راهاندازی رشته نمایشهای ایرانی در دانشگاهها بینتیجه ماند+ فیلم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری تشریح برنامههای تابستانه هنرهای نمایشی با حضور کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، محمد حسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامرضا نعمتی، معاون اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ، محسن امیری، مدیر تالار هنر و حسن رونده مدیر کل استانها،داود فتحعلی بیگی ساعتی پیش سی ام خرداد ماه در دفتر موسیقی برگزار شد.
کاظم نظری پیش از رونمایی پوسترها از اصحاب رسانه تشکر کرد و گفت: امسال برای نخستین بار است که به مسئله آموزش این میزان در عرصه هنرهای نمایشی توجه شده است. جای خالی عباس عظیمی رئیس موسسه پیشکسوتان را خالی میبینم، چون برنامه با همکاری ایشان برگزار شد.
وی همچنین افزود: چند روزی است متاسفانه عدهای دولت انقلابی را هدف قرار دادهاند، دیواری کوتاهتر از نمایش هم پیدا نکردند و عکسهای مربوط به سنوات گذشته را به نمایش گذاشتند و شروع به نقد کردند، برای این نقد از الفاظ خیلی بدی هم استفاده کردند، اما رسانه ها باید انتقاد ما را به گوش افرادی که بی توجهی میکنند و فراتر از قانون عمل میکنند برسانند.
طراحی سند جامع فعالیتهای هنری
محمدحسین اسماعیلی درباره پروژه اول توضیح داد: در دوره جدید فعالیتهای هنری صورت گرفت، یکی از مهمترین برنامهها در عرصه آموزش این است که سند جامع فعالیتهای هنری را طراحی کنیم که طرح موضوع شده و در دستور کار شورای عالی هنر قرار گرفته و بعد در شورای عالی انقلاب فرهنگ. ما آموزشهای هنری را در دو سطح در نظر گرفتیم، نخست تخصصی و مهارتی برای ارتقای دانش و دوم آموزشهای عمومی که سیاست اصلی ارتقای سواد عمومی هنر است. این کارها برای اینکه هنر در سبد خانوار قرار بگیرد صورت میگیرد.
کلان پروژه هنر برای همه ادامه پیدا میکند
وی با اشاره به اینکه پروژه هنر از پروژههای کلان وزارت فرهنگ است و یک سال و اندی از اجرای آن میگذرد، گفت: تا به امروز در ۳۱۹نقطه شهری و روستایی در صد رشته طراحی و اجرا در دو سطح مقدماتی و پیشرفته انجام میشود و تابه حال ۶۵هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند. همچنین دورههای نمایشنامهنویسی در استانها بازخورد خوبی داشته و امسال هم بحث آموزش هنر و تجربه را در عرصه پیشکسوتان اجرایی خواهیم کرد.
وی درباره بحث طرح ملی مستندنگاری گنجینه آموزشهای هنری و ادبی نیز توضیح داد: تلاش داریم در این عرصه سبک آموزشی اساتید را ثبت و ضبط کنیم و در قالبهای مختلف آنها را کار کنیم.
۹۸ پیشکسوت برای تدریس به استانهای کشور اعزام میشوند
در ادامه حسین رونده نیز دراین باره توضیح داد: با توجه به مطالبات استانها در عرصه آموزش مکاتباتی داشتیم، براساس برنامه ریزی فهرست ۳۱ استان را دراوردیم، با توجه به جلسات و همکاری موسسه هنرمندان پیشکسوت قرار شد از اساتید پیشکسوت در این عرصه استفاده کرده و فهرست ششصد و اندی هنرمند استخراج شود که در نهایت از بین آنها ۹۸نفر استخراج نهایی شد. از دهم تیرماه آموزشهای هنری را در عرصه نمایشی با توجه به گرایشات بازیگری، کارگردانی و طراحی در نظر گرفتیم و اعزام اساتید از استان کهگیلویه شروع شده، مثلا استاد سلیمی به یاسوج، البرز، گیلان، ایلام و... اعزام خواهد شد است.
وی درباره کمبود آموزشهای آکادمیک گفت: تلاش داریم رشته هنرهای سنتی را در مجموعه هنرستانهای کاردانش و مجموعه آموزشگاههایمان راه اندازی کنیم، جلسات آنها برگزار شده، استانداردها مشخص شده، منابعی آماده شده تا این رشته نمایشهای ایرانی را راه بیاندازیم.
پروژه مکتب خانه سنگلج
در ادامه داود فتحعلی بیگی درباره این پروژه گفت: قریب یک سال برای این پروژه جلسه گذاشتیم، افراد زیادی کمک کردند. ضرورت این فعالیت از خیلی سال پیش احساس میشد تا به امروز نتیجهای از دایر شدن رشته آموزش نمایشهای ایرانی نگرفتیم با پیگیری خانم مقتدی به این نتیجه رسیدیم تا ما دانشکدههای تئاتر را بیدار کنیم. کارگاها را دایر کنیم که قرار است اولین دوره آن از چند روز بعد شروع شود، بلکه چراغی روشن شود تا دانشگاهها هم متوجه اهمیت هنر نمایشی ایرانی شوند. اول کار از بازی نامه شروع میکنیم تا به اجرا برسیم این حرکت در نوع خود کم نظیر است امیدوارم خداوند حامیان این پروژه را حمایت کند.
وی یادآور شد: اسامی اساتید بسیاری ارائه شد، استاد علی نصیریان تا دکتر ناصر بخت، خانم روستایی، اردلان و … آقای نصیریان برای حضور در کارگاها اعلام آمادگی کردند. قرار است از برخی هنرمندان برجسته هم دعوت کنیم تا آنها هم راجع به تجربیاتشان صحبت کنند.
دورههای آموزشی تابستانه تالار هنر
سپس محسن امیری مدیر تالار هنر دراین باره توضیح داد: از ابتدا مدیران نمایشی به عرصه آموزش تأکید داشتند با هدایتگری آقای نظری جلسات صنف تئاتر کودک و نوجوان و برگزار شده و تصمیم گرفتیم دروسی با ویژگیهایی خ اص را ارائه دهیم. برای تدوین و طراحی دورههای آموزشی از تاریخنگاری و گفتوگوهای شفاهی پرهیز کردیم و تلاش کردیم به کارگاهای عملی برای پنج جامعه هدف توجه کنیم.
وی در ادامه افزود: دسته اول کودک، دسته دوم نوجوان، دسته سوم مادران، دسته چهارم مربیان و مدرسان مهدها و پنجم فعالین حوزه تئاتر کودک و نوجوان مدنظرمان قرار گرفتند که دراین دوره سه دسته اول را در نظر گرفتیم. تلاش کردیم این کلاسها براساس نیاز بچهها در هر گروه سنی برگزار شود و در نهایت به کار عملی تئاتر روی صحنه ختم شود.تقویت هوش شنیداری، کلامی، فهم موسیقیایی، شناخت ریتم و تمپو برای آموزش بچهها مدنظر قرار گرفت.
وی اظهار داشت: برای ترسیم آینده تئاتر حرفهای باید از کودک و نوجوان شروع کنیم اگر خوب عمل کنیم قطعا آینده بهتری را رقم خواهیم زد، اینجا نقش دوستان رسانه خیلی پررنگ است.
سپس کاظم نظری نیز در ادامه توضیح داد: ما دو برنامه دیگر هم در نظر گرفتیم نخست در عرصه آموزش برای دانشجویان سراسر کشور در تالار مولوی و سپس آموزش تئاتر برای مربیان آموزش و پرورش که جزئیاتش را بعدا اعلام میکنیم.
خروجی کارگاهها به فجر خواهد رسید
نظری در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره وضعیت خروجیهای کارگاههای پیشکسوتان در استانها گفت: برپایی این کارگاهها همه آسیبشناسی شده و براساس نیاز استانها صورت میگیرد و پس از برپایی کارگاهها نیز نتایج آموزشها در جشنواره استانی مشخص خواهد شد.
اسماعیلی نیز دراین باره ادامه داد: همانطور که گفتم آموزشهای ما دو سطح عمومی و تخصصی دارد که درقالب مسترکلاسهای سی ساعته طراحی شده و برای اهالی هنر در استانهای مختلف اجرایی میشود. اینطور نیست که هر کسی بتواند در این کارگاهها شرکت کند، کارگاهها تنها برای اهالی هنر برپا میشوند و براساس یک نیازسنجی استانی صورت میگیرد و خروجی آن در جشنوارههای تئاتر مشخص خواهد شد.
همچنین رونده نیز توضیح داد: کارگاهها از استان کهکیلویه با تدریس استاد سلیمی کلید میخورد. خروجی این کارگاه آن چیزی خواهد بود که در جشنواره تئاتر استانی شاهدش هستیم.
انتهای پیام/