دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون آموزشی وزیر علوم:

۶۰ درصد کد رشته‌های فاقد شغل از دفترچه کنکور حذف شدند/ بررسی ۵ هزار کدرشته محل کارشناسی با شاخص‌های شغل و متقاضی

۶۰ درصد کد رشته‌های فاقد شغل از دفترچه کنکور حذف شدند  بررسی ۵ هزار کدرشته محل کارشناسی با شاخص‌های شغل و متقاضی
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در دفترچه کنکور امسال در مقطع کارشناسی ارشد، بالای یک هزار کد رشته محل، براساس دو شاخص متقاضی و وجود شغل مشخص شدند تا ۶۰ درصد کدرشته‌محل‌هایی که فاقد شغل هستند، حذف شوند و ۵ هزار کدرشته محل کارشناسی با شاخص‌های شغل و متقاضی بررسی می‌شوند.
کد خبر : 855589

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم  در حاشیه نشست خبری پنجمین اجلاس کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره و نخستین اجلاس سرآمدان آموزشی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، درباره حذف یک هزار کد رشته محل توضیح داد: در راستای بحث آمایش آموزش عالی ما باید به این نکته توجه داشته باشیم، وقتی رشته‌ای ایجاد می‌شود و جوانی وارد این رشته شده و تحصیل می‌کند باید توانمند باشد تا بتواند شغل‌های موجود را اختیار کند این یک موضوع است و موضوع دوم اینکه آیا این رشته و شغل در جامعه وجود دارد؟ اگر وجود دارد تعداد فارغ التحصیلان ما به اندازه‌ای هستند که آن را پوشش دهند یا اینکه تعداد آن‌ها به حدی زیاد است که تعداد زیادی از آن‌ها بیکار خواهند ماند.

وی افزود: این موضوع سال گذشته در راستای طرح تحول آموزش عالی بررسی شد و باید این دو موضوع را حل کنیم، بنابراین در راستای حل بخش اول باید، محتوای دروس اصلاح شود، بنابراین برنامه اصلاح یک هزار و ۵۰۰ برنامه درسی را در دستور کاری خود قرار دادیم که باید دو موضوع در آن حل شود، اولین موضوع مربوط به پیوست اشتغال است که در این بخش باید حوزه مهارتی تقویت شود، بنابراین دانشگاه‌ها موظف هستند ۳ تا ۱۵ واحد درسی را به گونه‌ای طراحی کنند که دانشجو کارورزی و کارآموزی داشته باشد و در برنامه هفتم توسعه نیز این موضوع را قرار دادیم.

عموعابدینی تصریح کرد: درباره محتوای دروس مورد نیاز صنعت نیز به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم تا ۴۰ واحد را به محتوای مورد نیاز صنعت اختصاص دهند و بتوانند چیزی را تدریس کنند که مورد نیاز صنعت است، بخش دوم مربوط به اشتغال است. اشتغال رشته محل‌ها از شهرستان‌ها شروع می‌شود، به عنوان مثال یک رشته در شهرستانی مورد نیاز مردم است درصورتی که در شهرستان دیگری مورد نیاز مردم نیست، استان‌ها با یکدیگر متفاوت هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: این مورد هم مورد مطالعه قرار گرفت که نیاز زیست بوم چیست و دوم، اینکه چه کسی شغل را اعلام می‌کند، بنابراین یک کارگروهی را در استان‌ها تشکیل دادیم، آیین نامه آن این هفته ارسال خواهد شد و کارگروه با حضور روسای دانشگاه‌های اصلی ما و زیرنظام‌ها به اضافه مدیران کل و مدیران صنایع و استاندار تشکیل می‌شود و این کارگروه‌ها براساس آمایش، با دید باز با کد رشته محل‌ها برخورد می‌کنند که در استان‌ها چه رشته‌ای نیاز است.

عموعابدینی اضافه کرد: در دفترچه کنکور امسال در مقطع کارشناسی ارشد، بالای یک هزار کد رشته محل، براساس دو شاخص متقاضی و وجود شغل مشخص شدند تا کد رشته محل‌هایی که ۶۰ درصد فاقد شغل هستند، حذف شوند.

این مسئول افزود: برنامه جدید ما طبق کارگروه مذکور در استان ها، مربوط به دوره کارشناسی است الان بررسی ما نشان داده است، حدود ۵ هزار کد رشته محل مقطع کارشناسی باید بررسی شود. هر استان باید برای خود آن را بررسی کرده و تشخیص دهد که آیا این کد رشته باید باشد یا خیر.

وی درباره اینکه از این ۵ هزار کد رشته محل مقطع کارشناسی چند درصد حذف خواهند شد گفت: این موضوع را نمی‌دانیم، زیرا به استان‌ها بستگی دارد. کارگروه‌های استانی اعلام می‌کنند که چه رشته‌ای باشد و چه رشته‌ای حذف شود. تمام رشته‌ها برای راه اندازی از این پس باید دارای پیوست اشتغال باشند.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: اگر دانشگاهی بر وجود یک کد رشته محل اصرار دارد باید، اول مشخص کند کدام شرکت یا صنعت خواستار آن کد رشته محل است و اینکه باید قرارداد اینکه دانشجو توسط شرکت مذکور بورس می‌شود را ارائه کند و به دانشجو حقوق پرداخت کنند و بعد از فارغ التحصیلی این دانشجو را استخدام کنند، با این شاخص‌ها رشته مذکور می‌تواند ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: امسال دانشگاه‌ها با برخی از صنایع تفاهم نامه همکاری داشته و بالای ۵۰۰ و یا هزار کد رشته محل در دفترچه کنکور خواهد آمد که بورسیه بخش خصوصی خواهند بود، دانشجو می‌تواند مشاهده کند و این حق متقاضی است که ببیند بورسیه نیز وجود دارد.

عموعابدینی اظهار کرد: اساس این است دانشجو پس از فارغ التحصیلی در گرفتن شغل توانمند باشد، چرا برخی فکر می‌کنند وزارت علوم باید شغل ایجاد کند، این فکر اشتباه است وزارت علوم باید فردی را تربیت کند که مهارت داشته باشد که بتواند شغل را بگیرد، ایجاد شغل وظیفه کل جامعه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب