دانشگاه باید به دنبال استراتژیهای جدید و نوآورانه باشد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سمیه قدیری مدیرکل دفتر توانمندسازی و مهارتهای کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست تخصصی ویژه کارشناسان دفاتر توانمندسازی و مهارتهای کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی استانهای مرکزی، کرمانشاه و همدان که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در راستای نظام حل مسائل و راهکارهای پیادهسازی سند تحول و تعالی دانشگاه برگزار شد با اشاره به اینکه دفتر توانمندسازی و مهارتهای کاربردی دانشگاه مسئولیتهای مختلفی دارد و پروژههای مختلفی هم برای خود تعریف کرده، اظهار کرد: با توجه به سیاستهای کلان دانشگاه و نیز اهداف تعریفشده در برنامه پنجساله راهبردی و عملیاتی دانشگاه، این دفتر برنامههای متعددی در این زمینه مدیریت و راهبری کرده است.
وی افزود: بهصورت کلی دفتر توانمندسازی و مهارتهای کاربردی دانشگاه اکنون با نگاه به حوزههای درون دانشگاهی و برون دانشگاهی بهصورت همزمان برنامههایی را در دست اجرا دارد. یکی از این برنامهها، شناسایی و امکانسنجی نیازهای آموزشی و برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت در سطح ملی و بینالمللی بوده که در دو بخش درونسازمانی و برونسازمانی در حال اجرا است.
مدیرکل دفتر توانمندسازی و مهارتهای کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در بخش درونسازمانی با تمرکز بر محیط دانشگاه آزاد اسلامی به شناسایی نیازهای مخاطبان دانشگاه اقدام شده و با برگزاری دورههای جامع سعی در پاسخ به نیازهای آنان هستیم. در بعد خارج از سازمان نیز با مدنظر قرار دادن دامنه ملی و بینالمللی تلاشمان در شناسایی مخاطبان در این حوزه است.
قدیری عنوان کرد: ظرفیتسازی و بسترسازی شناسایی منابع درآمدی و متنوع سازی آن برای عدم وابستگی به شهریه دانشجویی یکی از برنامههایی بوده که دفتر توانمندسازی و مهارتهای کاربردی اقدامات مؤثر و ارزشمندی در این زمینه داشته است.
وی ادامه داد: برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت ویژه دانشجویان در دستور کار دفتر توانمندسازی و مهارتهای کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته و هدفمان از این طرح شبکهسازی و توانمندسازی دانشجویان است که در ابتدا نیازسنجی و شناسایی خلأهای موجود انجامشده و سپس به طراحی و برگزاری دورههای آموزشی ویژه دانشجویان برای رفع این خلأها و پاسخ به نیازها انجام میشود.
مدیرکل دفتر توانمندسازی و مهارتهای کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سیاستها و راهکارهای کسب درآمدهای غیر شهریهای با محور اسناد بالادستی کشور اعم از سند آمایش سرزمین، برنامههای توسعه کشور و نیز سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی تنظیمشده، گفت: بر این اساس، هر یک از استانهای کشور و واحدهای دانشگاهی مستقر در استانها باید بر اساس مطالعات امکانسنجی و توانسنجی صورت گرفته نسبت به برنامهریزی و اجرای سیاستهای برنامههای مورداشاره با هدف کسب درآمدهای غیر شهریهای اقدام کنند.
قدیری بیان کرد: مأموریتهایی برای دفتر توانمندسازی و مهارتهای کاربردی در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی دیده شده که یکی از آنها دستیابی به سازمان یادگیرنده و افزایش بهرهوری و پایداری اقتصادی است.
وی تأکید کرد: در بحث دستیابی به سازمان یادگیرنده، توانافزایی و ایجاد مهارتهای بالقوه کارکنان را دنبال میکنیم و علت این رویکرد نیز این است که دانشگاه باید به دنبال استراتژیهای جدید و نوآورانه باشد تا بتواند با تغییرات و چالشهای محیطی و فناوری مواجه شود.
مدیرکل دفتر توانمندسازی و مهارتهای کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: نظامنامه آموزشی برای سه گروه شغلی کارمندان، اعضای هیئتعلمی و مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی همدان مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته شده و فعالیتهای آموزشی و دورههای تعریفشده منطبق با نیازها و خلأهای شناسایی طراحی شود.
به گزارش آنا، در ادامه این جلسه با حضور کارشناسان دفاتر توانمندسازی و مهارتهای کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی استانهای مرکزی، کرمانشاه و همدان مشکلات و بخشنامهها این حوزه موردبحث و بررسی قرار گرفت.
انتهای پیام/