دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت مطرح کرد؛

پیش‌بینی افزایش سرعت تولید علم در ۱۱ دانشگاه کشور

پیش‌بینی افزایش سرعت تولید علم در ۱۱ دانشگاه کشور
یونس پناهی گفت: سه دانشگاه تیپ یک، ۵ دانشگاه تیپ دو و ۳ دانشگاه تیپ سه سرعت تولید علم کمتری دارند و برنامه‌هایی برای افزایش سرعت تولید علم آنها پیش‌بینی شده است.
کد خبر : 856477

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، یونس پناهی در نشست معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد با بیان اینکه سیاست‌های کلان معاونت تحقیقات و فناوری مبتنی بر بهره‌وری است، گفت: افزایش پاسخگویی به نیاز‌های کلان سلامت یکی از اهداف ماست. معاونان تحقیقات و فناوری دیده‌بان سلامت منطقه خود هستند، ارائه شواهد معتبر به ذی‌نفعان و تصمیم‌گیران نظام سلامت یکی از اهداف ماست.

وی با تأکید بر اینکه باید شاخص‌های ارزشیابی نوین برای بهره‌وری تغییر کند، گفت: اگر زمانی با تعداد مقاله، مجله و... ارزشیابی می‌کردیم، این شیوه باید تغییر کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یکی دیگر از اهداف را استفاده بیشتر و بهتر از زیرساخت‌های تحقیقات و فناوری عنوان و اظهار کرد: با منابع محدود باید خواسته‌های دولت‌مردان را پاسخ دهیم.

پناهی ادامه داد: تمرکز بر برنامه نگاه داشتن نخبگان، تمرکز بر بهره‌گیری دیپلماسی سلامت در منطقه و تمرکز بر توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان از دیگر اهداف است.

وی تبیین کرد: در دوران کرونا مراکز ما به سمت طراحی و تولید واکسن روی آوردند. می‌توانستیم ظرفیت منطقه را نیز در نظر گرفته و صادرات این محصول را جدی می‌گرفتیم.  

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: اگر بخواهیم تحقیقات نظام سلامت را پاسخگو باشیم و بهره‌وری را افزایش دهیم، باید عدالت را رعایت کنیم.  

پناهی با اشاره به رتبه حوزه سلامت کشور در دنیا، گفت: وضعیت ما در دنیا در رتبه‌بندی حوزه سلامت رتبه ۵۸ است. WHO برای ارتقای رتبه حوزه سلامت  ۱۰ آیتم مطرح کرده که باید به آن‌ها توجه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی داریم و باید این مراکز بازوی وزارت بهداشت در کارآمدی شوند، به‌عنوان مثال تقریباً همه دانشگاه‌ها مرکز تحقیقات عوامل مرتبط با سلامت دارند، اما چه استفاده‌ای از آنها می‌شود؟

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: باید بودجه‌ها و هزینه‌ها را متناسب با زیرساخت و توانمندی توزیع کنیم. مراکز تحقیقاتی اخلاق به موضوع شفافیت در مباحث توزیع بودجه‌ها بپردازند.

پناهی مطرح کرد: امسال بودجه‌هایی را متناسب با زیرساخت دانشگاه‌ها توزیع کردیم تا همه دانشگاه‌های کشور این احساس را کنند که می‌شود از پایتخت حمایت گرفت.  

وی با بیان اینکه حمایت از پژوهشگرانی که مقاله می‌نویسند را نباید فراموش کرد، ادامه داد: برای اینکه تحقیقات منجر به کارآمدی شود، باید به مرجعیت علمی، اجزای تولید علم و دانش که توسط نخبگان انجام می‌شود و ترجمان دانش و به علوم جدید توجه کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اهمیت توجه به سرعت رشد علم، گفت: سرعت تولید علم در حوزه سلامت شتابش بیشتر از سایر علوم است. اگر میانگین سرعت علم را ۷.۴۴ در نظر بگیریم، کشور‌هایی مثل امارات و عربستان سرعت رشد علمشان بالاتر است.

پناهی ادامه داد: میانگین سرعت علم دانشگاه‌ها را استخراج کردیم. سرعت رشد تولید علم در ۱۱ دانشگاه کم است. سه دانشگاه تیپ یک، ۵ دانشگاه تیپ دو و ۳ دانشگاه تیپ سه سرعت تولید علم کمتری دارند. ما با رؤسای این دانشگاه‌ها صحبت کردیم و برنامه‌هایی برای افزایش سرعت تولید علم آن‌ها پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب