نگاهی به تصاویری که دوره جنگ از ایران در مجلات معتبر جهانی منعکس شد/ تصاویر
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، رضا معطریان که عکاسی را از سال ۱۳۶۸ در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و همکاری با روزنامههای ایران، همشهری، آفتاب امروز، صبح امروز و شرق آغاز کرد در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت:
تفسیر به جای تصویر
عکس های بسیاری از ایران پس از انقلاب توسط عکاسان خارجی تهیه شده است که مبتنی بر واقعیت هستند و حرف های بسیاری برای گفتن دارند اما در کنار این عکاسان متعهد عکاسانی هم بودند که با نگاهی سطحی و تک بعدی به ایران و مردمانش نگاه کردند . این عکس ها ژورنالیستی هستند و کارکرد مقطعی دارند و با گذشت زمان تاثیر خود را از دست داده اند.
مایکل کوین فضای سیاسی اجتماعی ایران از سال 1984تا1991 را عکاسی کرده است . گزارش های این عکاس از ایران چنگی به دل نمی زنند و عکس ها از دسته عکس های خوب و به یاد ماندنی از آن سال های ایران نیستند . این گزارش ها خیلی ضعیف و تا حد زیادی رو به بد هستند.
جدا از فضای اغراق آمیز و جانبدارانه که بر کل عکس ها حاکم است عکس ها به لحاظ فنی هم چیزی برای گفتن ندارند و بیشتر به مانند کارهای یک مبتدی اهل تفسیر است نه یک عکاس برجسته اهل تصویر. او برای اینکه ضعف تکنیکی و هنری خود رو بپوشاند سعی کرده بجای تصویر کردن جامعه ایران به تفسیر جامعه ایران بپردازد.
قرار دادن زن چادری در کنار صندوق صدقات نگاهی ژورنالیستی است به زن ایرانی که به هیچ وجه نه ارزش تاریخی دارد نه هنری . او برای القای اندیشه جانبدارانه خود عکس های با کنتراست بالا و رنگ های اشباع شده تولید کرد تا به القای خوشونت در جامعه ایران بپردازد .او نگاهی غیرواقعی به ایران و ایرانی دارد و هر ارزش فرهنگی ما را سبک و بی ارزش انگاشته است زندگی ایرانی را عقب افتاده وخالی از هر گونه جاذبه ای دیده است.
مجموعه کار های این عکاس بخاطر شرایط سخت حضور خبرنگاران خارجی در آن زمان و مهم بودن تحولات ایران در بسیاری از مجلات معتبر چون نشنال جیئوگرافی ،لایف ،نیوزویک و...به چاپ رسیده اند.
انتهای پیام/