دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1402 - 11:16
در نشست خبری اعلام شد؛

کنعانی: به هرگونه تحریمی پاسخ متناسب می‌دهیم/ آغاز فعالیت دیپلماتیک با لیبی

کنعانی:  به هرگونه تحریمی پاسخ متناسب می‌دهیم  آغاز فعالیت دیپلماتیک با لیبی
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هرگونه تحریم جدید براساس ادعاهای بی پایه و اساس کاملا مردود است و ایران این حق را برای خود محفوظ می‌داند و به هرگونه اقدام غیرمسؤولانه واکنش جدی و متناسب در زمان خود نشان خواهد داد.
کد خبر : 857262

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم وفناوری آنا، ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز در نشست خبری گفت: درباره برجام دولت آمریکا به صورت غیرقانونی از یک توافق بین‌المللی خارج شد و هم دولت‌های اروپایی از انجام تعهداتشان در چارچوب برجام اجتناب کردند و به رغم وعده‌هایی که دادند نتوانستند نقصان آمریکا را جبران کنند.

وی افزود: دولت‌های اروپایی و سه دولت به اندازه آمریکا در اجرای تعهداتشان مسؤولیت دارند و کوتاهی کردند و باید پاسخگوی کوتاهی باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اینکه در موضع مدعی بنشینند و علیه ایران اتهاماتی را مطرح و یا تحریم‌هایی را برمبنای ادعاهای واهی علیه ایران اعمال کنند، یک اقدام کاملا غیرقانونی و غیرقابل پذیرش است.

به هرگونه تحریمی پاسخ متناسب می‌دهیم

کنعانی با بیان اینکه این اقدامات را رد می‌کنیم و غیرسازنده و حرکت در مسیر کاملا بی نتیجه می‌دانیم که هم دولت آمریکا و هم طرف‌های اروپایی مدت‌ها در این مسیر حرکت کردند و به نتیجه نرسیدند، تصریح کرد: دولت‌های اروپایی به جای بهانه‌جویی و اتهام زنی پاسخگوی خود در مورد برجام و ایران باشند.

وی اضافه کرد: هرگونه تحریم جدید براساس ادعاهای بی پایه و اساس کاملا مردود است و ایران این حق را برای خود محفوظ می‌داند و به هرگونه اقدام غیرمسؤولانه واکنش جدی متناسب در زمان خود نشان خواهد داد.

آفریقا قاره فرصت‌ها است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در مورد سفر رئیس جمهور به کشورهای آفریقایی اظهار کرد: سفر رئیس‌جمهور به سه کشور آفریقایی فرصت بسیار خوبی است که یک جهش بزرگی در جهت همکاری مشترک و متقابل مفید میان این سه کشور آفریقایی صورت گیرد.

کنعانی افزود: آفریقا قاره فرصت‌ها است، ظرفیت‌های اقتصادی در قاره آفریقا بسیار زیاد است. در سال‌های اخیر اقتصاد در قاره آفریقا در موضع رشد قرار گرفته و این مهم مورد توجه کشورهای دنیا است. ارزش‌های فرهنگی میان ایران و کشورهای آفریقایی و همچنین ظرفیت‌های مکمل اقتصادی و تجاری در چارچوب روابط دو جانبه روابط کشورمان با قاره آفریقا توسعه پیدا می‌کند. 

وی با بیان اینکه در قاره آفریقا منابع طبیعی سرشاری وجود دارد که جمهوری اسلامی به ویژه در تکنولوژی‌های نوین و دانش‌بنیان می‌تواند کمک‌های بسیار موثری به قاره آفریقا داشته باشد، تاکید کرد: کشورهای حوزه آفریقا علاقمند به توسعه جدی روابط با جمهوری اسلامی ایران هستند، بنابراین انجام این سفر می‌تواند پاسخگوی تقاضاها در حوزه آفریقا و هم پاسخگوی ایران در حوزه اقتصادی باشد. 

سفارت آذربایجان از امنیت کامل برخوردار است

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با آخرین تحولات در بحث بازگشایی سفارت آذربایجان در ایران نیز، گفت: ارتباط با جمهوری آذربایجان خوشبخانه اکنون در یک مسیر خیلی خوب و سازنده دو جانبه قرار گرفته است، به این معنا که دو طرف اتفاق نظر دارند و پس از حمله به سفارت آذربایجان روابط مثبتی انجام پذیرفت و اتفاق نظر وجود دارد که از این شرایط با گفتمان عبور کنیم.

کنعانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به مسئولیت‌های خود در مورد تأمین امنیت اماکن دیپلماتیک عمل خواهد کرد، افزود: طبیعتاً سفارت جمهوری آذربایجان در تهران از امنیت کامل برخوردار خواهد بود. 

آخرین وضعیت حق‌آبه ایران از هیرمند

وی در رابطه با آخرین وضعیت حقابه ایران از افغانستان هم افزود: در ارتباط با هیرمند هنوز ارتباطات برقرار است. طرف افغانستانی متعهد است که حقابه جمهوری اسلامی ایران را تأمین و پرداخت کند، اما در مسیر ادای تعهد و تأمین حقابه ایران متاسفانه به رغم پیگیری‌ها ما تاکنون چنین چیزی شاهد نیستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: گفت‌وگوها در سطوح محتلف با مقامات دولت سرپرستی افغانستان ادامه دارد و این تامین حقابه یکی از اقدامات توام با حسن نیتی خواهد بود که نشان خواهد داد دولت سرپرستی افغانستان مایل هست روابط را دنبال کند و به حقوق همسایه خود پایبند باشد.

کنعانی همچنین درباره میدان گازی آرش و برخی اظهارات مبنی بر عدم اجازه ایران در استفاده از آن، افزود: در چارجوب گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات کویت این موضوع را در حال پیگیری هستیم.

دعوت رسمی پادشاه عربستان از رئیس جمهور

وی در خصوص تعیین سفرا میان ایران و عربستان نیز گفت: سفرا میان ایران و عربستان معرفی و دو طرف موافقت کردند و در بازه زمانی مناسب آینده این امر انجام خواهد شد. روند روابط در مسیر درست و خوبی قرار دارد و پروتکل طبیعی خودش را طی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر رئیس جمهور به عربستان هم گفت: دعوت رسمی از سوی پادشاه عربستان انجام شده‌ و متناسب با روند روابط این سفر هم‌ در بازه زمانی مناسبی قابل انجام شدن است.

رشد تعاملات تجاری ایران و کشورهای منطقه نشان از موفقیت سیاست دولت دارد

کنعانی درخصوص توسعه تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه، گفت: از ماموریت های دستگاه‌ دیپلماسی دولت سیزدهم استفاده از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی برای توسعه همکاری و تعاملات تجاری با کشورهای همسایه و منطقه است. استفاده از ظرفیت چندجانبه‌گرایی برای تقویت روابط تجاری با کشورهای منطقه و رشدی که در این مدت ایجاد شده نشان از موفقیت سیاست دولت در این امر بوده است. 

وی با بیان اینکه تقریبا با همه کشورها شاهد رشد تعاملات تجاری هستیم و اسناد همکاری زیادی که در این مدت در سفر مقامات انجام شده نیز موید این مطلب است، افزود: عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای به منظور استفاده از ظرفیت بسیار بزرگ این سازمان به نفع اقتصاد کشور یکی دیگر از اقدامات مثبت در این مسیر است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تبادل پیام ها میان ایران و آمریکا در موضوع تبادل زندانیان، گفت: ما از همه مسیرها و فرصت های دیپلماتیک از جمله تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوهای با واسطه برای احقاق حقوق حقه ایران و مشخصا در موضوع هسته‌ای، تبادل زندانیان، انسداد منابع مالی و موضوعات دیگر استفاده می‌کنیم و تلاش‌های دیپلماتیک ما در این مسیر ادامه دارد.

کنعانی همچنین در خصوص اجلاس آتی گرد و غبار، افزود: این موضوع بر سلامت مردم و فعالیت های روزانه آنها تاثیر گذاشته و تحولات زیست محیطی محدود به مرز و جغرافیای مشخصی نیست و می‌تواند سلامت مردم در کشورهای مختلف را تحت تاثیر قرار داد و دولت توجه ویژه‌ای به این موضوع دارد. جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که موضوع گرد و غبار را در سطح سازمان ملل مطرح و راهکارهای بین‌المللی برا حل آن را جستجو و اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است.

کمیته به اصطلاح حقیقت یاب را به رسمیت نمی‌شناسیم

وی با اشاره به نشست اخیر شورای حقوق بشر نیز، گفت: همانطور که بارها اعلام کردیم، اقدام کشورهای غربی در بحث تشکیل کمیته به اصطلاح حقیقت یاب مصداق بارز سیاسی کردن موضوع حقوق بشر و استفاده از ابزاری از سازوکارهای بین المللی در این مسیر است و ایران از همان ابتدا تشکیل کمیته حقیقت یاب را غیر مشروع تلقی کرده و گفتیم که چنین سازوکاری را به رسمیت نمی‌شناسیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ایران مبتنی بر دیدگاه‌ها و اصولی که دارد و به منظور استفاده از فرصت‌ها، هیئتی را به ریاست دبیر ستاد حقوق بشر و برخی از همکاران ما در وزارت امور خارجه به این نشست اعزام و گزارش کمیته مزبور را به طور جدی رد کرد، افزود: همچنین تعدادی از کشورهای عضو شورای حقوق بشر همسو با ایران صحبت کردند و از تشکیل این کمیته انتقاد کردند.

کنعانی تاکید کرد: حمایت و ارتقای حقوق بشر مسئولیت انحصاری دولت‌هاست، بنابراین بررسی نقض حقوق افراد در چنین حوادثی وطیفه دولت‌ها محسوب می شود و بدین منظور با دستور رئیس جمهور کمیته‌ای به منظور بررسی حوادث اخیر تشکیل شده و اقدام کشورهای غربی در ایجاد چنین کمیته‌ای غیرقانونی است.

وی در خصوص آخرین تحولات در قبال اعضای منافقین هم تصریح کرد: خوشحال هستیم که ایران در ارتباط با سازمان منافقین معتقد است که این یک سازمان تروریستی و جنایتکار است. از ابتدای انتقال اعضای این فرقه تروریستی به آلبانی، ما در خصوص ماهیت تروریستی آنها به کشور آلبانی هشدار دادیم و خوشحال هستیم که به صدق گفته های ایران پی بردند و متأسفانه این فرقه هم هزینه‌های زیادی به آلبانی و هم به روابط ایران و آن کشور وارد کرده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بازرسی اخیر دولت آلبانی و آنچه که بدست آمد نشان داد که این یک فرقه تروریستی و خشنونت طلب است، افزود: از این رو انتظار داریم که آلبانی با آنها در قالب یک سازمان تروریستی برخورد کند؛ از برخی دولت‌ها متعجب هستیم که همچنان از این فرقه تروریستی حمایت و میزبانی کرده و به آنها اجازه برگزاری مراسم‌هایشان را می‌دهند.

کنعانی ابراز امیدواری کرد که مجامع حقوق بشری نسبت به اقدامات و رفتارهای فرقه‌ای این سازمان واکنش جدی داشته باشند و حتما یکی از خواسته‌های خانواده‌هایی است برخی از عزیزانشان گرفتار در این فرقه شده‌اند. 

وی گفت: ایران در چارچوب استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی درخواست استرداد آن‌ها را برای بسیاری از کشورهای اروپایی ارسال کرده و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

اهداف سفر علی باقری به عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه به عراق گفت: این سفر در راستای برگزاری پنجمین دور مشترک سیاسی میان دو طرف انجام شد، این کمیته چندین سال است که وجود دارد و با توجه به حجم روابط و تعدد موضوعاتی که در روابط دوجانبه ما وجود دارد کمیته مشترک سیاسی هم میان دو طرف فعال است. 

کنعانی اضافه کرد: در این کمیته در خصوص مسائل دو جانبه، موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت می‌کنیم و ملاقات‌های خوبی هم در این سفر انجام شد.

آغاز به کار سفارتخانه ایران در لیبی

وی همچنین درخصوص معرفی سفیر از سوی ایران به لیبی جهت ارتقای روابط دو جانبه، گفت: نقش لیبی و جایگاه این کشور در حوزه جهان عرب یک نقش کاملا متمایز است. در طول سال‌های طولانی هم روابط خوبی میان ایران و لیبی وجود داشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه قبلا با توجه به شرایط لیبی و تحولات داخلی این کشور، تصمیم بر خروج سفیر و کادر دیپلماتیک ایران گرفته شد و فعالیت سفارت ما متوقف شده بود، گفت: با نگاه به اهمیت جایگاه لیبی، ارتقا ثبات و امنیت کمک کرد که ما روابط را به صورت مرحله‌ای به مسیر طبیعی برگردانیم.

کنعانی با اعلام اینکه سفیر لیبی در تهران معرفی شد و سفیر این کشور استوارنامه خود را تسلیم رئیس جمهور کرد، اظهار کرد: هیئت دیپلماتیک ایران هم عازم طرابلس شده است و در محل سفارت مستقر شدند. زمینه سازی برای ایجاد شرایط مطلوب در حال انجام شدن است. عملا سفارت خانه ما در لیبی هم فعالیت خودش را آغاز کرده است.

وی در خصوص انتشار خبری مبنی بر میانجیگری روسیه بین رژیم صهیونیستی و ایران برای تبادل اسرا، گفت: برای اظهارات رسانه‌ای و حتی مقامات صهیونیستی که اقدام به ایجاد موج رسانه‌ای می‌کنند ارزشی قائل نیستیم.

رای دادگاه آمریکا نماد راهزنی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با رأی دادگاهی در آمریکا مبنی بر پرداخت بخشی از دارایی ایران به مسیح علی‌نژاد گفت: راهزنی آمریکا در قبال دارایی های دیگر کشورها را به هیچ عنوان نمی پذیریم. آمریکایی‌ها با استفاده از قوانین داخلی خودشان نسبت به دیگر کشورها احکامی را صادر می‌کنند و بعد به منابع کشورها دست اندازی می‌کنند؛ این اقدام کاملا غیرقانونی و نامشروع و ناقض قوانین بین المللی است.

کنعانی درخصوص وضعیت روابط میان ایران و آمریکا،گفت روابط میان کشورها مبتنی بر دو اصل نفع مشترک و احترام متقابل برقرار می‌شود و آمریکا هیچ گاه رفتار خود را مبتنی بر رفتار متقابل با ایران بنا نکرده و همواره مرتکب نقض های گسترده و فاحش قوانین بین‌المللی و معاهده مودت میان دو کشور شده است. 

وی گفت: موارد نقض حقوق بشر آمریکا در قبال ملت ایران هم تاریخ قطوری را رقم زده است و مادامی که آمریکا رفتار خود را به طور جدی تغییر ندهد و از موضع برتری طلبی و سلطه بخواهد با ملت ایران صحبت کند، اساسا مطرح کردن بازنگری روابط دو طرف بی معنی است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته