دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سهی‌بانو ذوالقدر در گفت‌‌و‌گو با آنا:

مصلحت در دیدن فیلم «مصلحت» است

مصلحت در دیدن فیلم «مصلحت» است
بازیگر فیلم سینمایی «مصلحت» از تجربه حضور در این اثر و سایر فعالیت‌های خود می‌گوید.
کد خبر : 853926

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سهی‌بانو ذوالقدر، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است که سابقه حضور در سریال‌هایی همچون «مرد نقره‌ای»، «زمین گرم»، «وارش»، «رهایم نکن» را دارد و فیلم‌های سینمایی «من دیه‌گو مارادونا هستم»، «جاده شهریار» و «جدایی نادر از سیمین» از جمله کارهای قبلی اوست.

این روزها دو فیلم «مصلحت» و «آهنگ دونفره» با نقش‌آفرینی ذوالقدر روی پرده است. ذوالقدر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره حضورش در فیلم «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی گفت: من در کارهای قبلی‌ام با تعدادی از عوامل فنی این فیلم کار کرده بودم. حوزه کاری سینما خیلی گسترده نیست و اصناف مختلف آن چه بازیگران و چه عوامل فنی بعد از مدتی فعالیت مثل یک خانواده می‌شوند. آقای دارابی هم سوابق من را می‌دانستند.

 یک سکانس‌پلان فنی در «مصلحت»

وی اظهار کرد: من در این فیلم نقش مادر خانواده و همسر یک روحانی بانفوذ را دارم؛ شخصیتی که حداقل بیست سال از من بزرگتر بود. با این حال بعد از خواندن فیلمنامه و صحبت با آقای دارابی آن را پذیرفتم. آقای دارابی با وجود این که کارگردان جوانی است؛ اما سواد این کار را دارد. توانایی تکنیکی و کشف و شهودی را که برای خلق اثر لازم است، هم دارد و در جریان کار از نظر همه عوامل هم استفاده می‌کند. برای انتخاب بازیگران نیز حساسیت‌های خاص خودشان را داشتند.

بازیگر فیلم «مصلحت» عنوان کرد: در این فیلم یک سکانس‌پلان هفت هشت دقیقه‌ای داریم که واقعاً اجرای سختی داشت. یکی از بچه‌های کوچک این خانواده حشره‌ای را در یک شیشه مربای دربسته نگه داشته و از داخل اتاق به حیاط می‌دود؛ در حالی که خانم‌ها مشغول پختن نذری هستند و هر کدامشان کاری را انجام می‌دهند، مرد خانه هم مشغول تعمیر یکی از پله‌های حیاط است که لق می‌زند. تصویربرداری درست این سکانس‌پلان طولانی ریزه‌کاری‌هایی داشت که در سینمای ما کمتر شاهدش هستیم.

«مصلحت» را باید دید چون به مصلحت مردم و مسئولان است

«مصلحت» را ببینید چون مصلحت کشور در آن است

ذوالقدر گفت: فیلم «مصلحت» سه سال توقیف بود و شاید اگر زودتر اکران می‌شد، تأثیر بیشتری روی مخاطب می‌گذاشت. ما با یک فیلم جدی، روراست و آگاهی‌بخش برای جامعه مواجه هستیم. ریتم فیلمنامه هم بسیار مناسب و گره‌های داستانی آن نیز جذاب است. به نظر من اگر به دنبال مصلحت کشور هستیم باید هم مردم و هم مسئولان، فیلم «مصلحت» را ببینند. امیدوارم باز هم شاهد تولید چنین کارهایی باشیم و اگر فرصت پیش بیاید بازهم دوست دارم که تجربه همکاری با آقای دارابی را داشته باشم.

شخصیتی که از من دور نبود

این بازیگر سینما افزود: خانواده‌ای که در فیلم «مصلحت» می‌بینیم، برای من غریبه نبود. پدربزرگ مادری من خودشان روحانی بودند که البته من خاطره‌ای از ایشان ندارم، اما در دوران کودکی و نوجوانی با همسرشان که مادربزرگ ناتنی من بودند، خیلی صمیمی بودم. یک زن مدیر و مقتدر که البته طنازی خاصی هم داشت و ما ایشان را «مامانی» صدا می‌زدیم؛ بنابراین  درک شخصیت همسر یک روحانی برایم دور از دسترس نبود.

بازیگر فیلم «جدایی نادر از سیمین» اظهار کرد: در سال‌های اخیر  بازیگران زیادی مثل خانم‌ها فاطمه معتمد آریا، گلاب آدینه، پانته‌آ پناهی‌ها و... که همگی از بزرگان بازیگری هستند، نقش زنانی با سن و سال بسیار بیشتر از خودشان را استادانه بازی کردند. این چهره‌هایی که اشاره کردم عاشق کارشان هستند. این‌گونه نیست که برای گرفتن این نقش‌ها برنامه‌ریزی کنند. امیدوارم همچنان برقرار باشند و سال‌های سال بدرخشند. من هم برنامه خاصی ندارم که بخواهم یک بازه خاص سنی یا شخصیتی را بازی کنم بلکه همواره منتظر فیلمنامه خوب و البته گروه حرفه‌ای هستم؛ چون فکر می‌کنم هر کاری چه در تئاتر و چه در سینما و تلویزیون کلاسی برای درس است.

ذوالقدر گفت: من این افتخار را داشتم که از کلاس‌های بازیگری  مرحوم امین تارخ بهره ببرم. ایشان به ما می‌گفتند سعی کنید علاوه بر بازیگری، در یک یا دو رشته دیگر سینما هم وارد شوید. من سابقه قصه‌نویسی برای کودکان داشتم؛ عضو شورای کتاب کودک بودم که مدیریتش با سرکار خانم نوش‌آفرین انصاری بود.

 تجربه فیلمنامه‌نویسی برای فیلم و سریال

وی افزود: زنده‌یاد کیومرث پوراحمد کارهای من را خواندند و تشویقم کردند که فیلمنامه‌نویسی را  هم تجربه کنم. در نگارش چند قسمت از سریال «پرانتزباز» با ایشان همکاری کردم. فیلمنامه‌ای هم نوشتم که درباره زندانیان زیر 19 سال با مجازات‌های سنگین مثل اعدام بود که وارد پیش‌تولید هم شد، اما هیچ وقت ساخته نشد. همان موقع آقای پوراحمد گفتند که یک مستند خوب («خط باریک قرمز») در این باره ساخته شده و  همین حرف‌های ما در آنجا زده شده است.

«مصلحت» را باید دید چون به مصلحت مردم و مسئولان است

 این بازیگر سینما و تلویزیون عنوان کرد: همچنین در نگارش دو فیلمنامه دو فیلم از آقای پرویز شیخ‌طادی یعنی «شکارچی شنبه» و «روزهای زندگی» هم با ایشان همکاری داشتم. در فیلم «روزهای زندگی» بخشی از خاطرات حضور برادرم در جبهه نیز تأثیر داشت.

وی درباره حضور در فیلم «آهنگ دونفره» نیز گفت: بازی در این فیلم هم تجربه تازه‌ای برای من بود. تا به حال از این جنس کار طنز را انجام نداده بودم. «من دیه‌گو مارادونا هستم» بهرام توکلی تنها  کمدی سینمایی من بود که بر طنز موقعیت تکیه داشت و نه طنز کلامی؛ اما در «آهنگ دونفره» طنز کلامی غلبه داشت. عوامل حرفه‌ای در این کار بودند. خانم آرزو ارزانش از شاگردان آقای کیارستمی هستند و پیش از این کار، بیشتر فیلم‌های کوتاه با درون‌مایه هنری می‌ساختند؛ اما به‌عنوان اولین کار بلند سینمایی با یک اثر متفاوت به عرصه آمدند که امیدوارم در ادامه راه هم موفق باشند.

لازم به یادآوری است، فیلم سینمایی «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه یک تریلر معمایی ـ جاسوسی است که پس از سه سال بلاتکلیفی، سرانجام از  هفدهم  خرداد اکران خود را با شعار «عدالت خط قرمز ندارد!» در سینما‌های سراسر کشور آغاز کرد.

در خلاصه داستان این فیلم که به موضوعی افشاگرانه در اوایل دهه ۶۰ می‌پردازد، آمده است: پسر یکی از مقامات عالی‌رتبه کشور در یکی از درگیری‌ها مقابل دانشگاه تهران مرتکب قتل می‌شود، اما پیوند خانوادگی و مصلحت سیاسی کشور، این پرونده مشکوک و پُر رمز و راز را وارد موازنه‌ای پیچیده و سخت می‌کند...

«مصلحت» را باید دید چون به مصلحت مردم و مسئولان است

 

این فیلم که از آثار مهم و بحث‌برانگیز سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر بود، در ۷ بخش کاندید دریافت جایزه شد و حسین دارابی در نخستین تجربه سینمایی‌اش، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول را برای آن دریافت کرد.

فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، نازنین فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی، سهی‌بانو ذوالقدر و... ترکیب بازیگران اصلی «مصلحت» را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب