اذعان وزیر صمت به خطای راهبردی صنعت خودروسازی کشور
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، عباس علی آبادی امروز در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع اظهار داشت: اگر صنعتی داریم که در کشور فقط ماشین تولید میکند و به دست مردم میدهد و یا کشوری شبیه به همین جا، این قابل قبول نیست. ما باید جزو بهترینهای دنیا قرار باشیم، چون لیاقت آن را داریم؛ مانند ساخت توربین گاز که جز بهترینها هستیم و به دنیا ثابت کردیم که میتوانیم.
وزیر صمت افزود: اینکه بگوییم نیروی کار ایرانی قابلتی ندارد و بهره وری ندارد غیرقابل قبول است. ما به نیروی کار ایرانی ارج نمینهیم و حق و حقوقش را نمیدهیم؛ چطور همین فرد در کانادا و آمریکا میدرخشد، اما اینجا نمیتواند. دلیل این است که میخواهیم از این نیروی کار به مفت استفاده کنیم و این درست نیست.
وی تاکید کرد: اگر قدر نیروی انسانی را بدانیم میبینیم که اتفاقاً ظرفیتهای بالایی دارد و باید همه این ظرفیتها را به کار بگیریم.
علی آبادی با اشاره به تحولات سریع برای پیشرفت صنایع در جهان گفت: ما همچنان با بهرهوری بسیار پایین در کشور درگیر مشکلات هستیم و در حالیکه دنیا در حال ایده پردازی برای انقلاب صنعتی ششم است ما هنوز در انقلاب صنعتی اول به سر میبریم.
وی ادامه داد: دولت به جای تصدی گری باید به سمت حکمرانی برود و مشکلات موجود به دلیل رقابت دولت با بخش خصوصی بوده است.
وزیر صمت با تاکید بر لزوم حرکت به سوی دانش بنیانها برای کنترل انرژی گفت: منکر صنایع فولاد و مس نیسیتیم، اما الان ژنراتور میسازیم، اما با مس خارجی؛ مس داخلی فقط برای صادرات خوب است که ببرند آنجا فراوری کنند و بعد به کشور برگردانند.
وی تاکید کرد: صادر کردن مس و آلومینیوم به صورت خام، صادرات ثروت کشور است که ارزشمند نیست.
علی آبادی افزود: ما باید به سمت برقی شدن حرکت کنیم و این خطای راهبردی است که در گیربکس اتوماتیک سرمایهگذاری کنیم، زیرا دنیا آن را کنار گذاشته و ما تازه در حال ایجاد آن هستیم؛ بنابراین باید به سمت برقی شدن حرکت کنیم.
وزیر صمت تصریح کرد: یک خودروی برقی برای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵۰۰ کیلووات ساعت برق میخواهد و اگر با خورشید برق آن را تأمین کنیم ۷ سنت میشود که ۷ ضرب در ۱۵ یک دلار میشود، اما اگر با بنزین برود بین ۸ تا ۱۰ لیتر بنزین میخواهد.
وی تاکید کرد: توسعه پایدار زمانی اتفاق میافتد که به سمت محصولات صادرات محور حرکت کنیم و صنایع باید بتوانند ارز خود را تأمین کنند و این جز با رویکرد صادرات محور بودن محقق نخواهد شد آن هم صادرات بر اساس مزیتهای کشور نه صادراتی که انرژی بر هستند.
وزیر صمت گفت: ما با واردات مخالف نیستیم، اما واردات باید برای تنظیم گری باشد آن هم کالاهایی که در کشور مزیت آن را نداریم.
انتهای پیام/