دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1402 - 16:31

«بایدن» مدعی امحای کامل تسلیحات شیمیایی آمریکا شد

«بایدن» مدعی امحای کامل تسلیحات شیمیایی آمریکا شد
رئیس جمهور آمریکا مدعی شده که واشنگتن طبق کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی، بخش نهایی ذخایر خود از این نوع سلاح ها را نابود کرده است.
کد خبر : 856856

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از فرانس پرس، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مدعی است که واشنگتن به تعهداتش در چارچوب کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی عمل کرده و سلاح‌های شیمیایی خود را به طور کامل از بین برده است.

وی در تکمیل این ادعا افزود: امروز با افتخار اعلام می‌کنم که آمریکا در امنیت، بخش نهایی ذخایر خود از این نوع سلاح‌ها را از بین برد.

آمریکا آخرین امضاکننده کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی است که ذخایر «اعلام‌شده» سلاح‌های شیمیایی خود را از بین می‌برد، اما برخی معتقدند که هنوز ذخایر مخفی این سلاح‌ها باقی مانده و نابود نشده است.

اظهارات بایدن پس از آن اعلام کرد که زاغه «بلو گراس» ارتش آمریکا واقع در ایالت کنتاکی در یک دوره چهار ساله، اخیرا فرایند انهدام مواد شیمیایی را که از مدت‌ها پیش در آن ذخیره شده بود، کامل کرد.

آمریکا مدت‌ها بود که از انهدام راکت‌ها و پرتابه‌های حاوی گاز خردل، گاز اعصاب سارین و سایر مواد شیمیایی مرگبار امتناع می‌کرد.

استفاده این مواد شیمیایی به دلیل تاثیرات وخیمی که در جنگ جهانی اول بر جای گذاشته بودند، با محکومیت گسترده روبرو بود. اما برخی از کشور‌ها همچنان این سلاح‌ها را حفظ کرده و حتی تا سال‌ها بعد آن‌ها را تولید می‌کردند.

کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی، سال ۱۹۹۳ مورد توافق قرار گرفت و سال ۱۹۹۷ به اجرا درآمد. این کنوانسیون تا پایان سپتامبر سال جاری به آمریکا فرصت داده بود تا تسلیحات شیمیایی خود را از بین ببرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته