دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1395 - 08:53

چراغپور: ویسی به بازیکنانش باور قهرمانی داده بود/ طارمی در سطح ملی مهاجم خوبی نیست/ خواسته و عملکرد استقلال همخوانی نداشت

کارشناس فوتبال ایران گفت: استقلال خوزستان 20 هفته صدرنشین لیگ بود و قهرمانی این تیم به‌هیچ عنوان اتفاقی نبود.
کد خبر : 85351

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، با قهرمانی استقلال خوزستان در رقابت‌های لیگ برتر، فصل جدیدی در فوتبال ایران رقم خورد. این برای نخستین بار بود که در ادوار لیگ برتر تیمی بی نام و نشان که تنها متکی به کار تیمی بود جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر برد. در همین رابطه جلال چراغپور کارشناس فوتبال ایران در خصوص اتفاقاتی که در رقابت‌های پانزدهمین دوره لیگ برتر رخ داد، نظرات خود را بیان کرد.


استقلال خوزستان یکپارچه و متحد عمل می‌کرد


چراغپور در خصوص دلایل موفقیت استقلال خوزستان به خبرنگار ورزشی آنا، گفت: « 3 فصل پیش دیه‌گو سیمونه توانست با اتلتیکو مادرید قهرمان لالیگا شود و در فینال لیگ قهرمانان هم در آخرین لحظات مغلوب رئال‌مادرید شد. بعد از این موفقیت بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که این نتایج اتفاقی بوده و بعد از این تکرار نمی‌شود اما سیمونه در ادامه هم همواره اتلتیکو را به عنوان مدعی قهرمانی در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا معرفی کرد تا نشان دهد برنامه او کاملا مشخص و طبق برنامه است.»


وی ادامه داد: «تیم سیمونه آغازگر فوتبالی نوین بود که به مرور در میان بسیاری تیم‌ها سرایت کرد. نظیر کاری که یورگن کلوپ در دورتموند کرد و با ساختن تیمی قوی و با پشتوانه باعث شد تا این تیم جدی‌ترین رقیب بایرن‌مونیخ در بوندسلیگا شود. این اتفاق امسال توسط کلودیو رانیری با تیم لسترسیتی در لیگ برتر انگلستان هم رخ داد و همان‌طور که دیدید توسط استقلال خوزستان هم در لیگ برتر ما شکل گرفت. خاطرم هست در مصاحبه‌ای که از عبدالله ویسی می‌خواندم او به این نکته اشاره کرده بود برای آنکه دانش مربیگری خود را بالا ببرد بارها سر تمرینات تیم ملی حاضر شده و اگر فرصت پیدا کند، از نزدیک تمرینات تیم‌های خوب دنیا را از نزدیک می‌بیند.»


کارشناس فوتبال ایران یادآور شد: «اینکه قهرمانی استقلال خوزستان را کاملا اتفاقی بدانیم جای تعجب دارد. مگر جهش پرسپولیسی که از رده شانزدهم خود را بالا کشید و تا یکقدمی فتح جام رفت، اتفاقی بود؟ تیم عبدالله ویسی 20 هفته صدرنشین لیگ بود و چنین تیمی در هیچ کجای دنیا اتفاقی قهرمان نمی‌شود.»


او با اشاره به خط دفاعی مستحکم استقلال خوزستان، خاطرنشان کرد: «عبدالله ویسی به خوبی متوجه شده بود که برای موفقیت در رقابت‌های لیگ باید آمار گل‌های خورده تیم پایین بیاید. ویسی فهمید که خسوس دروازه‌بان این تیم به خوبی می‌‌تواند خط دفاعی تیمش را رهبری کند. پس او را فرمانده قرار داد و به مدافعین تیمش به خوبی آموخت که چگونه در مواقع حمله حریف دفاع کنند. البته باید به این نکته اشاره کرد که استقلال خوزستان کاملا یکپارچه عمل می‌کرد. آنها در مواقعی که مالک توپ بودند به خوبی بر روی دروازه حریف هجوم می‌‌‌آوردند اما در مواقعی که توپ را از دست می‌دادند، از همانجا شروع به دفاع می‌کردند. کاری که دقیقا در تیم اتلتیکو مادرید البته در سطح پیشرفته‌تری انجام می‌شود. وقتی تیم استقلال خوزستان به این خوبی دفاع می‌کرد، دروازه‌اش کمتر باز می‌شد و تاثیر آن در طول فصل مشخص شد. آنها در خیلی دیدارهای مهم خود با نتیجه یک بر صفر پیروز شدند و تاثیر این 3 امتیازها را در هفته آخر دیدند.»


چراغپور افزود: «استقلال خوزستان برابر هیچ حریفی واهمه نداشت. آنها حداکثر تلاش خود را در همه بازی‌ها می‌کردند و نگران این نبودند که مقابل چه تیمی بازی دارند. آنها به خوبی از سوی عبدالله ویسی یاد گرفته بودند که هر تیمی را می‌توان برد. در حقیقت ویسی به آنها این باور را داده بود که در فوتبال امروز نام‌ها بازی نمی‌کنند. نتیجه آن هم موفقیت در بسیاری از دیدارهای سخت بود.»


پرسپولیس انگیزه نداشت، استقلال پتانسیل


کارشناس فوتبال ایران درخصوص اینکه چه عواملی باعث شد تا پرسپولیس و استقلال نتوانند قهرمان این فصل لیگ برتر شوند، عنوان کرد: «همه قبول دارند که تیم برانکو ایوانکوویچ زیبا و تماشاگرپسند بازی می‌کرد اما رمز پیروزی تنها در زیبا بازی کردن نیست. برانکو 8 سال پیش هم به خوبی به بازیکنانش انگیزه نمی‌داد. پرسپولیسی‌ها بهتر از همه تیم‌های لیگ بازی می‌کردند اما در روزهای حساس انگیزه و اعتماد به‌نفس کافی برای قهرمانی را نداشتند. آنها در چند بازی در آخرین دقایق 3 امتیاز را از دست دادند. در حالی که صدرنشین بودند به نفت‌تهران باختند و سرنوشت قهرمانی را از دست خود خارج کردند. در روز آخر هم برابر راه‌‌آهن کند و مردد بازی می‌کردند. کاملا مشخص بود با این نگرانی بازی می‌کنند که گل نخورند و دست آخر هم نتوانستند به هدف‌شان برسند.»


او ادامه داد: «بزرگترین ضعف تیم مظلومی در خواسته‌ها و نوع عملکرد این تیم بود. استقلالی‌ها می‌دانستند چه می‌خواهند اما نمی‌دانستند چگونه به خواسته‌شان برسند. اینکه دو مهره‌ تاثیرگذار یک تیم در نیم فصل اول از دست می‌روند و این موضوع دلیل عدم موفقیت تلقی شود، کاملا اشتباه است. مسلما با توجه به فرسایشی بودن رقابت‌های لیگ، در طول فصل یک تیم با مصدومیت‌ها و محرومیت‌هایی مواجه می‌شود که باید آن را با اتکا به مهره‌های جانشین پر کند. مظلومی تجربه مربیگری در لیگ برتر را داشت و باید این پتانسیل را در تیم خود ایجاد می‌کرد که در فراز و نشیب‌ها کم نیاورد. آبی‌ها در مقاطع حساس امتیازات زیادی از دست دادند و همین عامل کمک زیادی به تیم‌های رقیب کرد تا مظلومی و تیمش نهایتا به رتبه سومی قناعت کنند.»


خروجی لیگ ما به درد کی‌روش نمی‌خورد


چراغپور درباره اینکه به نظرش لیگ پانزدهم خروجی مناسبی برای تیم ملی فوتبال داشته است، عنوان کرد: «برای چنین تحلیل مهمی باید به آمار و ارقام‌هایی که در پایان رقابت‌های این فصل به دست آمده توجه کنیم. با دادن نظر سطحی برخی دوست‌داران فوتبال که لیگ ما برترین لیگ آسیا نمی‌شود. ما باید پست‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم تا کیفیت لیگ‌مان را بررسی کنیم. اولین پست در لیگ 16 تیمی ما بررسی دروازه‌بان‌های لیگ است. 7 تا 8 دروازه‌بان در تیم‌های لیگ برتری ما خارجی بودند. با یک حساب ساده به این آمار می‌رسیم که در 37 تا 50 درصد بازی‌های این فصل دروازه‌بان‌های خارجی از دروازه تیم‌ها حراست کردند. شاید عده‌ای بگویند که در بوندسلیگا، لالیگا و یا لیگ برتر جزیره تعداد بیشتری دروازه‌بان غیربومی حضور داشتند اما باید به این نکته توجه کرد که در همین لیگ‌ها دروازه‌بان‌ها به لیگ‌های دیگری صادر می‌شدند. اگر بخواهیم ایراد را از تیم‌های پایه بدانیم هم تحلیل درستی نداشته‌ایم چرا که کار فراتر از تیم‌های پایه است و مشکل اینجاست که سرمربیان تیم‌های مختلف ترجیح می‌دهند به دروازه‌بان های خارجی اعتماد کنند و به رغم داشتن گلر ایرانی از آنها استفاده نکنند.»


او در ادامه افزود: «مورد دوم درباره یک پست بسیار اساسی در تمامی تیم‌هاست. مدافع مرکزی هر تیم نقش تعیین کننده‌ای در تیمش دارد. جایی که پیکه و ماسکرانو، راموس و په‌په بازی می‌کنند. این پست بسیار حساس دوگانه است. مدافعی که در این پست بازی می‌کند باید هم به خوبی ضربه سر بزند و هم بتواند بدون مشکل توپ پخش کند. در میان 32 مدافع مرکزی این فصل لیگ برتر ما نزدیک به 16 نفر خارجی بودند. وقتی بین 45 تا 50 درصد مدافعین مرکزی ما خارجی هستند چگونه می‌توانیم بگوییم در این پست بازیکن ملی تولید کرده‌ایم. تیم ملی ما در مرکز دفاع ضعیف است و هنوز باید به پژمان منتظری، مرتضی پورعلی‌گنجی،‌ سیدجلال حسینی و هادی عقیلی اعتماد کنیم.»


کارشناس فوتبال ایران خاطرنشان کرد: «پست بعدی که در آن دچار مشکل هستیم، هافبک دفاعی است. نکونام بازنشسته است، تیموریان و مازیار زارع فوتبال‌شان تمام شده و روزبه چشمی هم مصدوم شده است. در این فصل 12 تا 14 هافبک دفاعی لیگ ما خارجی بودند. پس طبق آمار 35 درصد بازی‌های لیگ برتر در رقابت‌های این فصل را هافبک‌های دفاعی غیرایرانی انجام دادند. وقتی از 12 کاشی فوتبال ما چند پست حساس و حیاتی آن را خارجی‌ها برعهده داشتند، آن‌وقت می‌توانیم به کی روش حق بدهیم که چرا در لیگ‌های اروپایی به دنبال حل مشکلات تیمش است. از دانیال داوری تا اشکان دژآگه و رضا قوچان نژاد همگی در ایران فوتبالیست شدن را نیاموخته‌اند. وقتی محور مرکزی لیگ ما مشکل دارد رفتار کی‌روش معنادارتر می‌شود.»


چراغپور یادآور شد: «معتقدند که لیگ ما خروجی خوبی چون مهدی طارمی دارد. قبول دارم که او آقای گل لیگ ما شده و مهاجم خوبی بوده است اما بهتر است آمار او را بررسی کنیم. طارمی از هر 12 موقعیت گلی که به دست آورده یکی را تبدیل به گل کرده است. یعنی او با محاسبه فرصت‌های گلزنی‌اش 9 درصد فرصت‌هایش را تبدیل به گل کرده است. آن وقت لوییز سوارز مهاجم بارسلونا هم از 63 موقعیت گلی که در طول فصل داشته، 40 گل زده است یعنی نزدیک به 70 درصد فرصت‌های خود را گل زده است. پس مهدی طارمی دستاورد آنچنانی نداشته است و مسلما در بازی‌های ملی نمی‌تواند به تیم ملی کمک کند.»


وی در پایان گفت: «به نظرم لیگ برتر ما مصرف داخلی دارد و نمی‌تواند کمک زیادی به تیم ملی‌مان کند. کی‌روش حق دارد به لژیونرها بیشتر میدان می‌دهد و اگر نگرش خود را تغییر ندهیم نمی‌توانیم خروجی خوبی برای تیم ملی داشته باشیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب