دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1402 - 11:09
در حاشیه جلسه هیئت دولت؛

وزیر ارتباطات: مسئله فیلترینگ خارج از چارچوب تصمیم‌گیری دولت است

وزیر ارتباطات: مسئله فیلترینگ خارج از چارچوب تصمیم‌گیری دولت است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کارگروه رسیدگی به وضعیت کندی اینترنت تشکیل و آغاز به کار کرده است، گفت: مسئله فیلترینگ خارج از چارچوب تصمیم‌گیری دولت است.‌
کد خبر : 856407

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (چهارشنبه) پس از جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به مرکز ملی فضای مجازی ماموریت داده شد و ما امیدوار هستیم که مرکز ملی فضای مجازی از ظرفیت‌های خود در دوره جدید استفاده کند تا نقش موثرتری نسبت به گذشته در حوزه فضای مجازی کشور ایفا کند، گفت:  از این نقش فرادستگاهی که این مراکز دارد استفاده کنیم برای اینکه مشکلاتی که خارج از اراده وزارت ارتباطات در حوزه شبکه است، برطرف شود.

وی افزود:  در حوزه حاکمیت شرکتی و نقشی که شرکت‌های خصوصی در شبکه که بنا به دلایلی که در گذشته بوده ماموریت خود را به درستی انجام ندادند. به عنوان مثال شرکت مخابرات ایران که در این روز‌ها بحث آن مطرح است و در حوزه تجمیع و شبکه داخلی شهر‌ها و استان‌ها طی سالیان گذشته وظیفه خود را به درستی انجام نداده است و شبکه اشباع بوده و در برخی از ساعات مشکلاتی را در برخی از استان‌ها ایجاد کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه موضوع دوم بحث فیلترینگ است که خارج از چارچوب تصمیم گیری دولت بوده و کمیته‌ای در این زمینه وجود دارد که دولت سهم عمده‌ای در آن ندارد، اظهار کرد: امیدوار هستیم همان طوری که در حکم انتصاب دبیر جدید شورای عالی  فضای مجازی که توسط رئیس جمهور صادر شده است، بازنگری در سیاست‌ها و مصادیق فیلترینگ مطرح شده و یکی از خواسته‌های رئیس جمهور از ایشان بوده، این امر مورد توجه قرار گیرد.

زارع پور اضافه کرد: بخشی از گلایه‌های مردم از سرویس‌ها و سایت‌هایی است که به اعتقاد ما نیز بلاوجه بسته شده است.

وی با بیان اینکه بستن گوگل پلی یا مصادیق آن، بازی‌های پرکاربرد یا برخی از سرویس‌هایی که مردم به آن نیاز دارند، باید در کارگروه بررسی شود، افزود: بخشی از نارضایتی مردم ناشی از بستن این سرویس‌ها است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: همچنان که قبلا هم اعلام کردیم در خصوص شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها تابع مصوبات مراجع بالادستی هستیم و آن‌ها کماکان برقرار است. اما به اعتقاد ما یکسری از سرویس‌ها و خدمات است که می‌توان در بستن آن‌ها تجدید نظر شود، که از عهده وزارت ارتباطات و دولت خارج است.

زارع پور تاکید کرد: امیدواریم مرکز ملی فضای مجازی در این حوزه نیز در قالب همین کارگروه نقش آفرینی داشته باشد که ما اثرات آن را در کاهش نارضایتی‌های مردم  و افزایش سرعت و کیفیت شبکه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در مورد دولت هوشمند نیز با موعدی که رئیس جمهور تعیین کردند و در قانون نیز دستگاه‌ها مکلف شدند که این کار را انجام دهند، کار پرشتابی شروع شده است، اظهار کرد: چند دستگاهی که متصل نشده بودند، به سرعت دارند کار خود را پیش می‌برند. بنده از وزیر علوم نیز مطلع شدم تعداد دانشگاه‌هایی که متصل شده اند، سه رقمی شده اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: مابقی دستگاه‌ها نیز در حال انجام این کار هستند. دستگاه‌ها باید تا پاییز تمام استعلامات خود را به شکل برخط انجام دهند. هیچ مراجعه کننده‌ای برای گرفتن استعلام نباید از یک اداره به اداره دیگر یا از یک وزارتخانه به یک وزارتخانه دیگر برود.

زارع پور با بیان اینکه از سوی دیگر  دستگاه باید تمام خدمات خود را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه کنند، تاکید کرد: یعنی غیر از اتصال تکلیف دارند که خدمات خود را نیز از طریق این پنجره ارائه کنند.   از سوی دیگر باید ۲۰ درصد خدمات خود را هوشمند کنند. این سه تکلیف مهمی است که رسانه‌ها باید از دستگاه دنبال کنند.

وی گفت: موعد‌های قانونی وجود دارد. یکی تا آبان، یکی تا آذر و دیگری تا دی است که ان شاءالله این اتفاقات خوب برای مردم رقم بخورد و مردم طعم شیرین استفاده از فناوری را در استفاده از دولت بچشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: سال گذشته سال پنجره واحد بود و امسال سال افزایش کیفیت خدمات و حذف کاغذ از مراودات بین دستگاهی است که ان شاءالله بتوانیم دولت هوشمند را به معنای واقعی کلمه در سال جاری محقق کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته