دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1402 - 00:03
گفت‌و‌گو/ در پی اهانت به قرآن کریم؛

دستگاه دیپلماسی ابتکار عمل داشته باشد/ اجلاس وزرای خارجه سازمان کنفرانس اسلامی برگزار شود

دستگاه دیپلماسی ابتکار عمل داشته باشد  اجلاس وزرای خارجه سازمان کنفرانس اسلامی برگزار شود
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت امور خارجه کشورمان برای مقابله با جریان افراطی اهانت‌کننده به قرآن ابتکار عمل را در دست بگیرد و اجلاس وزرای خارجه سازمان کنفرانس اسلامی را هرچه سریع‌تر در تهران برگزار کند.
کد خبر : 859124

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اقدام اخیر یک مهاجر عراقی در سوئد در اهانت به قرآن کریم و سوزاندن این کتاب مقدس مقابل سفارت عراق در استکهلم با مجوز دولت سوئد، گفت: از کشوری مانند سوئد که از جایگاه تمدنی در میان کشور‌های جهان برخوردار است بعید بود که چنین مجوز و اجازه‌ای را به منظور توهین به مقدسات مسلمانان دهد. 

وی افزود: به هر حال اسلام دومین دین بزرگ دنیاست و نباید به عقاید و آرای پیروان آن توهین شود، ما مسلمانان به باور‌ها و عقاید مسیحیان، کلیمیان و دیگر ادیان الهی توهین نمی‌کنیم، زیرا معتقدیم پیامبران این ادیان از جانب خدا مبعوث شده‌اند و کتابشان کلام حضرت حق است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد در حاکمیت سوئد جریانات افراطی صهیونستی نفوذ کرده‌اند و این حرکت نشأت گرفته از یک تفکر افراطی است، اظهار کرد: این جریانات زمانی می‌خواستند اختلافات بین ادیان و مذاهب را به وجود آورند، اما موفق نشدند که در این رابطه فهم و ایستادگی و هم‌بستگی رهبران کشور‌های اسلامی به شدت اثرگذار بود و از این رو بعد از شکست پروژه اختلاف‌افکنی میان ادیان و مذاهب، به سمت توهین به مقدسات مسلمانان روی آورده‌اند.

مالکی یادآور شد: جالب است آن فردی که به قرآن کریم اهانت کرد بعد از مدتی گفت که حاضر نیست به تورات یا انجیل اهانت کند! این چه معنایی می‌دهد؟ معنایش این هست که یک جریان فکری افراطی پشت این قضیه قرار دارد، درصورتی که مقابله با این جریانات برای دولت سوئد کار سخت و دشواری نیست.

وی، واکنش و مواضع فعال دولت و دستگاه‌های مرتبط برای مقابله با جریانات افراطی در سوئد و دیگر کشور‌های اروپایی را ضروری دانست و گفت: این موضوع بسیار مهم است و نباید وزارت امور خارجه کشورمان و سایر مسئولان امر سکوت کنند و یا واکنش در خور توجهی از خود بروز ندهند. حتماً ضرورت دارد که مردم و مسئولان یکصدا در برابر اینگونه حمایت‌ها فعالانه رفتار کنند و دست به راهپیمایی‌های اعتراضی بزنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پیشنهاد ما این است که وزارت امور خارجه کشورمان ابتکار عمل را در دست بگیرد و اجلاس وزرای خارجه سازمان کنفرانس اسلامی را هرچه سریع‌تر در تهران برگزار کند و یک حرکت هجومی و منسجم‌شده‌ای بین کشور‌های اسلامی را بر علیه این اقدام شکل دهد.

مالکی در پایان گفت: توهین به مقدسات مسلمانان به معنای آزادی بیان و دموکراسی نیست بلکه به معنای ذبح دموکراسی است. دموکراسی زمانی معنا پیدا می‌کند که ادیان به صورت مسالمات‌آمیز با یکدیگر گفتگو و مباحثه داشته باشند نه اینکه قرآن را آتش بزنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته