آموزش مهارتمحور عزمی فرابخشی لازم دارد/ تأکید بر گسترش ایده «ازما»
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین تقدیر از دستاندرکاران کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور با حضور محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، علی باقر طاهری نیا دبیر کنگره و رئیس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، دبیران نشستهای هجدهگانه تخصصی، اعضای موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و برخی دست اندرکاران این کنگره در سالن شهدای جهاد علمی وزات علوم برگزار شد.
محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تقدیر و تشکر از زحمات دست اندرکاران کنگره گفت: عید قربان و عید غدیر خم را تبریک عرض میکنم و امیدوارم خداوند عنایت فرمایند تا قدر ولایت را بدانیم و مسیر ولایت مولای متقیان، حضرت علی (ع) را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم.
وی افزود: علت اینکه در زمان اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی را نمایان کردم این بود که از قبل با موسسه آشنا بودم و برخی از استادان از جمله استاد ذاکر صالحی را میشناختم و تالیفاتشان به خصوص در زمینه نخبگان را مطالعه کرده بودم.
موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی مغز متفکر آموزش عالی کشور در وزارت علوم است
دکتر زلفی گل تصریح کرد: موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی مغز متفکر آموزش عالی کشور در وزارت علوم است، به همین دارای جایگاه خاصی است وبنده با استاد طاهری نیا همکاری بیش از ۲۵ سال داریم و با وجود اینکه موسسه مکان مهمی است، اما ظرفیت مدیریتی ایشان بسیار توانمندتر است و این موضوع برای موسسه فرصت بینظیر است تا مسیر رشد، ارتقا و افزایش وجاهت خود را به جد با حضور استاد طاهری نیا پیگیری کند.
وزیر علوم ادامه داد: تعامل طاهری نیا با ستاد وزارت علوم بسیار خوب است و ایشان عضو شورای معاونان هستند که بسیار قابل پسند است. در موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی فعالیتهای خوبی انجام شده است و برخی مشکلات کهنه و کور آموزش عالی نمایان و به مسائل روز و تحقیقات علمی استادان تبدیل شده است که در این زمینه فعالیتهای خوبی انجام شده که جای تقدیر دارد.
زلفی گل اضافه کرد: انتظار بیشتری از فعالیت موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی داریم؛ چرا که وقتی طرح پژوهشی و کار علمی و کنگرهای انجام میشود باید پایان آن هم راه رسیدن به هدف و آموزش مهارتی را با تعیین قوانین و مقررات و آییننامه مربوطه مشخص کند.
انتظار حل تمام مشکلات را به کمک طرح پژوهشی نداریم
وی بیان کرد: برخیها فکر میکنند که طرح پژوهشی باید تمام مشکلات را حل کند، در صورتی که چنین انتظاری از طرح پژوهشی نداریم و خروجی آن شاید یک بند از آییننامه ارتقا و ترفیع و قانون بورس و مالیات شود تا باعث حل مسائل شوند.
تدوین دستور العمل آموزش مهارت محور توسط موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
دکتر زلفی گل با بیان اینکه تدوین دستور العمل آموزش مهارت محور را برای موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در نظر گرفته ایم، تاکید کرد: منتظر تصویب این طرح در هیئت دولت هستیم. در حال حاضر با این مشکل مواجه هستیم که میدان عمل تناسبی با رشتههای تحصیلی دانشجویان جهت کسب تجربه ندارد. برای مثال، وزارت نفت و پتروشیمی به سختی دانشجوی رشته نفت را آن هم با برخی محدودیتها میپذیرد.
وزیر علوم با بیان اینکه باید برای فرستادن دانشجو جهت فعالیت در صنایع خصوصی از وضعیت خوابگاه و تغذیه و رفت و آمد و فرهنگ آن موسسه و ارگان اطمینان حاصل کنیم؛ تاکید کرد: چه امتیازی دهیم که برای کارورزی دانشجوی ما را بپذیرند؟ آموزش مهارت محور عزمی فرابخشی لازم دارد و تنها مختص وزارت علوم نیست. برای مثال، دانشگاه فرهنگیان جهت تربیت دانشجو معلم کلاس و آزمایشگاه مختص به خود را دارد و بیمارستانهای وزارت بهداشت هم دست خودش است، اما در وزارت علوم چنین نیست.
زلفی گل افزود: دستور العملی مشخص جهت کارورزی دانشجویان در سایرنهادها و ارگانها جهت کسب تجربه مثل وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، نفت، فرودگاه ها، راه و ترابری باید دیده شود و تدوین آن زمان میبرد و موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی باید بداند که چه وظیفه سنگینی بر عهده دارد و وزارت علوم هم در مقابل متناسب با این وظایف حمایتهای لازم را در دستور کار دارد. وزیر علوم بیان کرد: هر قانونی که در وزارت علوم تصویب میشود باید از مسیر موسسه پژوهشی و برنامهریزی آموزش عالی و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور عبور کند تا با حساب و کتاب باشد.
تاکید بر گسترش ایده ازما
زلفی گل همچنین با اشاره به تدوین فرم ازما (ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی) توسط موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی بر بسط و گسترش این ایده در سطح دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی تاکید کرد و افزود: باید نوع نگاه استادان رشتههای علوم انسانی کاربردیتر شود، زیرا در رشته علوم انسانی پس از انجام تحقیقات پژوهشی باید جزو بند آییننامه و مقررات به حساب آید که در حال حاضر اینگونه نیست. وزیرعلوم اضافه کرد: خروجی طرح پژوهشی باید به بند دستورالعمل اجرایی تبدیل شود.
انتهای پیام/