دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1402 - 16:25

معرفی شیر برقی و واحد مراقبت پنوماتیک

معرفی شیر برقی و واحد مراقبت پنوماتیک
از کاربردهای شیر برقی می توان به کاربرد آن در صنعت اشاره کرد. امروزه شیرهای برقی در حوزه‌های مختلفی استفاده می شوند و نقش کنترلی خود را به بهترین نحو انجام میدهند. برای قطع و وصل کردن سیال ها مانند آب و گاز می توان از این محصول استفاده کرد. شیر برقی پنوماتیک در اندازه های مختلف ساخته شده و تنوع بالایی دارد.
کد خبر : 853607

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، از کاربردهای شیر برقی می توان به کاربرد آن در صنعت اشاره کرد. امروزه شیرهای برقی در حوزه‌های مختلفی استفاده می شوند و نقش کنترلی خود را به بهترین نحو انجام میدهند. برای قطع و وصل کردن سیال ها مانند آب و گاز می توان از این محصول استفاده کرد. شیر برقی پنوماتیک در اندازه های مختلف ساخته شده و تنوع بالایی دارد. در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند و در سیستم‌های ایمنی از شیر برقی به وفور استفاده می‌کنند. این شیرها نقش کنترل کنندگی دارند. همینطور آب، گاز، روغن و یا هر سیال دیگری را می توانند کنترل کنند.

برای بسیاری از خطوط لوله کشی که دارای دو حالت می باشند و نیاز به قطع و وصل کردن دارند از شیرهای ساده و دستی استفاده کنید؛ اما برای کارخانه ها و پروژه های سنگین که دارای شرایط پیچیده هستند بهتر است شیر های ساده را کنار بگذارید و از شیر برقی پنوماتیک که برای این کارها طراحی شده اند استفاده کنید. در پروژه های سنگین نیاز است که هوای فشرده به کار ببرند؛ برای همین گاهی نمی توان آنها را به صورت دستی کنترل کرد و ممکن است فجایع بزرگی روی دهد. با خیال راحت می توانید از شیر برقی استفاده کنید و جریان را کنترل نمایید. به طور کلی زمانی که جریان بزرگ باشد نیاز به ایمنی بیشتری دارد و شیر برقی ایمنی را برای شما به وجود می‌آورد.

انواع شیر برقی پنوماتیک

همانطور که گفتیم این شیرهای برقی انواع گوناگونی دارند. شیرهای برقی به راحتی قابل تنظیم می باشند و برای کنترل واسطه هایی مانند برق، گاز، بخار و روغن مورد استفاده قرار می گیرد. متداول ترین نوع شیر برقی پنوماتیک شیر برقی دوطرفه است. برای طرح های پیشرفته می توان آن را در شکل سه طرفه یا بیشتر هم خریداری کنید.

دریچه هدایت کننده و مستقیم

عملکرد این دریچه اینگونه است که در شیرهای با عملکرد مستقیم یک سیم پیچ مغناطیسی در یک عمل مستقیم دریچه را باز خواهد کرد و شافت و سوپاپ را با توجه فشار خارجی بالا میبرد. دریچه های هدایت کننده وارد عمل می‌شوند که بیشترین فشار داخلی وارد شود. این عمل باعث باز و بسته شدن دریچه خواهد شد. این دریچه ها به انرژی الکتریکی کمی نیاز دارند تا بتوانند باز بمانند و انرژی خود را حفظ کنند. دریچه های برقی با عملکرد مستقیم تنها زمان باز کردن شیر نیاز به برق کامل دارند. در غیر این صورت با مقدار انرژی کمی هم می توانند وظیفه خود را انجام دهند.

واحد مراقبت پنوماتیک

 

واحد مراقبت پنوماتیک یکی از مهمترین قسمت های یک سیستم پنوماتیک هست و از آسیب رسیدن به قطعات جلوگیری می‌کند.

افزایش طول عمر سیستم پنوماتیکی

واحد مراقبت پنوماتیک یکی از اجزای بسیار مهم در سیستم های پنوماتیکی می باشد که وظیفه مهمی بر عهده دارد.، هوایی که توسط کمپرسور تولید می شود هنگام طی مسیر در لوله ها تا رسیدن به عملگرها و عمل کننده ها (شیرپنوماتیک ، سیلندرو…) معمولا دچار آلودگی هایی نظیر وجود ذرات گردو غبار و رطوبت می گردد. این آلودگی ها موجب خرابی و کاهش عمر مفید شیرآلات و دیگر اجزای سیستم پنومانیک خواهد شد. به منظور پاک سازی هوای تولید شده توسط کمپرسور، از واحد مراقبت پنوماتیک استفاده می شود.

واحد های مراقبت پنوماتیکی از سه جزء فیلتر ، روغن زن و رگولاتور تشکیل می شوند که در ادامه جهت آشنایی با نحوه عملکرد واحد مراقبت درمورد این سه قطعه  و نحوه عملکرد آنها توضیح خواهیم داد

REGULATOR  رگلاتور

هوای خروجی از کمپرسور به دلیل تفاوت فشار هوا در مخزن کمپرسور در زمان های متفاوت دارای فشار ثابت نیست و در یک سیستم پنوماتیک نیاز به فشار ثابت که معمولا بین 1 تا 12 بار میباشد. وظیفه رگلاتور که یکی از اجزا واحد مراقبت پنوماتیک هست تنظیم فشار ثابت هست که توسط چرخاندن دسته تنظیم فشار رگلاتور انجام میشود و از روی گیج نصب شده روی آن فشار قابل رویت میباشد.

فیلتر(رطوبت گیر)

وظیفه فیلتر در واحد مراقبت جذب رطوبت و آلودگی های هوای فشرده شده توسط کمپرسور میباشد این امر به وسیله سنگ فیلتر که درون فیلتر هست و در بازار در دونوع برنجی و فیبری موجود میباشد ، صورت میپذیرد سنگ فیلتر برنجی قابل شست شو و استفاده مجدد میباشد به همین دلیل طرفداران بیشتری دارد ولی دقت سنگ فیلتر فیبری بیشتر هست.

رطوبت و آلودگی جذب شده توسط سنگ فیلتر در استکانی فیلتر جمع میشود و توسط پیچ تخلیه که در انتهای فیلتر میباشد تخلیه میگردد.

منبع : پنوگستر

Penogostar.com

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته