دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1395 - 11:59

نتانیاهو وزیر جنگ را برای توبیخ احضار کرد

اختلافات در کابینه اسرائیل در حالی بالا گرفته که نخست‌وزیر این رژیم، موشه یعلون را به دلیل اظهارات مخالفش احضار کرد.
کد خبر : 85772

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از فارس، نتانیاهو، موشه یعلون، وزیر جنگ کابینه خود را برای شفاف‌سازی درباره سخنرانی روز قبلش درباره لزوم اظهارنظر سربازان و فرماندهان نیروهای نظامی درباره موضوعات مختلف به دفتر نخست‌وزیری احضار کرد.


موشه یعلون روز گذشته (یکشنبه) در سخنرانی در جمع وابستگان نظامی خارجی در وزارت جنگ اسرائیل، گفت: «اکنون من دوباره از شما و نیروهای تحت‌الامر شما می‌خواهم که به گفتن نظرات خود ادامه دهید. این کار را حتی اگر هم در تقابل با عقاید فرماندهی ارشد یا دولت بود، انجام دهید.»


کارشناسان اسرائیلی، صحبت‌های یعلون را در دفاع از صحبت‌های یائیر جولان، جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش درباره هولوکاست و تقابل آشکار با انتقادات نتانیاهو از وی ارزیابی می‌کنند و احتمال می‌دهند که این کار به قیمت استعفای اجباری یعلون از وزارت تمام شود.


جولان چند روز قبل در آستانه سالروز یادبود هولوکاست، اعمال و اقدامات خشونت‌بار اسرائیل در برخورد با فلسطینیان را به رفتارهای غیرانسانی آلمان‌های نازی شبیه کرده و گفته بود: «اگر چیزی باشد که مرا در یادبود هولوکاست نگران و وحشت‌زده کند،‌ روندهای وحشتناک و هولناکی است که 70،‌ 80 و 90 سال پیش به‌طور کلی در اروپا و به طور خاص در آلمان حادث شد و همچنین پیدا کردن نشانه‌های آن‌ها در بین خودمان همینجا (در اسرائیل) و اکنون در سال 2016 است.»


در بیانیه دفتر نخست‌وزیری با بیان اینکه یعلون پرونده‌ای را که هفته قبل بسته شده بود، دوباره گشود، آمده است: «افسران ارتش می‌توانند نظرات خود را آزادانه اعلام کنند اما ارتش برای اسرائیلی‌هاست و باید از مناظرات سیاسی دور بماند.»


به‌نوشته روزنامه اورشلیم‌پست، به نظر می‌رسد که نتانیاهو، یعلون را به‌دلیل اظهاراتش توبیخ کرده و وی را مجبور به استعفا از سمت وزارت جنگ کند.


برخی نزدیکان به وزارت جنگ اسرائیل علاوه بر مطرح کردن احتمال برکناری یعلون، معتقدند که شاید نخست‌وزیر، پست وزارت جنگ را به آویگدور لیبرمن، رئیس حزب راست‌گرای اسرائیل خانه ما پیشنهاد کند. اگر این موضوع که به‌دلیل اختلافات آشکار نتانیاهو و لیبرمن غیرممکن به‌نظر می‌رسد، محقق شود، فصل جدیدی در روابط بین این دو سیاستمدار به‌وجود آمده و راه برای رسیدن به کابینه متحد راست‌گرایان هموار خواهد شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته