دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کارآفرین نروژی: اگر هوش مصنوعی هنر بهتری تولید می‌کند، بگذارید تولید کند

کارآفرین نروژی: اگر هوش مصنوعی هنر بهتری تولید می‌کند، بگذارید تولید کند
خلق اثر به وسیله هوش مصنوعی همچنان دغدغه اهالی هنر و فعالان این حوزه است.
کد خبر : 855410

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، «نیکلای تانگن»، سرمایه دار و کارآفرین برجسته نروژی در گفتگو با روزنامه گاردین گفت که بیشتر نگران این است که مبادا هوش مصنوعی روی اقتصاد کشورش تاثیر منفی بگذارد تا روی کلکسیون نقاشی‌های خودش.

این مجموعه دار برجسته به هیچ وجه نگران آینده شاهکار‌هایی که توسط ربات‌ها خلق می‌شوند نیست. تهدید نقاشی‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی که تمایز دادنشان از آثار انسانی غیرممکن است، بسیاری را در دنیای هنر نگران کرده است، اما آقای تانگن جزء این افراد نیست. او می‌گوید، «اگر هوش مصنوعی هنر بهتری تولید می‌کند، خوب این که عالی است. اگر شما چیزی خلق می‌کنید که حس زیبایی شناختی بیشتری را ارضا می‌کند، چه اشکالی دارد؟»

گالری تانگن که یک سیلوی گندم تغییر کاربری یافته در ساحل« کریستینسند» نروژ است چند ماه دیگر برای به نمایش گذاشتن یکی از بزرگترین مجموعه‌های هنر مدرنیستی نوردیکی (شمال اروپا) در جهان افتتاح می‌شود. تانگن بیش از ۵۰۰۰ اثر از هنرمند را گردآوری کرده است. آثار ارجینال و کپی درست کنار هم روی دیوار‌ها چیده می‌شوند.

تانگن می‌گوید: «در این مجموعه نمونه‌هایی وجود دارند که ما از روی نسخه اصلی یک کپی کشیده ایم و به جای نسخه اصلی آن را روی دیوارآویزان کرده ایم. اما این به این معنا استکه نسخه کپی زشت‌تر از واقعی است؟ نه این طور نیست. پس همه چیز به ذهنیت شما بستگی دارد.» اما تانگن نگران تاثیر احتمالی هوش مصنوعی بر بیش از ۹ هزار شرکتی است که در زمینه هنر کار می‌کنند و او خود روی آن‌ها سرمایه گذاری کرده است.

موج اختلالات از طریق به هم زدن بازارسهام شروع شده است: ماه گذشته بعد ز این که یک شرکت آمریکایی درباره جهش معنادار علاقه دانش آموزان و دانشجو‌ها به chat GPT هشدار داد، حدود یک میلیارد یورو از ارزش یک ناشر آموزشی به نام پیرسون کم شد. تانگن به گاردین گفت: «هوش مصنوعی به طرزی باورنکردنی عظیم است. بیل گیتس می‌گوید هوش مصنوعی حتی از کامپیوتر، اینترنت و چیز‌های دیگر هم مهم تراست. کار با هوش مصنوعی بسیارحساس است و اگر مراقب نباشی به خودت می‌آیی و می‌بینی همه چیز راباخته ای. برای همین فکر می‌کنم در چند فصل آینده شاهد قربانیان زیادی در این عرصه باشیم.»

تانگن از هوش مصنوعی در سرمایه گذاری هایش استفاده می‌کند و از مدل‌های پیش بینی برای کاهش ضرر‌های احتمالی اش استفاده می‌کند و همچنین از آن برای هدفی که برای خود تعیین کرده است یعنی رشد ده درصدی سالیانه نیز استفاده می‌کند. او می‌گوید باید قوانین درستی در این زمینه در جهان وضع شوند تا هوش مصنوعی بتواند در جهت درستی پیشرفت کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته