دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1395 - 16:52
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم:

آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی، راهی برای مرتبط کردن استادان با نیازهای داخلی است

دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تدوین آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در راستای نقشه جامع علمی کشور، این آیین‌نامه را راهی برای مرتبط کردن استادان با نیازهای داخلی دانست.
کد خبر : 85281

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره اقدامات انجام شده از سوی وزارت علوم در راستای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور و تعیین سهم دانشگاه‌ها در این روند، گفت: «از جمله اولویت‌های موردنظر در نقشه جامع علمی کشور مباحثی همچون مرجعیت علمی، توسعه و ارتقای کیفیت دانش و فناوری، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه پارک‌های علم و فناوری، ارتقای سطح و کیفیت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و ساماندهی زیرساخت‌های آن‌ها و ساماندهی تحصیلات تکمیلی بوده است که در همگی در برنامه‌های راهبردی و اجرایی وزارت علوم گنجیده شده است.»


احمدی از دیپلماسی علمی و ارتباطات بین‌المللی به عنوان یکی دیگر از محورهای نقشه جامع علمی کشور نام برد و گفت: «در این رابطه نقش دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و مراکز فناوری مشخص شده و دانشگاه‌ها می‌توانند با ارتباطات علمی با دانشگاه‌های خارجی هم در جهت تعامل و کسب دانش پیشرفته بکوشند و هم با بهره‌برداری از توانمندی‌ها و به فعلیت رساندن ظرفیت‌ها، توانمندی‌های خود را گسترش داده و انتقال دهند.»


او همچنین با اشاره به تدوین آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در راستای نقشه جامع علمی کشور، گفت: «این آیین‌نامه با امتیازبندی‌هایی که در آن پیش‌بینی شده است راهی برای مرتبط کردن استادان با نیازهای داخلی را مورد توجه قرار داده و درباره نحوه همکاری با مجلات بین‌المللی و دستگاه‌های بین‌المللی نیز در آنها مشخص شده است.»


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره چگونگی تعیین نقش و سهم دانشگاه‌ها در اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور و اقدامات صورت گرفته در این زمینه نیز گفت: «بخشی از این موضوع در نظام آمایش آموزش عالی دیده شده است و از این مسیر پیگیری می‌شود.»


احمدی افزود: «یکی دیگر از مکانیسم‌های هماهنگ‌سازی فعالیت‌های دانشگاه‌ها با نقشه جامع علمی کشور این است که برنامه‌های راهبردی و عملیاتی دانشگاه‌ها پیش از وارد شدن در مرحله اجرا و همچنین در دوره اجرا از نظر میزان تطابق با اسناد بالادستی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.»


او اقدامات صورت گرفته درباره هماهنگ‌سازی ظرفیت‌ها و نحوه پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی با توانمندی‌های دانشگاه‌ها و همچنین طراحی نظام هدف‌گذاری جدید برای اعتبارات، از جمله موظف شدن دانشگاه‌ها به اختصاص دادن 15 درصد بودجه خود به امر پژوهش را در همین مسیر توصیف کرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب