دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دیوان عالی فرانسه ممنوعیت حجاب در مسابقات فوتبال زنان را تأیید کرد

دیوان عالی فرانسه ممنوعیت حجاب در مسابقات فوتبال زنان را تأیید کرد
دیوان عالی اداری فرانسه حکم ممنوعیت استفاده از حجاب توسط بازیکنان زن فوتبال را تأیید کرد.
کد خبر : 855734

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ دیوان عالی اداری فرانسه حکم ممنوعیت استفاده از حجاب توسط بازیکنان زن فوتبال را تایید کرد و بر بی طرفی در مسابقات ورزشی تاکید کرد، این در حالی است که این حکم با انتقاد و مخالفت زنان فوتبالیست مسلمان روبه‌رو شده است.

بعد از ادعای سیاستمدارهای فرانسوی مبنی بر این که سکولاریسم در فرانسه در خطر است، دیوان عالی اداری فرانسه روز پنجشنبه حکم ممنوعیت استفاده زنان فوتبالیست از حجاب را هنگام بازی فوتبال تایید کرد.

در این حکم آمده: «فدراسیون‌های ورزشی که کارشان اطمینان از ارائه صحیح خدمات عمومی است می‌توانند بازیکنان حاضر در مسابقات و رویدادهای ورزشی را موظف به رعایت بی طرفی کنند تا اجرای صحیح مسابقات رعایت شود و از بروز هر گونه تنش و درگیری جلوگیری شود.»

در ادامه این حکم، خطاب به فدراسیون فوتبال نوشته شده، «هر گونه علامت یا لباسی که نشان دهنده گرایش سیاسی، فلسفی، مذهبی یا صنفی در طول بازی باشد باید ممنوع اعلام شود.»

گروهی از زنان فوتبالیست علیه قوانین فدراسیون فوتبال فرانسه اعتراض کرده‌اند.

اما فدراسیون فوتبال فرانسه به بیان این که تنها از قوانین اطاعت می‌کند بسنده کرده است. آنها همچنین بر ارزش‌های جمهوریت مدنی که منجر به پیدایش فوتبال شده‌اند و اینکه هدف فوتبال وهمچنین تعهدش برای مبارزه با تمام اشکال تبعیض و ترویج برابری مردها با زن‌ها تاکید کرده‌اند.

ماریون اوگیه، وکیل زنان فوتبالیست گفت این تصمیم برخلاف سکولاریسم و آزادی بیان است و سی سال قوانین گذشته را که زنان می‌توانستند با حجاب بازی کنند زیر سوال می‌برد.

او به خبرگزاری 24 ساعته فرانسه گفت: «این تصمیم مغایر با انسجام اجتماعی در کشوری است که بر مبنای تنوع و تکثرگرایی بنا شده است.»

قضات فرانسوی تحت فشارهای سیاسی ناشی از احزاب بزرگ کشور فرانسه مجبور به صدور چنین حکمی شده‌اند.

سکولاریسم در فرانسه یک موضوع حساس محسوب می‌شود و توسط مدافعانش به عنوان راهی برای تضمین بی طرفی دینی دولت مطرح می‌شود و منتقدان نیز از آن به عنوان حربه‌ای برای حمله به اقلیت‌های قومی و مذهبی به خصوص مسلمانان استفاده می‌کنند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته