دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 تير 1402 - 00:04
کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با آنا:

کرسی‌های آزاداندیشی نیاز به پیوست رسانه‌ای دارد/ دانشگاه آزاد می‌تواند زبان گویای مردم باشد

کرسی‌های آزاداندیشی نیاز به پیوست رسانه‌ای دارد  دانشگاه آزاد می‌تواند زبان گویای مردم باشد
یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه باید مردم، جامعه دانشگاهی را به عنوان زبان گویای خود بشناسند و به آن اعتماد کنند، گفت: با توجه به گستردگی که دانشگاه آزاد در استان‌ها و شهرستان‌ها دارد، می‌تواند این نقش را به خوبی ایفا کند.
کد خبر : 858810

قاسم حبیب‌زاده کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، با اشاره به ضرورت تقویت و ترویج کرسی‌های آزاد اندیشی در تمامی دانشگاه‌های کشور، گفت: مدتی است نقش جنبش دانشجویی و دانشگاه‌ها در عرصه تحولات اجتماعی کمرنگ شده و تا حدودی از بطن جامعه فاصله گرفته‌اند و این به تدریج منجر به کاهش نقش آنها در عرصه تحولات اجتماعی شده است و به همین نسبت هم سیاسیون و افرادی که می‌خواهند نماینده مجلس شوند بنا به کاهش اثرگذاری دانشگاهیان، آنها هم بهای لازم را به نقطه نظرات دانشگاهیان نمی‌دهند یا کمتر به آن توجه می‌کنند.

وی افزود: اگر جامعه دانشگاهی به دنبال این است که دوباره نقش از دست‌رفته خود را بازیابد و بر روند تحولات سیاسی و اجتماعی اثرگذار باشد و به نوعی رهبری این تحولات را به دست بگیرد، لازمه است خود را از بطن و متن جامعه جدا نکند و فاصله نیندازد و تحلیل‌های غیرواقع‌بینانه از تحولات جامعه ارائه ندهد و به نوعی در متن جامعه حضور مستمر داشته باشد.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: اگر این اتفاق بیفتد سپس می‌توان انتظار داشت برنامه‌هایی مانند کرسی‌های آزاداندیشی، مناظرات دانشجویی و تریبون‌آزاد و برنامه‌هایی از این دست برای گفتمان‌سازی در جامعه و جهت‌دهی به سیاسیون و رأی‌دهندگان مؤثر واقع شوند، اما در غیر این صورت، خیر.

حبیب‌زاده با بیان اینکه تفاوتی میان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه دولتی در ترویج کرسی‌های آزاداندیشی وجود ندارد، گفت: هر دو آنها نقش مهمی در آگاه‌بخشی و ارتقای مشارکت سیاسی دارند و اگر ملزوماتی که بیان شد رعایت کنند، قطعاً در این عرصه مثمر ثمر خواهند بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه آزاد باید برای فعالیت‌های دانشجویی و اساتید خود پیوست رسانه‌ای تبیین کند تا مطالبی که تحت کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها مطرح می‌شوند را به سمع و نظر جامعه برسانند، اظهار کرد: به هر حال کارکرد کرسی‌های آزاد اندیشی راه‌اندازی جریان مطالبه‌گری است، اما اگر پیوست رسانه‌ای قوی وجود نداشته باشد این جریان مطالبه‌گری، موفق به برقراری ارتباط با آحاد جامعه نمی‌شود. 

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: باید فضایی ایجاد شود که آحاد جامعه، جامعه دانشگاهی را به عنوان زبان گویای خود بشناسند و آن را معرفی و به آن اعتماد کنند. به نظر می‌رسد با توجه به گستردگی که دانشگاه آزاد در استان‌ها و شهرستان‌ها دارد می‌تواند این نقش را به خوبی ایفا کند، اما باید آقایان و بانوان در دانشگاه به مطالبات واقعی جامعه توجه داشته باشند.

حبیب‌زاده با بیان اینکه دانشگاهیان نباید مطالبات انتزاعی خود را به جای مطالبات جامعه جا بزنند، گفت: یا اینکه نگاه‌های آرمان‌گرایانه غیر واقعی خود را مورد توجه صرف قرار دهند، زیرا آنها به تنهایی برای رهبری یک گفتمان تحولی در جامعه کافی نیستند اما اگر مقتضیات آن را در نظر بگیرند، قطعاً جامعه دانشگاهی نقش پیشرو را در تحولات اجتماعی و سیاسی برعهده خواهد گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته