دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1395 - 18:16
به میزبانی استان سمنان صورت می گیرد؛

برگزاری همایش بین المللی 110 سال باستان شناسی پارینه سنگی ایران

سرپرست هیأت کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک گفت: «همایش بین المللی 110 سال باستان شناسی پارینه سنگی ایران سال آینده در سمنان برگزار می‌شود.»
کد خبر : 85628

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان،«حامد وحدتی نسب» افزود: این همایش خرداد ماه سال آینده و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان و استانداری سمنان با حضور بیش از 50 باستان شناس مطرح بین المللی برگزار می‌شود.


وی با بیان اینکه این همایش اولین و بزرگترین گردهمایی متخصصان پارینه سنگی جهان است که در ایران فعالیت کرده اند،گفت: از تمام محققان داخلی و خارجی که در ایران مستقیما کار کرده اند و یا با مواد فرهنگی به دست آمده از ایران تحقیق کرده اند، برای شرکت در این گردهمایی دعوت می شود.


این باستان شناس با بیان اینکه مقدمات برگزاری این همایش فراهم شده است، افزود: دبیرخانه همایش، مهرماه امسال در سمنان فعال می شود و وب سایت دو زبانه همایش به زبانهای انگلیسی و فارسی نیز به زودی بارگذاری می شود.


وی گفت: در این گردهمایی باستان شناسانی از ژاپن و کره تا روسیه، فرانسه، انگلیس، دانمارک، ایالات متحده و ... حضور خواهند داشت و در رایزنی‌های اولیه، استقبال خوبی از همایش شده است.


وحدتی نسب افزود: پرفسور "فرانک هول" ایران شناس، باستان شناس و دیرینه شناس مطرح آمریکایی و پرفسور "جو هانسون" انسان شناس برجسته، تاکنون برای شرکت در این گردهمایی بین المللی اعلام آمادگی کرده اند.


وی انجام بازدیدهای میدانی از مناطق پارینه سنگی به خصوص منطقه میرک را از جمله برنامه های این گردهمایی عنوان کرد و گفت: برگزاری این همایش می تواند نقش موثری در معرفی ایران، تاریخ عصر پارینه سنگی کشور و استان سمنان داشته باشد.


محوطه میرک دلازیان بیشتر منتسب به ادوار پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی است.این محوطه فاقد معماری، ابزارهای سفالی و فلزی و ... است و تنها یافته‌های قابل بررسی، دست ابزارهای سنگی انسان های نئاندرتال است.


محوطه های میرک و دلازیان که بنام تپه های میرک و دلازیان نیز خوانده شده اند، نخستین بار در خلال بررسی های باستان شناختی استان سمنان توسط مهریار و کبیری از کارشناسان استان سمنان در سال 1364 خورشیدی شناسایی و معرفی شدند.


صرفنظر از شکل تپه‌ها، مهمترین ویژگی این دو محوطه وجود پراکنش بسیار گسترده دست افزارهای سنگی بر روی سطح محوطه بود که مورد توجه هیات بررسی کننده قرار گرفت و با دعوت از مرحوم عنایت الله امیرلو تصمیم به مطالعه دست افزارهای سنگی گرفته شد.


با فوت نابهنگام امیرلو، اهمیت میرک و دلازیان از نقطه نظر باستان شناسی پارینه سنگی مغفول ماند و تنها با گمانه زنی در یکی از تپه‌های دلازیان سازه ای منتسب به دوره ماد به دست آمد.


در سال 1387 برای نخستین بار نمونه برداری تصادفی توسط وحدتی نسب و روستایی از سطح محوطه دلازیان انجام گرفت و نتایج این پژوهش مقدماتی در کنگره باستان شناسی خاورمیانه کهن در دانشگاه ساپیانزای رم ارائه گردید. متعاقبا در سال 1388 با صدور مجوز بررسی کامل این منطقه جغرافیایی، وحدتی نسب و تیم همراه به مدت یک ماه به شناسایی، نمونه برداری روشمند و طبقه بندی آثار به دست آمده از میرک و دلازیان پرداختند.


دومین فصل از طرح پنج ساله بررسی‌های پارینه سنگی شمال کویر مرکزی با انجام کاوش در محوطه میرک سمنان با هدف بازسازی اقلیمی، رسوب شناسی، تدوین نحوه شکل گیری محوطه و ارائه گاهنگاری قطعی در سال گذشته به سرپرستی دکتر حامد وحدتی نسب دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس و همکاری متخصصین مرکز ملی علوم کشور فرانسه انجام شد.


از منظر گاهنگاری و باتوجه به حضور شاخص‌های ادوار مختلف پارینه سنگی، میرک دارای بیشترین استقرار از دوران پارینه سنگی میانی (حدود 250 هزار تا 40 هزار سال پیش) و همچنین پارینه سنگی جدید (حدود 40 هزار تا 18 هزار سال پیش) بوده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته