دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 تير 1402 - 02:55

بانوی هنرمندی که ادبیات عرب را به هنر پوشیدنی تبدیل می‌کند

بانوی هنرمندی که ادبیات عرب را به هنر پوشیدنی تبدیل می‌کند
جواهرات دست‌ساز «ماریه ابودیب» با زخم‌های قلم خطاطی روی کاغذ شروع می‌شوند و با طرح شاهکار‌های الهام گرفته از شعر و ادبیات عرب به پایان می‌رسند.
کد خبر : 854546

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جواهرات دست‌ساز «ماریه ابودیب» با زخم‌های قلم خطاطی روی کاغذ شروع می‌شوند و با طرح شاهکار‌های الهام گرفته از شعر وادبیات عرب به پایان می‌رسند.

ابودیب که در واقع کارشناس منبع‌یابی شنرده می‌شود موسس برند «مشق» است. این اسم از یکی از خطوط باستانی و کلاسیک هنر خطاطی زبان عربی اقتباس شده است.

او در سنین کودکی وقتی پدرش را هنگام خطاطی و مادرش را هنگام درست کردن کاردستی می‌دید به این هنر علاقه‌مند شد.

او در مصاحبه با عرب نیوز گفت: پدرم خطاط بزرگی است. من همیشه وقتی او با دست‌هایش زیباترین خطوط را خلق می‌کرد تماشایش می‌کردم. او بعد از این همه سال هنوز هم منبع الهام و مشوق اصلی من است. مادرم روح خلاقی دارد و از هیچ زیبایی خلق می‌کند، فرقی نمی‌کند آن چیز یک اسباب‌بازی ساده باشد یا یک شاهکار هنری، چون تماشای چیز‌هایی که خلق می‌کند همیشه مرا به وجود می‌آورد و از خودم می‌پرسم چطور می‌شود چنین چیز‌هایی را تنها با دست خلق کرد.

بانوی عربی که ادبیات عرب را به هنر پوشیدنی تبدیل می‌کند

سفر به کشور‌های مختلف و دیدن ساختمان‌هایی که مزین به خطوط عربی باستانی بودند دنیا‌های جدیدی را به روی ابودیب گشود.

وی همچنین با جواهراتی برخورد که روی آن‌ها خطوط عربی نقش بسته بود و حیرت کرد. هر یک از آن جواهرات داستان خودشان را داشتند.

هنر اسلامی جایگاه ویژه‌ای در قلب ابودیب دارد و او معتقد است که باید آن را نمایش داد و قدر دانست.

او گفت: دوست دارم با خواندن کتاب‌های طراحی اسلامی طرح‌ها و جملات مختلفی که از هنر اسلامی الهام گرفته‌اند را یاد بگیرم.

در طول پاندمی و قرنطینه‌های بیماری کرونا، ابودیب به یک ایده جدید دست پیدا کرد. او با خود گفت: چرا هر دو علاقه مندی‌ام، یعنی جواهرات و خطاطی، را با هم ترکیب نکنم؟ و اینگونه بود که برند «مشق» شکل گرفت.

در مارس ۲۰۲۱، ابودیب اولین کالکشن خود را به نمایش گذاشت. او هر یک از جواهراتی که ساخته بود خود طراحی کرده بود و خطش را هم خودش نوشته بود.  این خط‌ها همگی از اشعار و متن‌های مورد علاقه او در ادبیات عرب الهام گرفته‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته