گردش تابستانی در «هشت بهشت» با ارکستر ملی ایران+ فیلم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارکستر ملی ایران در سال ۷۷ با تلاش فرهاد فخرالدینی پس از مدتها پیگیری و با هدف اجرای آثار ارزشمند موسیقی ارکسترال ایرانی تشکیل شد. فخرالدینی بنیانگذار ارکستر ملی ایران، این ارکستر را با ترکیب متناسبی از سازهای ایرانی شامل سنتور، قانون، گروه نوازندگان تار و تار باس، عود و سازهای ضربی در کنار سازهای یک ارکستر سمفونیک بنا کرد. این ارکستر مضاف بر رپرتوار غنی و اجراهای عالی به رهبری فخرالدینی و گنجینهای از تصنیفات خود وی و ارکستراسیونهای بی بدیلش از آثار شاخص آهنگسازان ایران همراه با آواز استادش جریان به روی صحنه رفت.
حال و پس از مدتها تأخیر در فعالیت این نهاد هنری، در اول و دوم تیر ماه شاهد دو اجرای قوی و پر مخاطب از این ارکستر در تالار وحدت با رهبری میهمان آرش امینی و کنسرت مایستر مازیار ظهیرالدینی و تک نوازی امین غفاری ویولن، شیما شاه محمدی قیچک، مژگان محمد حسینی قانون و پوریا شیوا فرد نی بودیم.
از ویژگیهای جذاب این ارکستر فعالیت نوازندگانی با سازهای اصیل ایرانی شامل تار، قانون، سنتور و نی و تمبک بود. قطعاتی که در این ارکستر اجرا شد شامل قطعه هزار دستان مرتضی حنانه براساس ملودی از مرتضی نی داود، قطعه سوئیت دشتی از جواد معروفی، قطعه سوئیت برای قانون و ارکستر در سه قسمت؛ پرواز، سکوت و در قفس از بهزاد عبدی با تکنوازی قانون مژگان محمدحسینی و تکنوازی مازیار ظهیرالدینی، قطعه هشت بهشت از کامبیز روشنروان براساس ملودی از حسن کسایی و تکنوازی نی پوریا شیوا فرد، قطعه سوئیت برای قیچک و ارکستر در سه قسمت کامران، چشمون مریم و به یاد ابوالحسن صبا از بهزاد عبدی با تکنوازی قیچک شیوا شاه محمدی و در نهایت قطعه کنسرتو برای ولین و ارکستر در سه قسمت از فرهاد فخرالدینی با تکنوازی ویلن امین غفاری بود.
اجرای دوم این ارکستر دوم تیر ماه با حضور فرهاد فخرالدینی پیشکسوت و بنیانگذار ارکستر ملی همراه شد که شادی و شعف زیادی را هم بین اعضای ارکستر و هم مردم ایجاد کرد. وی پس از تماشای اجرای این ارکستر به بازدید از پشت صحنه و صحبت با نوازندگان پرداخت. جالب این است که به خاطر حضور استاد فخرالدینی قطعه آخر این کنسرت نیز دو بار اجرا شد.
قطعاتی که برای نخستین بار در ارکستر ملی اجرا شد
هادی آرزم، آهنگساز و نوازنده ویولون و کمانچه ارکستر ملی در گفتگو با آنا گفت: خیلی خوشحالم که دو مرتبه موسیقی سالم و موسیقی ملی ما در سطح ارکستر ملی فعال شده، از این بهتر این است که برای نخستین بار موسیقی ملی ما توانسته بخشی از کارهایی که تا به حال در ارکسترها اجرا نشده بود مثل کارهای بهزاد عبدی را برای نخستین بار اجرا کردیم اینها با سازهای بومی و محلی ما مثل قیچک و نی توسط هنرمندان خوبمان در ارکستر ملی روی صحنه رفته است.
وی همچنین افزود: اگر به همین شیوه ارکستر ملی پیش برود، خیلی جای امیدواری دارد به خصوص که اگر فرهنگ سازی درستی هم بین مخاطبین و کسانی که علاقهمند حوزه موسیقی است، صورت بگیرد، قطعا مخاطبان بیشتری هم ارکستر ما خواهد داشت ما دراین عرصه نیاز به فرهنگ سازی صحیح داریم.
نگاه موزیسینها به فعالیت ارکستر ملی امیدوارکننده است
در ادامه مسعود آذین نوازنده تار ارکستر ملی نیز در گفتگو با آنا گفت: من شش سال است که در ارکستر ملی حضور دارم، مشکلاتی که دراین مدت برای فعالیتهای هنری ایجاد شد، صرفا محدود به ارکسترها نبود و جریان موسیقی کلاسیک کشور را در دوره کرونا و پس از آن تحت تأثیر قرار داد. همین باعث شد که موزیسینها هم قدری از بافت مردمی جامعه فاصله بگیرند و آسیبش قطعاً به خود موسیقی، نوازندهها و آهنگسازها رسید و به شکل قابل توجهی تولیدات در این عرصه پایین آمد؛ بنابراین زمانی که جامعه تحت تأثیر موضوعی قرار میگیرد، معمولاً هنر جدی ضربه میخورد، شاید خیلیها دیگر دل و دماغ کار کردن نداشته باشند، ولی خوشبختانه حال شاهدیم که این جریان در حال تغییر است و نگاهمان با امیدواری به آینده است.
مسعود آذین
موزیسینهای ارکستر نیازمند آرامش خاطر هستند
مژگان محمدحسینی نوازنده ساز قانون در ارکستر ملی نیز در گفتگو با آنا گفت: از سال ۹۵ با ارکستر ملی همکاری میکنم، در درجه نخست برای تقویت ارکسترها و فعالیت این نوع موسیقی کلاسیک در هر کشوری و در رأس دولت میبایست بودجه مناسب اختصاص دهد تا عرصه فعالیت باز باشد و اینکه اجراها مشخص و برنامههای موزیسینها برای هر ماه معین باشد، حال چه داخل و چه خارج از کشور نیاز به حمایت دارد، از جهت تبلیغات و در درجه بعد همکاری با موزسینها که من فکر میکنم اگر مدیریت درستی برای ارکستر ملی ما هم صورت بگیرد و بودجه خوب هم اختصاص پیدا کند، ققطعا هر موزیسینی دوست دارد با آرامش خاطر با ارکستر همکاری داشته باشد.
وی در ادامه افزود: بهرحال هر نوازندهای تمایل دارد که برنامه هر ماهش مشخص و در هر ماه اجرا داشته باشد، من درباره فعالیت ارکستر سمفونیک کشورهای مختلف زیاد شنیدم که سالانه چه تعداد اجرا میروند و برنامههایشان به چه صورت است، حتی درباره برنامه سالانه و رپرتوآرهایی که میگذارند همه چیز مشخص است خلاصه شرایط باید طوری باشد که موزیسین با آرامش خاطر کار کند و تکلیفش را بداند.
مژگان محمدحسینی
نگاه به مقوله کنسرتها باید هنری باشد نه تفریحی!
پوریا شیوافرد، نوازنده نی ارکستر ملی نیز که از سال ۹۵ و دوره جدید تأسیس ارکستر ملی فعالیتش را در این ارکستر آغاز کرده، در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: برای این اجرا حدود یک ماه و نیم تمرین کردیم، پیش از این قرار بود برای سفری آماده شویم که بعد از آن اعلام شد این اجرا هم هست به خاطر همین تمریناتمان را ادامه دادیم و به این کنسرت هم رسیدیم.
وی درباره وقفه در فعالیت ارکستر ملی گفت: متأسفانه همیشه رشتههای هنری که جنبه اجرایی دارند مثل موسیقی و تئاتر در سیبل اتفاقات جامعه ضربه پذیر هستند، ما در خیلی کشورها شاهدیم مثل ارمنستان که کشور ثروتمندی هم نیست، اما مبحث هنریشان هیچوقت به حاشیه نمیرود، یعنی مردم با هر توان مالی هر شب کنسرتشان را میروند. اما متأسفانه در ایران نگاه به مقوله کنسرت تفریحی است تا اینکه هنری و فرهنگی باشد با همه اینها احوال خدا را شاکرم که با برنامهریزیهایی که صورت گرفت ارکستر ملی پس از یک وقفه با یک رپرتوار نسبتا خوب، برنامهریزی مناسب دو شب اقبال عموم را کسب کرد. خیلیها درخواست تمدید داشتند یعنی اگر تمدید هم میشدیم باز هم مخاطب داشتیم و این خیلی برایمان خوب است.
انتهای پیام/