دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1395 - 13:26
وزیر راه و شهرسازی خبر داد

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران – اصفهان تا 4 سال آینده/ تمام قطارهای تهران 4 خطه می‌شوند

وزیر راه و شهرسازی گفت: پس از مدت‌ها که بحث قطار سریع‌السیر در کشور مطرح بود، خوشبختانه اکنون کارگاه فعال خط تهران- قم – اصفهان را داریم و ظرف چهار سال آینده قطار سریع‌السیری با سرعت 250 کیلومتر بر ساعت در این مسیر راه‌اندازی می‌شود.
کد خبر : 85496

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، عباس آخوندی در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته و اولین همایش بین‌المللی ریل- بندر- نفت با بیان اینکه نسبت حجم قطار در ایران عمدتا در بخش بار است، افزود: باید مسافر را نیز وارد نظام راه‌آهن کنیم که این امر نیازمند انجام سرمایه‌گذاری‌های بسیار در جهت برقی کردن و رفتن به سوی قطارهای سریع‌السیر و غیره است.


وی تصریح کرد: در دو سال اخیر اتفاقات خوبی در بخش قطارهای حومه‌ای رخ داده و تمام مسیرهای تهران (چه به سوی گرمسار و چه به سوی کرج، مشهد و قزوین) در حال چهار خطه شدن است.


آخوندی ادامه داد: نمی‌توانیم روزانه 450 هزار خودرو را میان تهران و حومه جابه‌جا کنیم و تنها راهکار در این بخش انتقال بخشی از نیاز ما به حوزه ریل است. همین موضوع در سایر شهرها مانند مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز و تبریز نیز صدق می‌کند.


وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اخیرا قطارهای گردشگری بین‌المللی وارد ایران شده‌اند و امیدواریم بتوانیم قطارهای برنامه‌ای‌ مرتب میان ایران و سایر کشورهای همسایه را برقرار کنیم.


وی با بیان اینکه اصلی‌ترین سیاست راه و شهرسازی پیگیری بحث ارتباطات است، عنوان کرد: باید بتوانیم ارتباطات خود را با تمام کشورها در بهترین وجه ممکن برقرار کنیم و به دنبال آن هستیم تا ارتباط ریلی ایران – چین- مسکو و اروپا را در آینده داشته باشیم.


به گفته وی، ارتباطات سیاسی به برقراری روابط بسیار مناسب با همسایگان کمک می‌کند و بر این اساس گفت‌وگوهای شبکه‌ای در منطقه در حال پیشرفت است.


آخوندی تاکید کرد: حدود 90 میلیون انواع محصولات مدنی در ایران جابه‌جا می‌شود که تمام این میزان نباید از طریق جاده‌ حمل‌و‌نقل شوند، بلکه بخشی از آن به بخش ریل منتقل خواهد شد.


وی گفت: در فرامنطقه نیز بحث ترانزیت و حمل‌ونقل مواد سوختی، فولاد و پتروشیمی مطرح است که این امر امکان ایجاد شبکه ریلی بسیار وسیع‌تر از وضع فعلی را فراهم می‌کند.


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال‌های اخیر هماهنگی‌های خوبی میان کشورهای مختلف برای تعریف تعرفه‌های قابل رقابت داشته‌ایم، عنوان کرد: بحث توسعه زیرساخت‌ها، ناوگان، ارتقای ایمنی و سلامت مسافر و کالا، کاهش زمان و غیره عناصر رقابتی در این بخش را تشکیل می‌دهند.


آخوندی با بیان اینکه می‌توانید حمل‌و‌نقل بخش معدن از طریق ریلی را به بیش از 200 درصد افزایش دهیم، اظهار کرد: نکته مهم در این بخش داشتن قطارهای برنامه‌ای و تنظیم زمان است که امیدواریم بتوانیم قطارهای برنامه‌ای با مقاصد بین‌المللی را به صورت مطمئن داشته باشیم.


وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در مذاکرات اخیر با شرکت‌های خارجی در مورد استفاده از سیستم‌های لیزینگ و استفاده از بازار سرمایه صحبت کردیم، چرا که موفق‌‌ترین روش برای معاملات قراردادهای تجاری استفاده از سیستم‌های مالی جدید است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب