معنی جمله «کاش معلم نیاید» چیزی جز لذتبخش نبودن آموزش نیست
محمدحسین فلاح مدیر گروه مقطع کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، هدف این رشته دانشگاهی را سریعتر، آسانتر و لذتبخشتر کردن آموزش ذکر کرد و گفت: «محور اصلی رشته تکنولوژی آموزشی در یادگیری است و فارغالتحصیل این رشته ادعا دارد میتواند یادگیری یک مطلب را سریع تر، آسانتر، لذتبخشتر عمیقتر و اثرگذارتر ارائه دهد.»
وی ادامه داد: «امروزه در آموزش و پرورش زبان انگلیسی، تاریخ، جغرافیا و از این دست عنوانهای تدریس میشود ولی کاربردی شدن آن در جامعه چندان مشهود نیست. در حالی که یکی از نکات مهم تکنولوژی آموزشی مسئله یادداری، یعنی به عبارتی ماندگار کردن مسائل آموخته شده در ذهن برای مدت طولانی است.»
این عضو هیأت علمی دانشگاه تکرار جملاتی چون [کاش معلم نیاید]،[کاش باران بیاید] که موجب تعطیلی کلاس و مدارس میشود را ناشی از لذت بخش نبودن آموزش عنوان و اظهار کرد: «اصلی ترین کار تکنولوژیست آموزشی نیازسنجی آموزشی است، نیازهایی که مغفول مانده، سپس بعد از شناسایی نیازسنجی طراحی آموزشی است و درنهایت محصول تولید شده به دست جامعه مخاطب خواهد رسید.»
این استاد دانشگاه ورود تکنولوژی آموزشی را به بخش های مختلف علم غیراجتناب برشمرد و گفت :«امروزه تکنولوژی آموزشی در پزشکی، در تربیت و یاددهی کودکان استثنایی، در طراحی نرم افزارهای چندرسانه ای، در روش های تدریس و بسیاری از علوم دیگر خود را غیر قابل اجتناب و شریک می داند.»
وی تکنولوژی آموزشی را به درختی تشبیه کرد که ریشه در روانشناسی ،فلسفه ، علوم تربیتی و علوم کامپیوتری دارد که باعث می شود این درخت میوه دار بشود.
انتهای پیام/