دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1402 - 11:46
امیر عبداللهیان با امیر و وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد؛

امیر قطر: برای توسعه روابط با ایران هیچ مرزی نمی‌شناسیم

امیر قطر: برای توسعه روابط با ایران هیچ مرزی نمی‌شناسیم
امیر قطر در دیدار حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز خرسندی از روابط بسیار خوب، مستحکم و صادقانه میان دو کشور، گفت: ایران از جایگاه ویژه‌ای در منطقه برخوردار است و کشورش برای توسعه روابط با ایران هیچ مرزی نمی‌شناسد.
کد خبر : 853685

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در اولین دیدار رسمی از سفر منطقه‌ای خود به کشور‌های حوزه خلیج فارس، با شیخ تمیم بن حمد امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار موضوعات مورد اهتمام دو کشور در حوزه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد تبادل نظر قرار گفت.

وزیر امور خارجه کشورمان با ابلاغ سلام و تحیات رئیس جمهور کشورمان به امیر قطر، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری مشترک با قطر به منظور توسعه روابط در زمینه‌های مختلف دوجانبه و سرعت بخشیدن به اجرای توافقات گذشته در زمینه‌های اقتصادی و تجاری تاکید کرد.  

امیرعبداللهیان ضمن ابراز خرسندی از روابط ممتاز سیاسی میان دو کشور، گفت: لازم است با تلاش مشترک، روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی میان دو کشور نیز همپای روابط سیاسی افزایش و ارتقا یابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ارتقاء گفت‌وگو‌ها و همکاری‌ها میان ۸ کشور حوزه خلیج فارس را به منظور ایجاد سازوکار دسته جمعی با هدف تأمین منافع و امنیت مشترک کشور‌های حوزه خلیج فارس خواستار شد.

امیرعبداللهیان از تلاش‌ها و ابتکارات قطر در کمک به حل و فصل موضوعات و مشکلات منطقه‌ای قدردانی نمود و بر استمرار حمایت ایران از اقدامات سازنده قطر در این مسیر تاکید کرد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از روابط بسیار خوب، مستحکم و صادقانه میان دو کشور، گفت: ایران از جایگاه ویژه‌ای در منطقه برخوردار است و کشورش برای توسعه روابط با ایران هیچ مرزی نمی‌شناسد.

وی همچنین ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های حاصله در روابط دو کشور، افزود: لازم است برای رسیدن به سقف هدف گذاری‌های انجام شده قبلی در گفت‌وگو‌های انجام شده با رئیس جمهور کشورمان در حوزه تجاری و اقتصادی، تلاش‌های مشترک افزایش یابد.

امیر قطر ضمن ابلاغ سلام و تحیت به رئیس جمهور کشورمان، مراتب دعوت خود از ایشان برای سفر به قطر را ابلاغ کرد.

در این دیدار برخی موضوعات منطقه‌ای از جمله فلسطین و افغانستان نیز مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

دیدار و گفت‌وگوی امیر عبداللهیان با وزیر خارجه قطر

امیرعبداللهیان در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط ممتاز سیاسی میان ایران و قطر، بر لزوم تلاش مشترک برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری و تحقق بخشیدن به هدف‌گذاری‌های رهبران دو کشور در این زمینه تاکید کرد.  

وی با استقبال از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک و نیز دیدار‌های هیأت‌های تخصصی و فنی دو کشور، ابراز امیدواری کرد شاهد تحول در روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و قطر باشیم.

امیرعبداللهیان بر اهمیت نقش بنادر دو کشور در افزایش نقل و انتقال کالا و مسافر میان دو کشور تاکید کرد و فعال‌تر کردن بنادر تعیین شده برای این منظور را خواستار شد.

موضوعات کنسولی از جمله کمک به آزادی و یا انتقال زندانیان ایرانی در زندان‌های قطر نیز از دیگر موضوعات مطرح شده توسط وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار بود.

نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز در این دیدار از توسعه روابط دوجانبه اظهار خرسندی کرد و گفت: گام‌های خوبی تاکنون برداشته ایم و در عین حال لازم است برای تحقق اهداف از قبل تعیین شده بیشتر تلاش کنیم.

وی خواستار هدف گذاری صحیح برای برگزاری اجلاس آتی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور شد.

نخست وزیر قطر همچنین تنظیم برنامه کار مشترک را برای هموار کردن مسیر و رفع موانع همکاری مهم دانست و افزود: کشور ما در تلاش است زمینه‌های لازم برای تسهیل فعالیت بخش خصوصی ایران در قطر را فراهم کند.

وی نسبت به تقویت همکاری‌های حمل ونقل دریایی دو کشور نیز ابراز آمادگی کرد و گفت: در این زمینه وزرای ذیربط دو کشور تلاش‌های خود را افزایش خواهند داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته