دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1395 - 12:50

دو فوریت طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران تصویب شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز - 26 اردیبهشت‌ماه- با دو فوریت طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی موافقت کردند.
کد خبر : 85421

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، وکلای ملت با 181 رای موافق، 6 رای مخالف، 8 رای ممتنع دوفوریت این طرح را به تصویب رساندند.


براساس آیین‌نامه داخلی مجلس 48 ساعت بعد یعنی در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس درباره کلیات و جزئیات این طرح تصمیم‌گیری خواهد شد.


ابراهیم کارخانه‌ای به عنوان طراح طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران اظهار کرد: با توجه به اقدامات و تعاملات بین‌المللی باید رفتار خصمانه آمریکا کاهش پیدا می‌کرد نه تنها این گونه نشد بلکه اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران بیشتر شده است.


وی افزود: آمریکا تصمیم گرفته است چالش‌های 37 ساله خود با ایران و مشکلات منطقه‌ای را به گونه‌ای جبران کند و برای این جبران به اموال ایرانیان دست‌برد زده است.


این نماینده مردم همدان در دوره نهم مجلس تأکید کرد: پس از نهایی شدن برجام آمریکا یک سری اقدامات زنجیره‌ای علیه منافع جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار خود قرار داده است که از جمله آن می‌توان به وقایع سال 1983 در بیروت اشاره کرد با هماهنگی‌های صورت گرفته بین کنگره، قوه قضائیه و سنای آمریکا دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران مصادره شد، پیش از این هم به دلیل اتفاقاتی که در خصوص جاسوسان لانه جاسوسی به وقوع پیوسته بود که مربوط به 30 سال قبل هم بود به ازای هر یک از آنها 430 میلیون دلار پرداخت غرامت برای جمهوری اسلامی ایران وضع شد.


کارخانه‌ای اضافه کرد: بر اساس این اقدامات کذب لازم است که پرداخت مطالبات ملت ایران در دستور کار قرار گیرد اگر قرار به تسویه حساب باشد آمریکا هم باید خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از کودتای 28 مرداد، کودتای نوژه، جنگ تحمیلی، شهادت 233 هزار شهید و 600 هزار جانباز و آزاده و 17 هزار شهید ترور را پرداخت کند همچنین آمریکا باید خسارات ناشی از حمله به سکوهای نفتی، جاسوسی درباره شهدای هسته‌ای توسط رژیم صهیونیستی را نیز پرداخت کند.


این نماینده مجلس تأکید کرد: ما تا کی می‌توانیم نسبت به اقدامات خصمانه آمریکا و غارت اموال ایرانیان ساکت بمانیم و صبر کنیم باید اقدام متقابلی در این زمینه صورت گیرد.


برآورد میزان خسارات وارده از سوی آمریکا


ابراهیم نکو نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس در مخالفت با این طرح اظهار کرد: چرا باید امروز در پایان مجلس نهم اقدام به تصویب طرحی کنیم که نمی‌توانیم آن را به پایان برسانیم.


وی افزود: ما فرصت نداریم که در مدت ارائه کلیات و جزئیات این طرح خساراتی را که آمریکا در وقایع مختلف از کودتای 28 مرداد تا جنگ تحمیلی و تا کنون به ما وارد کرده است را محاسبه کنیم.


این نماینده مجلس تأکید کرد: باید نشستی بین دولت و مجلس در این زمینه برگزار شود تا میزان خسارات وارده برآورد شود پس از برآورد این خسارات می‌توان این طرح را به تصویب رساند، اگر ما طرحی را تصویب کنیم و نتوانیم آن را اجرایی کنیم شأن مجلس زیر سوال می‌رود.


در ادمه مصطفی افضلی‌فرد نماینده مردم اردبیل در موافقت با این طرح گفت: کارشناسان برآوردهای لازم را انجام خواهند داد کوتاهی و قصور در برابر آمریکا همواره برای ما آسیب‌زا بوده است، هر وقت قدمی عقب رفتیم آنها 10 قدم جلو آمده‌اند.


وی تأکید کرد: عمده‌ترین ویژگی استکبار عهدشکنی است، بر اساس ماده 210 برنامه پنجم توسعه وزارت امور خارجه باید تمهیدات لازم را برای اعتلای جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی تهیه کند، برخورد انفعالی با اقدامات آمریکا مطابق با این ماده نیست.


این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: همانطور که رهبری فرمودند دولت آمریکا نه در مسأله هسته‌ای و نه در هیچ مسأله دیگری روحیه‌ای جز خصومت نسبت به جمهوری اسلامی ایران نداشته است. ما نمی‌توانیم این خصومت را نادیده بگیریم و باید با آن مقابله به مثل کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته