دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاهش هزینه‌های تولید با بهره‌گیری از محصولات دانش‌بنیان

کاهش هزینه‌های تولید با بهره‌گیری از محصولات دانش‌بنیان
یک فعال اقتصادی در حوزه دانش‌بنیان گفت: امروز بهره‌گیری از وسایل و تجهیزات نوین در بخش تولید اجتناب‌ناپذیر است به‌طوری‌که فناوری هوش مصنوعی، موتور افزایش درآمد صنایع مختلف به‌ویژه صنعت مرغداری‌ را روشن می‌کند.
کد خبر : 854906

شهرام حقیقی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی، دامپروری و شیلات در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این شرکت دانش‌بنیان در حوزه هوشمندسازی بخش کشاورزی فعالیت دارد که از عمده تحقیقات این شرکت، طراحی و ساخت اتوماسیون هوشمند و کنترل اقلیم گلخانه و مرغداری است.

این فعال اقتصادی در حوزه دانش‌بنیان گفت: طی مراحل تحقیقی و پژوهشی در رابطه با شرایط محیطی سالن پرورش مرغ و گل و گیاه، دستگاه‌هایی به صورت هوشمند و اتوماتیک طراحی و قابل ساخت است که می‌تواند رطوبت، دما، نور و تمام فاکتور‌های محیطی را کنترل کند که درنهایت این کار سبب بهینه سازی در تولید، کاهش ۵۰ درصدی تلفات در مرغداری‌ها و صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف گازوئیل و برق می‌شود.

کاهش هزینه‌های تولید با ساخت محصولات دانش‌بنیان

حقیقی درباره توجیه اقتصادی این دستگاه دانش‌بنیان افزود: به کارگیری این دستگاه برای تولیدکننده توجیه اقتصادی دارد؛ زیرا مرغدار در همان دوره اول در بخش تولید، سه برابر مبلغی که برای دستگاه جدید هزینه کرده، کسب درآمد خواهد کرد و از همه مهمتر اینکه با روش جدید، شرایط حفظ و نگهداری محیط و عوامل تأثیرگذار بر تولید مرغ را کنترل می‌کند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: تولید در محیط سالم و عاری از هرگونه بیماری و از سوی دیگر محصولی ارزان‌تر از گذشته، مطالبه مصرف‌کنندگان از تولیدکنندگان است. از این رو با کاهش هزینه‌های تولید، محصولی که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد، ارزانتر و مرقون به صرفه و همچنین با سیستم ایمنی قوی تری خواهد بود.

فرهنگ سازی در استفاده از محصولات دانش‌بنیان

فناوری هوش مصنوعی

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی و دامپروری با تأکید براینکه تولید محصولات فناورانه با افزایش سرعت تحول در دنیا مواجه شده است، گفت: برخی از صنعتگران و تولیدکنندگان هنوز به استفاده از محصولات دانش بنیان روی نیاورده‌اند و دلیل اصلی این کم توجهی، به عدم فرهنگ سازی در به کارگیری دستگاه‌های نوین و خلاقانه است.

او تأکید کرد: باید بیش از گذشته در خصوص نقش بهینه استفاده از علم نوین در بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی فرهنگ سازی شود تا تولیدکنندگان با اعتماد بیشتری به سراغ استفاده از دستگاه‌ها و تکنولوژی روز بیایند.

برنامه ریزی برای ارتقای سرمایه در بخش تولید

حقیقی با اشاره به اینکه امروز با تشدید تحریم ها، برنامه ریزی جهت حفظ و ارتقای سرمایه در بخش تولید کشور از وظایف شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: این شرکت دانش‌بنیان با استفاده از هوش مصنوعی توانست با صرف کمترین انرژی بیشترین راندمان را در راستای حفظ دمای داخل سالن مرغداری‌ها داشته باشد و به مراتب موتور افزایش در آمدزایی مرغداری‌ها را روشن می‌کند.

وی گفت: وزارت جهاد کشاوری باید با رصد شرایط فعلی سالن‌ها و مزارع مرغداری از لحاظ هزینه، مراحل تولید و بحث مهم ارتقا و بهبود کیفیت، ارزیابی‌های لازم را انجام دهد و در صورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، دستگاه‌های نوین را جهت به کارگیری در بخش تولید به صنعتگران به ویژه صنعت مرغداری کشور معرفی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته