برادران: سند راهبردی توسعه صنعت نوشتافزار در حال تدوین است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین نمایشگاه صنعت اسباببازی «ایرانتویکس ۱۴۰۲» ساعتی پیش چهارشنبه ۳۱ خرداد با بیش از ۱۲۰ تولیدکننده در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی شهر آفتاب آغاز به کار کرد.
در این مراسم محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت با ابراز خرسندی از حضور در جمع صنعتگران گفت: در نمایشگاههای زیادی حضور پیدا کردم، اما در دو سال اخیر برای نخستین بار است که به شهر آفتاب میآیم و با وجود بُعد مسافت، اما نمیتوانستم از این نمایشگاه بگذرم.
وی با بیان اینکه به صنعتگران کشور اعتماد میدهد که مجموعه صنعت کشور صنعت اسباب بازی را در کار صنایع بزرگ، ادامه دار، قابل توسعه و اشتغال افرین میداند، گفت: سند راهبردی توسعه صنعت نوشت افزار تدوین و آماده شده است. این سند کمک میکند تا نقشه راهی تا افق ۱۴۰۵ داشته باشیم و با هماهنگی میان صنعتگران این صنعت، تولیدکنندگان، بازرگانان و سایرین آن را دنبال کنند.
برادران با اشاره به اینکه به جز وزارت صمت سایر دستگاهها نیز در این عرصه میبایست نقش داشته باشند، گفت: نیاز خودکار کشور ۳۰۰ میلیون تومان در سال برآورد شد، در حالی که سال گذشته تنها ۲۸۳ میلیون تولید داشتیم ما بیش از این میتوانیم به تولیدمان امیدوار باشیم. در حوزه مداد نیاز سالانه ۳۶۰ میلیون است و آمار تولید در سال ۱۴۰۱، ۲۰۴ میلیون در حوزه دفترچه ۱۶۰ میلیون کامل تولید شده، در حوزه ماژیک ۸۴ میلیون است و نیاز در کشور ۱۵۴ میلیون است و برای نیاز بخشی از این نیاز از خارج از کشور به راههای مختلف وارد میشود. در حوزه نوشت افزار ۹۰ واحد فعال در کشور داریم و برآورد این را داریم که در طرحهای بالای ۶۰ درصد، پیشرفت داشتهایم در سال گذشته ۲۷۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم که در ۱۴۰۵ باید به ۵ میلیون دلار افزایش پیدا کند.
وی با تأکید بر اینکه قیمت محصولات بالا نیست، اما حجم، ظرافت و دقت بالاست، فروش مداد و خودکار سختتر از صنایعی است که دارای مواد اولیه هستند، گفت: تولید کنندگان برتر صنعت در جمع ما هستند، روند رو به رشد صنعت اسباب بازی از ۳۰ غرفه در سال گذشته به ۸۰ غرفه افزایش پیدا کرده و ۱۵۰ نشان تجاری در این نمایشگاه حضور دارند.
برادران یادآور شد:خوشبختانه زیر ساخت آمادهای هم توسط کانون پرورش فکری کودکان آماده شده است. ما با ایجاد دفتر صنایع خلاق به سمت صنعتی شدن رفتیم و به این سمت حرکت کردیم تا بتوانیم علاوه بر نیازهای داخلی، نیازهای منطقهای را هم تأمین کنیم. این صنایع در محتوا اشتراک دارند و اگر رقبای ما در کشورهای مختلف یک نماهنگ، پویانمایی و انیمیشن ارائه میکنند، پس از آن نوشت افزار با المانهای همان فیلم ارائه میکردند، چنین چیزی نیازمند داشتن شرکت پویانمایی است که بتواند همزمان اسباب بازی خود را هم تولید کند که نمونههای موفق آن را داشتهایم. اگر بتوانیم این موضوع را به تمامی محصولات خویش تسری بدهیم و هدف گذاری کنیم، مثلا اگر در سال گذشته اِلِمان پسر دلفینی را نهادینه کرده بودیم، باید امسال با هم اندیشی این پرسش را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه دفتر سلولوزی و دفتر صنایع خلاق میتواند موجب این باشد که سهم نیازهای داخلی و صادراتی را پوشش دهد، افزود: نمایشگاه اگر بتواند به مردم این پیام را بدهد که محصولات ایرانی قدرت رقابت دارند، به هدف خویش رسیدهایم. ما امروز محصولات قابل رقابت با محصولات خارجی در کشور کم نداریم. اخبار خوبی در روزهای برگزاری این نمایشگاه در کشور پخش خواهد شد، اعتماد عمومی را باید ایجاد کند و این دست از نمایشگاهها میتواند پیوندی میان واحدهای مختلف باشد.
دومین نمایشگاه تخصصی اسباببازی و صنایع وابسته «ایرانتویکس» در حوزههای مختلفی همچون عروسک، بازیهای فکری و رومیزی، پازل، بازیهای چوبی و بازیهای آموزشی، از ۳۱ خرداد تا ۳ تیر در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی شهر آفتاب، واقع در تهران، بزرگراه خلیج فارس برگزار میشود.
انتهای پیام/