دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام نواب در همایش‌ «حج در نگاه رهبری»:

دانشگاهیان با ارائه راهکار نسبت به ارتقاء کیفیت خدمات در حج اهتمام ورزند

دانشگاهیان با ارائه راهکار نسبت به ارتقاء کیفیت خدمات در حج اهتمام ورزند
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار با کاروان دانشگاهیان خواستار حفظ ارتباط زائران کاروان دانشگاهیان با مجموعه حج و زیارت شد.
کد خبر : 856862

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، چهارمین همایش از سلسله همایش‌های «حج در نگاه رهبری» غروب جمعه(16 تیر) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و زائران کاروان دانشگاهیان در مکه مکرمه برگزار شد.

در ابتدای این همایش سه تن از اساتید دانشگاه مقالات خود را ارائه دادند و دو نفر از اساتید نیز دیدگاه و نقطه نظرات خود در خصوص استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاهی در حج را مطرح کردند. روابط بین فرهنگی در حج، فرصت‌ها، چالش‌ها و نقش فناوری درآن نخستین مقاله ای بود که توسط دکتر احسان طوفانی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با همکاری سرکارخانم دکتر فرخنده جبل عاملی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ارائه شد.

طوفانی‌نژاد در این مقاله حج را فرصت بي نظيری برای تعامل و تبادل بين فرهنگی دانست كه ميتواند تأثيرعميقی بر روابط بين فرهنگی داشته باشد.

وی افزود: با افزايش روزافزون استفاده از فناوری در دنيای مدرن، نيازبه بررسی تأثيرفناوری بر روابط بين فرهنگی در ايام حج احساس مي‌شود. درحالي‌كه فناوری ميتواند ارتباطات و تبادل اطلاعات فرهنگی را تسهيل كند، می‌تواند موانع و چالش‌های جديدی را نيزايجاد كند.

وی هدف از اين مقاله را بررسی نقش فناوری و هوش مصنوعی در ارتقا یا ممانعت از رشد فرهنگ موثر است.

این استاد دانشگاه نتیجه گرفت: حج مي‌تواند موانع بين مردمان فرهنگ‌های مختلف را از بين ببرد، تفاهم را تقويت كند و حس وحدت را در ميان مسلمانان ارتقا دهد.همچنین در حالی كه فناوری و هوش مصنوعی مي‌تواند ارتباطات و تبادل اطلاعات فرهنگی را تسهيل كند، مي‌تواند موانع و چالش‌های جديدی را نيزايجاد كند لذا استفاده ازفناوری و هوش مصنوعی در اين زمينه ملاحظات اخلاقی را نيزمطرح مي‌كند كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

وی ادامه داد: با درک فرصت‌ها و چالش‌های استفاده از فناوری براي ارتقای تبادل فرهنگی و ارتقای تفاهم بين مردم از فرهنگ‌های مختلف، می‌توان برای كاهش خطرات و اطمينان از استفاده از فناوری برای ارتقای تفاهم و تبادل بين فرهنگی در طول سفر حج تلاش کرد و با برگزاری همايش‌ها و نشست‌های روابط بين فرهنگی در سفر حج راهی مؤثر برای ارتقای تفاهم، همكاری و همفكری ميان زائران از فرهنگ‌های مختلف ایجاد نمود.

محمد رضا دارائی استادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور تهران نیز در مقاله خود با عنوان تبیین حج ابراهیمی در جهت تمدن سازی بر اساس تفکرهولوگرافیک ، به تبیین حج ابراهیمی با کمک تفکرهولوگرافیک جهت تمدن سازی پرداخت و با بررسی الگوی هولوگرافیک در حوزه های مختلف حج ضرورت ایجاد ساختار فکری کل نگر و رویکردهای جدید در این زمینه رادر قالب تئوری آشوب تحت عنوان تفکرهولوگرافیک مورد بررسی قرار داد.

وی نتیجه گرفت که توده‌هاى عظیم حج گزار از نقاط گوناگون عالم، و با زبان‌ها و رنگ‌ها و نژادهاى گوناگون، در نگاه اول حاکی از نوعی بی نظمی حاکم بر سرزمین وحی است اما در نگاهی دقیق و نافذ نظمی پایدار بر این مناسک حاکم است که افق دید مسلمان را گسترش مى دهد و از مرزهاى شخصى و قومى و ملّى فراتر مى‌برد و توطئه تبلیغاتى دشمن را که همیشه، و امروز بیش از هر زمان، دست اندرکار قلب حقیقت و دروغ سازى و شایعه پراکنى است، خنثى مى کند و فاصله‌هاى مکانى و زبانى و پندارى را از میان برمى دارد. با تبیین موفقیت یک ملت، در دل ملتهاى دیگر، امید مى دمد و احساس انزوا و تنهایى را از افراد و ملتها مى زداید و مصیبت‌هاى بزرگ یک کشور را براى دیگران شرح مى‌دهد و آنان را به فکر علاج آن مى‌افکند.

سومین مقاله شبکه سازی در جهان اسلام بود که مریم ملونی ازمعاونت علمی ریاست جمهوری ارائه داد. وی با بیان اینکه شبکه سازی در جهان اسلام با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بعنوان یکی از زیرساخت های مهم جامعه اطلاعاتی می تواند نقش مهمی در توسعه تعاملات و ایجاد جریان دانش در جهان اسلام ایفا کند پیشنهاداتی در رابطه با شبکه سازی و اقدامات بعثه در این زمینه ارائه داد.

وی بر برگزاری نشست‌های تخصصی و گفتمان نخبگانی با کاروان‌های مشابه سایر کشورها یا دانشمندان حاجی سنوات قبل، ایجاد شبکه‌های تخصصی مسئله محور و تلاش در زمینه ارتقای سطح کیفیت خدمات به جامعه مسلمانان ، نگاه مسلمانان به عقب و همراه کردن کشورهای کمتر توسعه یافته اسلامی با خود و استفاده از قدرت شبکه در انتشار حقانیت تاکید کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته