دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1395 - 11:40

بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اوز

عصر روز گذشته تالار فردوسی (خیریه عبدالقادر فقیهی) شاهد حضور جمع زیادی از فرهنگیان و ادب دوستان در سالروز بزرگداشت شاعر حماسه‌سرای کشور «ابوالقاسم فردوسی» بود.
کد خبر : 85410

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن ادبی تائب‌ و همکاری دانشگاه آزاد اسلامی اوز برگزار می‌شد، تا پاسی از شب ادامه داشت و روسای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در گرامیداشت فردوسی به سخنرانی و یا شعرخوانی پرداختند.


رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز به اتفاق بهرام رفیعی، دبیر انجمن ادبی تائب، از دانشگاه آزاد اوز که با داشتن امکانات خوب و متعدد فرهنگی زمینه برگزاری این رویداد‌ها را فراهم آورده است و در ترتیب آن از هرگونه همکاری مضایقه ندارد، قدردانی کرد.


فروغ هاشمی اردیبهشت را تجلی شاعران نامی خطاب و از انجمن ادبی تائب که بهشتی از شاعران را به یادگار گذاشته‌اند، ستایش کرد.


هاشم ریاحی و عبدالله وحدانی دو نفر از ادب دوستان با تشکیل میزگرد به وصف شاهنامه و فردوسی پرداختند.


ریاحی با بیان سبک خراسانی اشعار فردوسی، خرد و خردورزی اشعار این حماسه سرای نامی کشور را با اهمیت دانست و افزود: «فردوسی با برجسته کردن روحیه مدارا و فروتنی توانایی را محصول دانایی می‌داند که آن را در شعر «توانا بود هر که دانا بود» به زیبایی عنوان کرده است.»


فرزاد قناعت‌پور از فعالان رسانه جمعی و عضو انجمن ادبی آفتاب لارستان هم با بیان سیاست و شعر، سیاست را معطوف به قدرت دانست.


قناعت‌پور شاعران نامی کشور چون رودکی، فردوسی و سعدی را سه شاعر تاثیرگذار در حفظ زبان فارسی معرفی و خاطرنشان کرد: «فردوسی با استفاده از قدرت زبان مبارزه کرد و در حفظ و تقویت زبان فارسی همت گماشت.»


وی با بیان نقش فردوسی در پایدار ماندن زبان فارسی، کشور باستانی مصر را مورد استناد قرار داد که زبان مردمش عربی نبوده است اما چون شخصیت‌هایی چون رودکی، فردوسی، سعدی به ویژه فردوسی را نداشتند، فرهنگ زبانشان به عربی تغییر کرد.


در طول برنامه شاعران زیادی در بزرگداشت فردوسی و شاهکار شاهنامه به شعرخوانی و سخن پرداختند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب