دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1395 - 11:00
در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود:

یک کارشناس فرهنگی: ده‌ها پتانسیل قوی، فرهنگ ما را از دیگران متمایز کرده است

یک کارشناس فرهنگی گفت: «فرهنگ اسلامی ما دارای پتانسیل‌های فراوانی است که آن را از دیگر فرهنگ‌ها متمایز می‌کند.»
کد خبر : 85379

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، محسن حسن‌زاده در نشست سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با مروری بر پتانسیل فرهنگی انقلاب اسلامی گفت:«ما یک مکتب فکری عظیم با یک تاریخ شکوهمند را در پرونده فرهنگی خود داریم«.


وی با بیان اینکه چرا باید به این مکتب، عظیم گفت، افزود: «مکتب عظیم چون در بین همه مکاتب فکری و ادیان، آموزه‌های مختلف فردی، اجتماعی، اخلاقی، معرفتی، حقوقی و تعامل بین انسانی حجم گذاره‌های این مکتب فکری از همه بیشتر است«.


حسن‌زاده یکی از عناصر اصلی تفکر دینی را کتاب قرآن دانست و بیان کرد: « در میان کتاب‌های آسمانی بدون پیش‌داوری و قضاوت خودخواهانه و نه از منظر خودمان بلکه از منظر اندیشمندانی که تخصصی در این مهم دارند، از قرآن به‌عنوان بهترین کتاب یاد می‌کنند و باید گفت با 5 سال و 10 سال کار کردن در حوزه قرآن نمی‌توان در مورد این کتاب اظهارنظر کرد«.


این فعال فرهنگی در مورد ابعاد دیگری از قرآن گفت: «در قرآن از قوانین ارث به‌عنوان یک مساله حقوقی گرفته تا ابعاد مردم شناختی که از افق افکار انسان بالاتر است همگی آمده و باید گفت در پتانسیل مکتب فکری اسلام یکی از داشته‌های ما کتاب قرآن است«.



وی با بیان اینکه در کنار قرآن مجموعه‌ای عظیم از جملات حضرت رسول را داریم که در نهج الفصاحه آمده است، تصریح کرد: «در کنار آن کتاب نهج‌البلاغه که گزیده بیانات حضرت علی (ع) است، پتانسیل بزرگ دیگری است که البته اکنون نهج‌البلاغه کامل شامل چندین جلد نیز به عرصه فرهنگی اضافه‌شده است«.


حسن‌زاده از ادعیه امامان معصوم به‌عنوان دیگر شاخصه فرهنگی نام برد و تاکید کرد: «در کنار موارد ذکرشده مجموعه‌ای از دعاها را داریم که از ائمه دینی واردشده که بعضی از اینها شگفت‌آور است مثلاً دعای عرفه امام حسین )ع(، زیارت جامعه که منسوب به امام هادی (ع) است و صحیفه سجادیه.»


وی از زبان فارسی به‌عنوان زبانی زیبا که ابعاد زیادی دارد نام برد و گفت: «این زبان به لحاظ موسیقی کلام و گستره آن در جای‌جای جهان یک پتانسیل فرهنگی به شمار می‌رود و باید بگوییم که خود متمایز بودن زبان می‌تواند جاذب فرهنگ‌های خوب باشد«.


وی از هنر و قومیت‌های فرهنگی نیز به‌عنوان دیگر شاخص‌های فرهنگی ایران نام برد.


در این نشست دانشجویان به بیان دیدگاه‌ها و نظر خود در مورد مسائل سیاسی و فرهنگی پرداختند و کارشناس مربوطه به آن پاسخ داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته