دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1402 - 12:56
در نشست خبری با همتای الجزایری؛

امیرعبداللهیان: به دنبال لغو روادید میان ایران و الجزایر هستیم

امیرعبداللهیان: به دنبال لغو روادید میان ایران و الجزایر هستیم
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در جریان رایزنی با وزیر خارجه الجزایر توافق کردیم که در مسیر لغو روادید سیاسی اقدام و در ادامه در مورد لغو روادید عادی به شکلی که دو کشور توافق می‌کنند عمل کنیم.
کد خبر : 856859

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین امیرعبداللهیان امروز(شنبه) در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه الجزایر، گفت: با استفاده از فرصت حضور جناب آقای وزیر و هیئت محترم همراه در تهران، مایلم قبل از هر چیزی شصت و یکمین سالگرد استقلال الجزایر را به جناب آقای وزیر، دولت و ملت الجزایر تبریک عرض کنم.

وی افزود: همچنین یاد و خاطره وزیر خارجه اسبق الجزایر را که هواپیمای وی در زمان جنگ تحمیلی توسط موشک رژیم صدام سرنگون شد، گرامی می‌داریم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در آن سال‌ها وزیر خارجه فعلی سفرهایی برای میانجیگری به تهران داشت، اظهار کرد: در گفتگوهای امروز به عنوان یک خاطره یاد می‌کرد که وقتی برای میانجیگری‌ها به بغداد رفته بود، در آن زمان موشک‌های ایرانی مناطق نظامی عراق را هدف قرار می‌داد و روز بعد که به ایران آمد و اینجا زیر موشک‌های عراقی بود که توسط رژیم صدام، مناطق مسکونی ایران را مورد هدف قرار می‌داد و یاد کردند از چند شبی که نه در ایران توانستند به آسایش استراحت کنند و نه در بغداد!

امیرعبداللهیان تاکید کرد: روابط دو کشور در مسیر درست قرار دارد و در سطح سیاسی همواره گفتگوهای نیرومندی در همه سطوح از جمله رؤسای جمهور و وزرای امور خارجه داشتیم و این مسیر را ادامه خواهیم داد.

وی اعلام کرد در گفتگوهای امروز توافق کردیم که برای لغو روادید سیاسی و خدمت به عنوان گام اول اقدام کنیم و در ادامه برای لغو روادید عادی به شکلی که مورد توافق دو طرف باشد بتوانیم توافقی را حاصل کرده باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه همچنین برای برگزاری کمیسیون عالی مشترک دو کشور اتفاق نظر داریم و در آینده نزدیک نسبت به پیگیری برگزاری این کمیسیون اقدام خواهیم کرد، گفت: در حوزه علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، محیط زیست، انرژی‌های نو، کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی، گردشگری و صنعت و معدن به همکاری‌های بین دو کشور شتاب بیشتری داده شود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در خصوص مسائل منطقه‌ای با برادرم وزیر محترم امور خارجه الجزایر گفتگوهای مهمی را داشتم، افزود: الجزایر با مخالفت خود اجازه نداد در کنار سایر کشورها عضویت ناظر رژیم جعلی اسرائیل در اتحادیه آفریقا عملی شود و همواره الجزایر از حامیان حقوق مردم فلسطین به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: در ماه‌های اخیر نقش الجزایر برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب برجسته و ممتاز بود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در خصوص تحولات داخلی در سودان و برخی مداخلات خارجی در این کشور با هم گفتگو کردیم، گفت: من دو روز پیش در حاشیه نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد نیز با وزیر امور خارجه سودان دیدار کردم و برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور و از سرگیری روابط دیپلماتیک در آینده نزدیک در چارچوبی که با هم توافق خواهیم داشت اقدام کنیم.

امیرعبداللهیان گفت: امروز یکی از نگرانی‌های مشترک ما تمرکز بر بحران داخلی در سودان و ضرورت بازگشت طرفین به آتش بس و مسیر دیپلماسی و گفتگو بود.

وی با اشاره به اینکه در خصوص آخرین تحولات در سایر حوزه‌های منطقه بحث و تبادل نظر داشتیم، تاکید کرد: در آینده پیش رو نشست سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز در الجزایر برگزار خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اعلام کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم که در این نشست جناب آقای رئیسی حضور داشته باشند و با رؤسای کشورهای صادر کننده گاز دیدار داشته باشند.

امیرعبداللهیان  با بیان اینکه همچنان ما در دو مسیر تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها و همچنین لغو تحریم‌ها از مسیر درست دیپلماسی قرار داریم، گفت: در خصوص همکاری‌های بین‌المللی، مواضع مشترک و حمایت از کاندیداهای یکدیگر در مجامع بین‌المللی و منطقه با برادران در الجزایر اتفاق نظر داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته