دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1395 - 15:14

فرید مرادی: افزایش 25 درصدی قیمت کتاب، تعداد فروش‌ها را در نمایشگاه کتاب کاهش داد

سرویراستار و کارشناس نشر نگاه معتقد است اگرچه حضور مردم در نمایشگاه بیست‌ونهم، باعث شگفتی اهالی نشر شد، اما نباید کمبود‌ها و مشکلات مربوط به نمایشگاه را زیر سایه این شگفتی و هیجان،‌ نادیده گرفت.
کد خبر : 85837

فرید مرادی –سرویراستار نشر نگاه- در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا درباره برگزاری بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: «نمی‌شود زیاد به نمایشگاه کتاب امسال نگاه منفی داشت، به هر حال وقتی مردم از یک رویداد استقبال کنند، عیب‌ها و نقاط ضعف آن را می‌پوشانند. اما نباید این واقعیت را نادیده گرفت که شهر آفتاب هنوز برای میزبانی نمایشگاه کتاب تهران آماده نبود و زیر چادر بودن 60 درصد از ناشران، گواه روشنی بر این مدعا است.»


وی افزود: «از دیگر مشکلات این دوره از نمایشگاه، مشکلات تردد و دسترسی به شهر آفتاب بود. وعده‌ مسئولان آن طور که گفته شده بود درباره تخصیص تاکسی و اتوبوس از نقاط مختلف شهر محقق نشد. هزینه آژانس از مرکز شهر هم حدود 40 هزار تومان بود که با احتساب مسیر بازگشت، رقم بالایی است. تنها راه مستقیم برای رسیدن به شهر آفتاب، مترو بود که آن هم مصائب خودش را به لحاظ شلوغی داشت.»


مرادی اظهار داشت: «ترافیک سنگین در مبادی ورودی نمایشگاه و در مسیر رسیدن به شهر آفتاب در روزهای تعطیل، کانترهای تعبیه شده برای سرویس‌های بهداشتی و... هم از دیگر بارزه‌های ناخوش‌آیند در نمایشگاه کتاب امسال بودند.»


این کارشناس نشر درباره میزان فروش نشر نگاه توضیح داد: «قیمت کتاب‌ها نسبت به سال قبل، به صورت میانگین بین 20 تا 25 درصد گران‌تر شده بود و این مساله باعث شد تعداد فروش‌‌ها نسبت به نمایشگاه سال قبل، نزدیک به 15 درصد افت داشته باشد.»


وی با اشاره به بیانات مسعود شهرام‌نیا، قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران که خبر از ثبت 78 میلیارد تومان تراکنش از کارت‌خوان‌های بانک شهر داده بود، گفت: «ایشان گفته‌اند با درنظر گرفتن خرید‌های نقدی و خرید از طریق کارت‌خوان سایر بانک‌ها، فروش نمایشگاه به 115 میلیارد می‌رسد. البته این‌ها آمارها در حد حدس و گمان است؛ کما اینکه سال گذشته برخی می‌گفتند فروش نمایشگاه به 200 میلیارد رسیده است.»


مرادی درباره نقل مکان کردن نمایشگاه به شهر آفتاب افزود: «نمایشگاه امسال، دو مزیت داشت؛ اول اینکه بالاخره صاحب خانه‌ای شد که ماهیت نمایشگاهی دارد و دوم، استقبال مردم از آن که واقعا برای من جذاب و البته شگفت‌آور بود، زیرا رفتن به شهر آفتاب، به دلیل بعد مسافت برای خود من هم آسان نبود.»


وی ادامه داد: «این استقبال نشان می‌دهد که کتاب، همچنان می‌تواند ویترین‌ جذابی برای مردم داشته باشد ولی اینکه چرا مردم در طول سال از کتاب‌ و کتاب‌فروشی‌ها استقبال نمی‌کنند، سوالی است که هنوز برای آن جوابی پیدا نکرده‌ام.»


سرویراستار نشر نگاه درباره به هدر رفتن پتانسیل علاقه‌مندی مردم در حوزه نشر، گفت: «تجربه دوره‌های مختلف نمایشگاه، به من ثابت کرده که بیش از 90 درصد بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب، افرادی هستند که نمی‌دانند چه می‌خواهند؛ یعنی برای تهیه کتاب خاصی به نمایشگاه نمی‌آیند. بنابراین هدایت و جهت دادن به تمایل بازدیدکنندگان، مساله بسیار مهمی است.»


وی با تاکید بر ضرورت جدی گرفتن مقوله آموزش در نشر، اضافه کرد: «یکی از ضعف‌های نمایشگاه که البته متوجه ناشران می‌شود، نبود فروشنده خوب و آشنا به حوزه کتاب است. در همین نمایشگاه امسال، بعضی از غرفه‌داران از کتاب‌های غرفه‌ خود اطلاع نداشتند و حتی گاهی با بی‌تفاوتی از بازدیدکننده می‌خواستند که خود کتاب مورد نظرشان را از روی میز پیدا کنند.»


مرادی، ثبات نداشتن قیمت‌ها را،‌ یکی دیگر از نقطه ضعف‌های نمایشگاه کتاب دانست و گفت: «در فضای نمایشگاه هیچ محدودیتی برای میزان تخفیف‌ها وجود ندارد و بعضی از ناشران، تخفیف‌های 50-60 درصدی را برای کتاب‌های خود اعمال می‌کنند. این مساله، بعضا باعث ایجاد نوعی بازار مکاره می‌شود و یک‌جور دهن کجی به ناشران جدی که 10 تا 15 درصد تخفیف معمول نمایشگاه را رعایت می‌کنند است.»


وی همچنین درباره حضور ضعیف غرفه‌های کوچک در نمایشگاه، اظهار داشت: «غرفه‌های 6 متری و 9 متری که مثل قوطی کبریت کنار هم دیگر برپا می‌شوند، معمولا مورد نظر بازدیدکنندگان قرار نمی‌گیرند و من فکر می‌کنم اگر مسئولان، سالنی را بدون غرفه‌بندی برای ارائه کتاب‌های این ناشران درنظر بگیرند، فروش بیشتری متوجه این ناشران خواهد بود؛ ناشرانی که معمولا هزینه حضور در نمایشگاه را هم به سختی درمی‌آورند.»


نویسنده کتاب پنج جلدی «تاریخ چاپ و نشر کتاب فارسی» همچنین از چیدمان غرفه‌ها در نمایشگاه بیست‌ونهم انتقاد کرد و گفت: «غرفه‌ها با نظم و ترتیب مشخصی در سالن‌ها قرار نگرفته بودند و قاعده نظم الفبایی وجود نداشت. این مساله باعث می‌شد بازدیدکنندگان از جست‌وجوی غرفه مورد نظر خود خسته و احتمالا منصرف شوند. ضمن این‌که ضعف اطلاع رسانی هم به این مساله دامن می‌زد.»


وی که وجود مشکلات همچون قطعی برق، ضعف سیستم تهویه، قطعی کارتخو‌ان‌ها و ... را نیز از جمله مشکلات همیشگی نمایشگاه می‌داند، درباره کلیت برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب گفت: «به نظر من شهر آفتاب در سال‌های آینده، می‌تواند محل مناسبی برای نمایشگاه کتاب تهران باشد. به شرط آنکه دسترسی به آن تسهیل شده و امکانات بیشتری برای آن در نظر گرفته شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته