دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

قیمت خودروهای مونتاژی تغییر می‌کند؟

قیمت خودروهای مونتاژی تغییر می‌کند؟
دبیر تجدیدنظر شورای رقابت گفت: اگر قرار بر تغییر قیمت خودرو‌های مونتاژی برمبنای نظر مسئولان باشد، ابتدا باید به واسطه تصمیم سران قوا، امور قیمت‌گذاری این نوع خودرو‌ها به سازمان حمایت و یا وزارت صمت واگذار شود.
کد خبر : 858566

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، شورای رقابت امروز ۲۷ تیر ماه جلسه دارد که یکی از دستور جلسات بررسی نظر رئیس جمهوری در مورد چرایی افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی است.

پس از گذشت دو ماه از نهایی شدن اولین مصوبه شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودرو‌های مونتاژی و حاشیه‌های پیرامون آن، در نهایت روز ۱۷ تیرماه در جلسه شورای رقابت، قیمت‌های پایه جدید به صورت مصوب اعلام شد.

رئیس جمهوردر جلسه ۲۵ تیرماه هیئت دولت در خصوص قیمت خودرو‌های مونتاژی با اعلام اینکه، شورای رقابت با چه توجیهی قیمت خودرو‌های مونتاژی را افزایش داده است؟ معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای اقتصاد و صمت را مأمور بررسی و اصلاح این روند کرد.

پافشاری شورای رقابت برای گرانی خودروهای مونتاژی

آلبرت بغزیان دبیر تجدید نظر شورای رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد آنا درباره پیشنهاد رئیس جمهور برای کاهش قیمت خودرو‌های مونتاژی اظهار کرد: همزمان با سیاست‌گذاری‌های دولت سیزدهم باید تعیین نرخ خودرو با توجه به وضعیت موجود، روند کاهش داشته باشد اما تا زمانی که قیمت‌گذاری در اختیار شورای رقابت است هر نوع تغییری در نرخ خودروهای مونتاژی باید براساس تصمیمات این شورا اتخاذ شود.

بغزیان ادامه داد: شورای رقابت طی بررسی‌های کارشناسی شده نرخ خودر‌وهای مونتاژی را تعیین و اعلام کرد در حالی که قیمت نهایی طبق محاسبات کارشناسی شده، خیلی بیشتر از رقم اعلام شده بود.

استفاده از دیدگاه‌‌های اساسی برای پیشبرد اهداف قیمت گذاری خودرو

وی افزود: شورای رقابت، فرا قوه‌ای است. بنابراین دیدگاه‌های هر یک از مسئولان درباره قیمت خودرو صرفاً به‌عنوان یک نظر‌ برای پیشبرد اهداف این شورا تلقی می‌شود. از این رو استفاده از دیدگاه ها و توجه به تصمیم‌های اجرایی به ویژه سیاست دولت در صورت اتفاق نظر سران سه قوه، راهگشا خواهد بود.

به گفته دبیر تجدیدنظر شورای رقابت ادامه داد: برای کاهش یا افزایش قیمت خودرو طبق درخواست دولت باید درابتدا شورای رقابت با خودروسازان و مونتاژکاران به توافق برسد. تا زمانی که قیمت‌گذاری خودرو‌های مونتاژی در اختیار شورای رقابت است هر نوع تغییری در نرخ این نوع خودروها برمبنای نظرات کارشناسی شورا اعمال می‌شود.

بغزیان گفت: اگر قرار بر تغییر قیمت خودرو‌های مونتاژی برمبنای نقطه نظر مسئولان باشد ابتدا باید به واسطه تصمیم سران قوا، امور قیمت‌گذاری این نوع خودرو‌ها به سازمان حمایت و یا وزارت صمت واگذار شود.

تکلیف قیمت خودروهای مونتاژی چیست

به گزارش آنا؛ با ابلاغ مصوبه جدید شورای رقابت، خیال خودروسازان مونتاژی راحت‌تر شد واقدام به صدور دعوتنامه تکمیل وجه یا واریز پیش‌پرداخت خودروی مشتریان فروش‌های یکپارچه خودروها با قیمت‌های جدید و به‌روز شده کردند؛ اما ماجرا در همین جا تمام نمی شود.

نکته مهم در این است که هیچ‌گاه خودروسازان خصوصی، مصوبه شورای رقابت را اجرایی نمی‌کردند اما این بار قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت را مد‌نظر گرفته و از همان ابتدا اقدام به اجرا کرده‌اند. حالا مردم منتظر تصمیم نهایی دولت برای بازگشت قیمت ها به روال گذشته هستند وآیا شورای رقابت از پافشاری افزایش قیمت خودروهای مونتاژی دست برمی دارد!.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته