ضرورت تشکیل تعاونی صادرات محور در حوزه خدمات فناوری اطلاعات
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، مهدی ضیغمی، سرپرست سازمان توسعه در نشست تخصصی بررسی راهکارهای توسعه صادرات بخش تعاون با بیان اینکه این سازمان قرارگاه صادرات غیر نفتی کشور محسوب میشود گفت: با تغییر رویکردی که دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته ایجاد کرد، صادرات غیر نفتی توسعه بیشتر پیدا کرده است.
وی افزود: سازمان توسعه تجارت تلاش میکند با استفاده از ابزارهای موجود و فعال سازی بازارهای جدید، راه را برای صادرات محصولات غیر نفتی هموار کند.
ضیغمی تاکید کرد: در همین راستا حضور در بازار کشورهای آفریقایی که پیش از این توجهی به آن نشده بوده در دستور کار قرار گرفت و در مدت حدود ۲ سال گذشته صادرات ما به این کشورها رشد بسیار قابل توجهی پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه صادرات برخی کشورهای همسایه به آفریقا حدود ۳۰ میلیارد دلار است تاکید کرد: ما نیز ظرفیت رسیدن به این عدد را داریم به شرط اینکه همت کنیم و برخی موانع نیز برطرف شود.
سرپرست سازمان توسعه تجارت یادآور شد: توجه به صادرات گروههای کالایی جدید و دارای ارزش افزوده بیشتر که اغلب توسط بخش خصوصی تولید میشود نیز یکی از اولویتهای اصلی سازمان توسعه تجارت به شمار میرود. این کالاها برای کشور آورده بیشتری دارند و برنامه دولت سیزدهم نیز صادرات کالاهای با ارزش افزوده بیشتر است.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو گفت: در این نمایشگاه بیش از ۳۰۰ هیأت تجاری از ۷۰ کشور حضور داشتند و اکنون خبرهای اجرایی شدن قراردادها و تفاهمنامههای منعقد شده در این نمایشگاه را میشنویم.
ضیغمی با اشاره به برنامه سازمان توسعه تجارت جهت حضور فعال و هدفمند در نمایشگاههای خارجی گفت: با هدف رشد تعاونیها میتوانیم پاویونهای خود در نمایشگاههای خارجی را در اختیار تعاونیها قرار دهیم چرا که این تعاونیها متشکل از شرکتهای کوچک هستند و شرکتهای کوچک نیز اغلب توان حضور مستقل در نمایشگاههای خارجی را ندارند.
وی همچنین در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی، فناوری اطلاعات و توریسم گفت: در حوزه فناوری و فناوری ارتباطات و اطلاعات دارای شرکتهای کوچک، اما پرتوان و کارآمد هستیم که میتوانند در قالب تعاونی به صادرات خدمات خود بپردازند و از مزایا و معافیتهای صادراتی استفاده کنند.
انتهای پیام/