دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

امروز با روشی ساده جهت قبله را پیدا کنید

امروز با روشی ساده جهت قبله را پیدا کنید
مردم هر نقطه از کره زمین در روز‌های ۷ خرداد و ۲۵ تیر ماه هر سال بدون نیاز به فرمول‌های دست‌وپاگیر ریاضی می‌توانند جهت دقیق قبله را به‌راحتی تعیین کنند.
کد خبر : 858256

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در روز‌های ۷ خرداد و ۲۵ تیر ماه هر سال، هنگام ظهر شرعی در مکه معظمه، خورشید دقیقاً عمود بر کعبه می‌تابد و این امر سبب می‌شود خانه کعبه در این روز‌ها به هنگام ظهر سایه نداشته باشد.

بر اساس این گزارش، مردم در هر نقطه‌ای از کره زمین هنگام اذان ظهر مکه، سمت درست قبله را بدون فرمول ریاضی و با دقت بالا می‌توانند تعیین کنند، مثلا این امکان در نمازخانه یک سازمان به‌راحتی صورت می‌گیرد؛ به این ترتیب که اگر در فضای باز زمانی که خورشید می‌تابد، یک شاخص را از یک سقف تراز به سمت زمین آویزان کنیم سایه این ریسمان در ساعت مقرر به روی زمین می‌افتد که خلاف جهت سایه شاخص، قبله را نشان می‌دهد و با استفاده از آن می‌توان به‌راحتی جهت قبله را تعیین کرد.

ظهر شرعی در مکه مکرمه به وقت رسمی کشورمان در روز ۷ خرداد، ساعت ۱۲:۴۸ و در روز ۲۵ تیر، ۱۳:۵۷ (به وقت تابستانی ایران) است و تعیین قبله باید در این زمان‌ها صورت گیرد.

روز‌های ۷ خرداد و ۲۵ تیر فرصتی مناسب برای تعیین دقیق قبله به‌ویژه برای مساجد و نمازخانه‌ها است که با ترسیم خطی باریک بر روی سایه در لحظه مذکور، برای همیشه این مشکل در آن مکان برطرف خواهد شد.

مطرح شدن روز‌های ۷ و ۸ خرداد و ۲۴ و ۲۵ تیرماه برای تعیین قبله به این دلیل است که در این روز‌ها تغییرات میل خورشید در بهار تا ۵/۲۳ درجه میل شمالی است و با توجه به عرض جغرافیایی خانه کعبه یعنی ۲۱ درجه و ۲۵ دقیقه در این روز‌ها یک بار هنگام جابه‌جایی از استوای آسمان به سمت شمال کره آسمان و یک بار در هنگام بازگشت به سمت استوای سماوی میل خورشید با عرض خانه خدا یکی شده و خورشید در هنگام رسیدن به نصف‌النهار محلی مکه (هنگام اذان ظهر مکه) درست در بالای خانه کعبه (سمت‌الرأس آن) قرار می‌گیرد.

عمل تعیین قبله در این روز‌ها با توجه به شاخص‌های گفته‌شده با دقیق‌ترین روش و به‌سادگی امکان‌پذیر است و با اصلاح برخی مشخصه‌ها در طول سال نیز این امکان در هنگام ظهر شرعی در مکه معظمه وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کعبه مکه خورشید
ارسال نظر
هلدینگ شایسته