامه های حمایتی ستاد اقتصاد دیجیتال وظیفه کمک به فناوری زیست بوم دیجیتال اقتصاد کشور را دارد یعنی ما به عنوان یک نهاد تسهیلگر با استفاده از فناوری های پایه اقتصاد دیجیتال به دنبال کمک به توسعه محصولات هستیم.
وی افزود: فناوری هوش مصنوعی، بلاک چین و... فناوری هایی هستند که با توسعه آنها به دنبال توسعه اقتصاد دیجیتال و شکل دهی سبد محصولات دانشبنیان و تأمین نیازهای کشور هستیم و برای توسعه این فناوری ها، برنامه هایی داریم.ذی قیمت گفت:کمک به تأمین هزینه های تحقیق و توسعه شرکت های دانشبنیان با استفاده از تسهیلات کم بهره، تسهیلگری در رفع مشکلات برای گرفتن تأییدیه ها و اخذ مصوبه های مورد نیاز از دولت و... از این برنامه هاست.
وی گفت: در گذشته از طرح ها و ایده هایی حمایت شد که در مراحل بازار سازی و تبدیل شدن به بیزینس های قدرتمند با شکست رو به رو می شدند؛ زیرا با نیازهای واقعی جامعه تناسب نداشتند. اما در رویکرد جدید سعی کردیم از طرح هایی حمایت کنیم که بهره بردار واقعی برای استفاده از آن محصول وجود داشته باشد و اعلام نیاز جدی کرده باشد. و در این زمینه تفاهم نامه های سه جانبه منعقد می کنیم تا بهره بردار حتما در جریان توسعه و پیشبرد ساخت محصول باشد تا مطمئن شویم که حمایت ما منتج به نتیجه مناسب مورد نیاز می شود.
ذیقیمت حوزه اقتصاد دیجیتال را به عنوان میان بری برای توانمند سازی افراد دارای معلولیت معرفی کرد و افزود:با توجه به اینکه افراد دارای معلولیت به دلیل محدودیت های موجود جامعه نتوانسته اند وارد بازار کار شوند، در فضای مجازی می توانند کسب درآمد کنند و به ارتقای سطح معیشت این عزیزان کمک شود. راهکاری که به صورت اجرایی در میان مدت و کوتاه مدت به نظر می رسد؛ برگزاری دوره های توانمند سازی برای این است که بتوانیم این عزیزان را به سرعت وارد بازار کار حوزه اقتصاد دیجیتال کنیم و آمادگی خود را برای کمک در این زمینه از همین جا اعلام می کنیم.
وی در پایان از پیش بینی تسهیلات و امکاناتی برای صادرات محصولات دانشبنیان اشاره کرد و گفت:برای اینکه بتوانیم با توجه به مشکلات موجود؛ توانمندی و مانایی و در مرحله بعدی ارتقای محصولات شرکت های دانشبنیان را داشته باشیم و با توجه به اینکه محصولات تولیدی این شرکت ها واقعا قابلیت رقابت با محصولات جهانی را دارد و قطعا بازار خاورمیانه و کشورهای اطراف هم این امکان را دارند که بتوانیم محصولات را در آنجا به فروش برسانیم. نمایشگاه های دائمی معاونت سازمان فناوری در کشورهای مختلف این آمادگی را دارد که محصولات شما را بگیرد و کمک کند تا بتوانید متناسب با فرهنگ و زبان محل مورد نظرتان؛ بسته ها و مدل های فروش را آماده کنید و راحت تر به فروش برسانید.
انتهای پیام/