دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد؛

بهره‌گیری از پیوست‌های فرهنگی و تربیتی در طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی جهاد دانشگاهی/ سرمایه انسانی موتور حرکت جهادی

بهره‌گیری از پیوست‌های فرهنگی و تربیتی در طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی جهاد دانشگاهی  سرمایه انسانی موتور حرکت جهادی
رئیس جهاد دانشگاهی در پنجاهمین گردهمایی معاونان آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی بر بهره‌گیری از پیوست‌های فرهنگی و تربیتی در طراحی و اجرای دوره‌های مختلف آموزشی کوتاه‌مدت و مقطع‌دار تاکید کرد و گفت: تکریم و گفتگو با سرمایه انسانی به‌عنوان موتور حرکت جهادی از رویکرد‌های اصلی جهاد دانشگاهی است.
کد خبر : 855117

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی، امروز چهارشنبه ۷ تیرماه در پنجاهمین گردهمایی معاونان آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در اصفهان با اشاره به تعابیر و بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد جهاد دانشگاهی، بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور به مجموعه ساختارهایی نیاز داشت تا آرمان‌ها و اهداف موردنظر ملت بزرگ ایران را پیگیری کند و محقق سازد.

وی گفت: یکی از این اهداف، توسعه و پیشرفت سریع و مسئله محور علم و فناوری داخلی و تقویت خودکفایی در تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان با پیوست فرهنگ اسلامی ایرانی و در بستر مدیریت جهادیِ مولود انقلاب بود.  

 رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این هدف متعالی در بطن خود، نیروهای عظیم جوان و تحصیل‌کرده دانشگاهی متکی به سلاح ایمان و باور توانایی ملی را پروراند، افزود: جهاد دانشگاهی از تأثیرگذارترین مراکزی است که پا در این عرصه گذاشت.  

 وی با اشاره به اینکه گمان اولیه در خصوص کارکردهای این نهاد انقلابی و ضرورت تشکیل آن با کارنامه درخشاناش در دوران دفاع مقدس و پس‌ازآن تقویت شد، تصریح کرد: تا به امروز باوجود تأسیس و توسعه مجموعه‌های فعال دولتی درزمینهٔ فناوری‌های حیاتی و کاربردی، ویژگی‌های ممتاز جهاد دانشگاهی در موضوع رصد و تشخیص نیازمندی‌های کشور و طرح‌ریزی و اجرای طرح‌ها به مدد قدرت مدیریت جهادی موجب شده مسئولان عالی‌رتبه نظام، متخصصان و عموم ملت شریف ایران، امیدوارانه به رهاوردهای جهاد دانشگاهی در حوزه‌های فرهنگ، تحقیقات و فناوری، آموزش و کارآفرینی اعتماد داشته باشند.

 مسلمی نائینی به تدوین برنامه تحول جهاد دانشگاهی اشاره و تأکید کرد: بدیهی است باگذشت زمان و برحسب تغییرات محیطی و داخلی، مأموریت سازمان‌ها دچار تغییر و تحول می‌شود و اگر سازمان‌ها خود را با این تحولات و الزامات محیطی منطبق نکنند، از تأثیرگذاری آن‌ها کاسته شده و جایگاه خود را از دست خواهند داد.  

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی نیز اگر به‌عنوان یکی از ستون‌های نظام علمی، فناوری، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی کشور بخواهد در گام دوم انقلاب اسلامی و بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب که در طول دهه‌های گذشته داشته‌اند، موفق عمل کند، بایستی با تغییر شرایط و الزامات علمی و فناوری در دنیا و کشور همراه شده و تلاش کند با بهره‌گیری از یک برنامه تحول مناسب و یکپارچه نقش و جایگاه خویش را مورد بازبینی قرار دهد.

رئیس جهاد دانشگاهی با تأکید بر کاربرد هوش مصنوعی در برنامه‌های آموزشی جهاد دانشگاهی، گفت: یکی از روش‌های مهم کاربرد هوش مصنوعی در آموزش، از مهدکودک تا دانشگاه، در به‌کارگیری سطوح پیشرفته‌ای از یادگیری شخصی‌سازی‌شده است. برخی از آن‌ها در حال حاضر با رشد تعداد برنامه‌ها، بازی‌ها و نرم‌افزارهای یادگیری انطباقی عملی شده‌اند. این سیستم‌ها به نیازهای دانش‌آموز پاسخ می‌دهند، بر موضوعاتی خاص تأکید می‌کنند، مباحثی را  که یادگیرنده بر آن‌ها تسلط پیدا نکرده است تکرار می‌کنند و به یادگیرنده یاری می‌رسانند با سرعت خودش جلو برود.

وی همچنین بر بهره‌گیری از پیوست‌های فرهنگی و تربیتی در طراحی و اجرای دوره‌های مختلف آموزشی کوتاه‌مدت و مقطع‌دار تأکید کرد و گفت: توجه به مسائل و نیازهای تخصصی حال و آینده در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی در طراحی و ایجاد رشته‌ها و دوره‌های آموزشی مقطع‌دار (خصوصاً در سطوح تحصیلات تکمیلی) و کوتاه‌مدت؛ همکاری آموزشی - پژوهشی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر داخل و خارج  برای تبادل استاد و دانشجو؛ ترویج الگوهای موفق و شاخص فردی، گروهی و عملکردی جهادی در محیط‌های آموزشی؛ تفکیک دفاتر تخصصی حوزه علوم انسانی و هنر به دلیل تمرکز بیشتر بر موضوعات هنری و استفاده از این ظرفیت مهم باید از رویکردهای جهاد دانشگاهی باشد.

مسلمی نائینی، ساماندهی مرکزی آموزشی (دانشگاه‌ها، مؤسسات، مراکز علمی و کاربرد و ...) جهاد دانشگاهی؛ بهره‌گیری نظام‌مند از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزه‌های تخصصی فعالیت جهاد دانشگاهی (فرهنگی، تجاری‌سازی و پژوهش و فناوری) در تقویت و توسعه دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و مقطع‌دار درون‌سازمانی و برون‌سازمانی؛ توسعه همکاری مؤثر با دستگاه‌ها و مراکز آموزشی، فرهنگی در سطوح استانی و ملی؛ متناسب‌سازی ساختارهای واحدهای جهاد با اهداف و برنامه‌های توسعه بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای؛ ارتقای کیفی برنامه‌های آموزشی مهارتی و تخصصی در تمامی ابعاد (اهداف، محتوا، برنامه درسی، نحوهٔ اجرا و ...) را از دیگر رویکردهای مورد تأکید در جهاد دانشگاهی برشمرد.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به معرفت‌افزایی و ارتقای شایستگی‌ها و توانمندی‌های مدیران، مدرسان و اعضای هیئت‌علمی با تأکید بر پرورش انسان‌های متقی، خودباور، خلاق و کارآفرین، افزود: ارتقای توانمندی کارآفرینانه دانش‌آموختگان دانشگاهی، حمایت از توسعه کمی و کیفی برنامه‌های آموزش مهارتی در مناطق کمتر برخوردار و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه آموزش‌های جهاد از رویکردهای دیگر جهاد دانشگاهی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

وی خواستار ارتباط بیشتر مسئولان جهاد دانشگاهی با بدنه این نهاد شد و گفت: تکریم و گفت‌وگو با سرمایه انسانی به‌عنوان موتور حرکت جهاد است.

گفتنی است،  در مراسم افتتاحیه پنجاهمین گردهمایی سراسری معاونان آموزش و کارآفرینی واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی که به میزبانی واحد اصفهان در حال برگزاری است، مسئولان استان اصفهان و نماینده قرارگاه مهارت آموزشی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح سخنرانی خواهند کرد.

از دیگر برنامه‌های روز اول این گردهمایی دوروزه می‌توان به ارائه برنامه‌های آینده اداره کل اشتغال و کارآفرینی، تجربیات واحد کرمان (پروژه ایمیدرو)، برنامه‌های آینده دبیرخانه امور اعضای هیئت‌علمی و کمیسیون‌های دائمی، تجربیات مرکز اطلاعات علمی در حوزه تولید محتوا، برنامه‌های آینده اداره کل راهبری و نظارت راهبردی، تجربیات واحد صنعتی اصفهان در حوزه امور مدرسان، آموزش‌های پزشکی، گزارش پروژه Eight اشاره کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب