16:52 25 / 02 /1395
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم:

آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی، راهی برای مرتبط کردن استادان با نیازهای داخلی است

دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تدوین آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در راستای نقشه جامع علمی کشور، این آیین‌نامه را راهی برای مرتبط کردن استادان با نیازهای داخلی دانست.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره اقدامات انجام شده از سوی وزارت علوم در راستای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور و تعیین سهم دانشگاه‌ها در این روند، گفت: «از جمله اولویت‌های موردنظر در نقشه جامع علمی کشور مباحثی همچون مرجعیت علمی، توسعه و ارتقای کیفیت دانش و فناوری، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه پارک‌های علم و فناوری، ارتقای سطح و کیفیت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و ساماندهی زیرساخت‌های آن‌ها و ساماندهی تحصیلات تکمیلی بوده است که در همگی در برنامه‌های راهبردی و اجرایی وزارت علوم گنجیده شده است.»


احمدی از دیپلماسی علمی و ارتباطات بین‌المللی به عنوان یکی دیگر از محورهای نقشه جامع علمی کشور نام برد و گفت: «در این رابطه نقش دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و مراکز فناوری مشخص شده و دانشگاه‌ها می‌توانند با ارتباطات علمی با دانشگاه‌های خارجی هم در جهت تعامل و کسب دانش پیشرفته بکوشند و هم با بهره‌برداری از توانمندی‌ها و به فعلیت رساندن ظرفیت‌ها، توانمندی‌های خود را گسترش داده و انتقال دهند.»


او همچنین با اشاره به تدوین آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در راستای نقشه جامع علمی کشور، گفت: «این آیین‌نامه با امتیازبندی‌هایی که در آن پیش‌بینی شده است راهی برای مرتبط کردن استادان با نیازهای داخلی را مورد توجه قرار داده و درباره نحوه همکاری با مجلات بین‌المللی و دستگاه‌های بین‌المللی نیز در آنها مشخص شده است.»


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره چگونگی تعیین نقش و سهم دانشگاه‌ها در اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور و اقدامات صورت گرفته در این زمینه نیز گفت: «بخشی از این موضوع در نظام آمایش آموزش عالی دیده شده است و از این مسیر پیگیری می‌شود.»


احمدی افزود: «یکی دیگر از مکانیسم‌های هماهنگ‌سازی فعالیت‌های دانشگاه‌ها با نقشه جامع علمی کشور این است که برنامه‌های راهبردی و عملیاتی دانشگاه‌ها پیش از وارد شدن در مرحله اجرا و همچنین در دوره اجرا از نظر میزان تطابق با اسناد بالادستی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.»


او اقدامات صورت گرفته درباره هماهنگ‌سازی ظرفیت‌ها و نحوه پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی با توانمندی‌های دانشگاه‌ها و همچنین طراحی نظام هدف‌گذاری جدید برای اعتبارات، از جمله موظف شدن دانشگاه‌ها به اختصاص دادن 15 درصد بودجه خود به امر پژوهش را در همین مسیر توصیف کرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا