دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هم‌نوازی «پورناظری» و «قمصری» سکوت سعدآباد را شکست + فیلم

هم‌نوازی «پورناظری» و «قمصری» سکوت سعدآباد را شکست + فیلم
کنسرت مشترک سهراب پورناظری و علی قمصری با عنوان «در هوای بی چگونگی» در حالی در کاخ سعدآباد برگزار می‌شود که علی رغم برخی کاستی‌ها مخاطب خود را راضی نگه داشت.
کد خبر : 855537

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت مشترک سهراب پورناظری و علی قمصری پس از سال‌ها دوری از فعالیت مشترک با هم این شب‌ها در کاخ سعدآباد تهران و در ایوان عطار در حال برگزاری است. این کنسرت هر شب در دو سانس روی صحنه می‌رود و مخاطبان خود را نیز پیدا کرده است.

علی‌رغم گذشت چندین شب از اجرای این کنسرت‌ها هنوز هم در هر اجرا تأخیر زیاد نزدیک به یک ساعت برای آغاز اجرای هر سانس وجود دارد و مخاطبان معطل می‌شوند، اما به هرحال همنوازی‌ها، دو نوازی و تک نوازی این دو هنرمند کلاسیک می‌تواند این تأخیر و بی‌نظمی‌ها را جبران کند.

ساز‌ها سکوت سعدآباد را شکستند+ فیلم

کنسرت با سایه بازی و دکلمه‌هایی شورانگیز آغاز و سپس همنوازی یا تک نوازی هر خواننده در آغاز قطعات شروع می‌شود، علی رغم اینکه انتظار می‌رود قمصری و پورناظری تنها نوازنده باشند، اما با صدایشان نیز در بخش‌هایی مخاطبان را شگفت زده و برخی ابیات سعدی و بایزید بسطامی را نیز زمزمه می‌کنند.

فضای ایوان عطار ساکت و مناسب است، بازی رنگ‌ها، سایه‌ها، دست و نورپردازی مخاطب را جذب خود می‌کند. همنوازی مشترک قمصری و پورناظری پس از ۱۰ سال رخ داده و با ساز‌های تنبور، تار، سه تار، تنبک، کوزه، عود، دف و ... در کنار همخوانان همراه شده است. قطعات در دستگاه‌های شور، مقامات کردی و آواز بیات اصفهان است، مشخص است که در بخش‌هایی از کنسرت خوانندگان در فضایی بداهه با هم همراه می‌شوند و در همنوازی‌هایی به گفت‌وگوی ساز‌ها پاسخ می‌دهند.

ساز‌ها سکوت سعدآباد را شکستند+ فیلم

شب گذشته، نهم تیر ماه نخستین قطعه همنوازی قمصری و پورناظری با دکلمه ابیات غزل سعدی و نواختن تار، تنبور و تنبک همراه شد.

تا کی روم از عشق تو شوریده به هر سوی/ تا کی دوم از شور تو دیوانه به هر کوی
صد نعره همی‌آیدم از هر بن مویی/خود در دل سنگین تو نگرفت سر موی
بر یاد بناگوش تو بر باد دهم جان/ تا باد مگر پیش تو بر خاک نهد روی
سرگشته چو چوگانم و در پای سمندت/ می‌افتم و می‌گردم، چون گوی به پهلوی
خود کشتهٔ ابروی توام من به حقیقت/ گر کشتنیم باز بفرمای به ابروی
آنان که به گیسو دل عشاق ربودند/ از دست تو در پای فتادند چو گیسوی
قطعات دوم و سوم این اجرا نیز به تک نوازی تار و تنبور سهراب پورناظری گذشت و سپس دونوازی و همسرایی پورناظری و قمصری با تصنیف «پریشان کن سر زلف سیاهت شانه اَش با من/
سیه زنجیر گیسو باز کن دیوانه اش با من» سالن را به وجد آورد و سپس مخاطبان نیز با اوج گرفتن همنوازی این قطعه با تصنیف همراه شدند.

ساز‌ها سکوت سعدآباد را شکستند+ فیلم

پس از این دو نوازی تار و کمانچه پورناظری و قمصری آغاز شد و اجرا با استقبال حاضران همراه شد.

به گزارش آنا، کنسرت مشترک در هوای بی چگونگی که قرار بود شب گذشته، نهم تیر ماه آخرین اجرایش باشد، یک شب دیگر نیز در کاخ سعدآباد تمدید شده و گفته می‌شود که امکان تمدید مجدد نیز دارد، این درحالی است که اجرای علیرضا قربانی نیز در کاخ سعدآباد هر شب با اقبال زیادی روبه رو می‌شود.

نکته دیگر با توجه به شب‌های مشترک کنسرت علیرضا قربانی و سهراب پورناظری و علی قمصری در کاخ سعداباد مخاطبان گاه برای انتخاب درب‌های کاخ سعدآباد در این شب‌ها دچار سردرگمی می‌شدند و با اینکه مشخص شده بود که مخاطبان کنسرت «در هوای بی چگونگی» از درب دربند و کنسرت علیرضا قربانی از درب زعفرانیه ورود کنند اما باز هم اختلال ایجاد شده بود و بدتر از آن این بود که نیروهای حراست از داخل مجموعه اجازه ورود مخاطبان کنسرت دیگر را نمی‌دادند، این مساله موجب ترافیک و شرایط عبور و مرور سخت اطراف کاخ سعدآباد شده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب