دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1395 - 11:29

اشتاین‌مایر خواستار بازگشت روسیه به «جی هشت» شد

وزیر امور خارجه آلمان روز گذشته (یکشنبه) از حمایت کشورش از بازگشت روسیه به جی هشت خبر داد به این شرط که مسکو به توافقات مینسک پایبند باشد.
کد خبر : 85751

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری روسیاالیوم، فرانک والتر اشتاین‌مایر در مصاحبه با روزنامه اشپیگل چاپ آلمان گفت: «دائما گفته‌ام که امکان مشارکت روسیه در مراسم‌های خاص، هدیه‌ای به آن‌هاست. همچنین گاهی اوقات فراموش می‌کنم که جذب روسیه به همکاری‌های بین‌المللی و تقسیم وظایف، به سود ما است.»


اشتاین‌مایر افزود: «فرمولی وجود دارد که در چارچوب آن می‌توانیم بر غیبت در جلسات گفت‌وگو فائق آییم و به میز مذاکره بازگردیم به‌ویژه اکنون که باید با بحران‌ها مقابله کنیم. هیچ نمونه تاریخی‌ای وجود ندارد که ثابت کند کناره‌گیری یا دور افتادن ما را به صلح جهانی نزدیک کرده است برای همین از کشورهای بزرگ صنعتی می‌خواهم که روسیه به گروه هشت بازگردد مشروط بر اینکه سهمی در اجرای توافق مینسک برعهده بگیرد.»


این وزیر آلمانی درباره نیاز به حضور روسیه گفت: «ما برای حل بحران‌های بزرگ بین‌المللی نیاز به حضور روسیه داریم؛ قبلا در سوریه به این نتیجه‌گیری دست یافته بودیم و آثار آن را همچنین در برقراری ثبات در لیبی دیده‌ایم. ما نیاز به حضور روسیه داریم.»


اشتاین‌مایر گفت: «مشاهده می‌کنیم که مخالفان در اتحادیه اروپا، تحریم‌ها را علیه روسیه همچون سال‌های گذشته افزایش داده‌اند و با این وضع، دستیابی به موضع مشترک درباره این موضوع در اتحادیه اروپا بسیار سخت می‌شود.»


توافق مینسک در 12 فوریه 2015 (23 بهمن 1393) و به‌دنبال مذاکرات چند ساعته رهبران روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه برای کمک به حل بحران درگیری‌های مسلحانه در جنوب‌شرقی اوکراین به‌دست آمد.


اجرای اصلاحات در قانون اساسی اوکراین و همچنین تصویب قانون دائمی درباره موقعیت حقوقی ویژه برخی از مناطق استان‌های دونتسک و لوهانسک اوکراین از جمله مهم‌ترین اصول مصرح شده در توافقات مینسک هستند.


کشورهای روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس، ایتالیا، ژاپن، ایالات متحده آمریکا و کانادا هشت کشور عضو گروه جی هشت هستند. پس از آغاز بحران اوکراین و ایجاد اختلاف در مواضع روسیه و دیگر کشورهای عضو، روسیه از این گروه جدا شد و اکنون این گروه، جی هفت خوانده می‌شود.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته