دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر طهرانچی:

برای اصلاح معضل بوروکراسی اداری باید تحول ایجاد کرد/ ضرورت معرفی الگوی مناسب از سوی دانشگاه‌ها

برای اصلاح معضل بوروکراسی اداری باید تحول ایجاد کرد  ضرورت معرفی الگوی مناسب از سوی دانشگاه‌ها
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌ برای اصلاح معضل بوروکراسی اداری باید تحول ایجاد کرد و در این زمینه دانشگاه‌ها الگوی مناسب معرفی کنند.
کد خبر : 853444

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی در نشست معاونان توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی در شهر جویبار استان مازندران با اشاره به عدم تقارن در پیشرفت اظهار کرد: متأسفانه مدل‌های اقتصادی دچار خدشه است و مدام مدیران دولتی بوروکراسی نظام اداری را مشکل اصلی عنوان می‌کنند، برخی از کارشناسان معتقدند که این رویکرد، قوه و دسته‌ای را حاکم کرده که نه تحول را می‌فهمند و نه ساختار.

وی افزود: این در حالی است که در سال 89 مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی نظام اداری را در 26 بند ابلاغ کردند هر موضوعی که لازم باشد در این سیاست‌ها گنجانده شده است اما دریغ از اجرا.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در دانشگاه حوزه توسعه و مدیریت بیشترین سهم را در اصلاح نظام مدیریتی کشور دارد چون خودش الگو است و باید نظام روان، چابک، حل‌مسئله بسازد.

دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه تاکنون دانشگاه‌ها تعداد زیادی استاد و دانشجوی دکتری در رشته مدیریت تربیت کرده‌اند، گفت: بااین‌حال چرا دانایی، توانایی به ارمغان نیاورده است؟ پاسخ این است که دانشگاه نیز نظام بوروکراتیک تولید می‌کند. متأسفانه خودمان کم‌فروشی کردیم. نمی‌توان سازمانی ناتوان بود اما فارغ‌التحصیلی توانا داشت. برای عبور از این روند به تحول نیاز داریم به همین خاطر هم مقام معظم رهبری گام اول و گام دوم را ابلاغ کردند.

وی با اشاره به مفهوم قوم در قرآن کریم بیان کرد:‌ قوم متشکل از رهبری، خواص، رفتار اجتماعی و رفتار سازمانی است، خداوند در سوره مبارکه ابراهیم آیه ۲۸ می‌فرماید که «أَلَم تَرَ إِلَی الَّذینَ بَدَّلوا نِعمَتَ اللَّهِ کفرًا وَأَحَلّوا قَومَهُم دارَ البَوارِ، آیا ندیدی کسانی را که نعمت خدا را به کفران تبدیل کردند، و قوم خود را به سرای نیستی و نابودی کشاندند؟!» مقصر نواقص ما مدیران هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مگر می‌شود که کشوری این همه منابع داشته باشد اما مردمش تا این حد گرفتار باشند، ما در دانشگاه مدیری تربیت نمی‌کنیم که نعمت خدا را درست ببیند و از آن استفاده کند؛ بنابراین در مقام تربیت و رفتار این نگاه قرآن شامل ماست.

وی تأکید کرد: اگر دانشگاه آزاد اسلامی سازمانی عالم است باید خردورزی، یادگیری و تفکر داشته باشد، یعنی همه مدل‌های مدیریتی را ببیند و بهترین آن را انتخاب کند و در مرتبه بالاتر مدل خود را ارائه دهد و بالاتر از آن تفکری را طراحی کند که بین علم و ایمان پل بزند.

دکتر طهرانچی با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: رهبری هر سازمانی باید مانیفست خود را اعلام کند، سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی را برای ارائه مانیفست نوشتیم، در سند نظام پیاده‌سازی را ارائه دادیم، ما به دنبال تربیت قوه عاقله‌ای هستیم که جریان ملی دانش خلق و آن را به جریان جهان متصل کند و در جهان مرجعیت آفرین و تمدن ساز باشد. برنامه دانشگاه آزاد اسلامی، باید به اهداف عملیاتی ختم شود و بسته مأموریتی باید در واحدها بر اساس سند آمایش ایجاد شود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته