دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1395 - 11:00
در گفت‌و‌گو با آنا؛

علی خسروی: داوری هم مانند فوتبال خوب و بد داشت/ اشتباه داور امری رایج است/ بیشتر داوران ما مفهوم آفساید را نمی‌دانند

پیشکسوت داوری فوتبال ایران معتقد است قضاوت داوران در لیگ برتر مانند گذشته بود به طوری که در برخی بازی‌ها آنها خوب عمل می‌کردند اما در بعضی مواقع اشتباه داروی هم به وضوح دیده می شد.
کد خبر : 85090

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، لیگ‌ برتر ایران در پانزدهمین فصل‌خود شاهد یک قهرمان تازه بود. استقلال خوزستان با مربی و بازیکنان جوان و جویای نام امسال جام قهرمانی را بالای سر بردند اما مهمترین موضوع بعد از قهرمانی لیگ موضوع داوری‌های این فصل بود.


علی خسروی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی آنا درباره داوری‌های فصل پانزدهم لیگ برتر گفت: «قضاوت داوران در لیگ پانزدهم هم مانند دیگر فصل‌ها بود و هیچ تفاوتی با بقیه فصل‌ها نداشت. همانظور که بازیکنان گاهی اوقات روند رو به رشدی دارند و بازی خوب و تکنیکی ارائه می‌دادند اما در برخی مواقع بسیار ضعیف عمل می کنند، داروی هم در بعضی بازی‌ها خوب بود و در بعضی بازی‌ها اشتباهات به وضوح دیده شد.»


خسروی با بیان اینکه در فصلی که گذشت، داوری‌ها هم در چندین مورد دچار مشکل بودند، اظهار کرد: « اولین مشکلی که همه داوران داشتند این بود که در جرائم انضباطی هارمونی خاصی نداشتند. به این معنی که ممکن بود یک داور در دقیقه 10 بازی، یک مربی را به دلیل اعتراض به داور اخراج کند اما در بازی دیگر می دیدیم که یک مربی 90 دقیقه به داوری اعتراض می‌کرد و داور هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌داد. دومین مشکل داوران این بود که متاسفانه بیشتر داوران ما مفهوم آفساید را نمی‌دانند و از همین روی دچار اشتباه می شوند. البته یکی دیگر از ایراداتی اصلی داوران آماده نبودن وضعیت بدنی آنها بعد از تست آمادگی جسمانی بود. متاسفانه داوران در مردادماه سال گذشته بعد از تست آمادگی جسمانی دچار اضافه وزن شدند و همین امر باعث شد نتوانند به راحتی بدوند و از برخی صحنه ها دور ماندند. آخرین مشکل داوران در این فصل که در واقع عمده ترین مشکل آنها هم بود این بود که همکاری تیمی بین داوران وجود نداشت. به این معنی که داور کمک داور با یکدیگر هماهنگ نبودند و تماس چشمی با یکدیگر نداشتند.»


پیشکسوت داوری با بیان اینکه تعداد داورها در لیگ برتر بیشتر از حد است، عنوان کرد: « قضاوت داوران در لیگ برتر امسال به چند دسته تقسیم شد. دسته اول داوران بین‌المللی بودند که بازی‌های حساس مانند استقلال و پرسپولیس را قضاوت کردند. دسته دوم داوران میانه‌‌‌ای بودند که قضاوت تیم‌های میانه ی جدول را برعهده داشتند که معمولا این بازی ها به صورت زنده هم پخش نمی‌شد. در انتها هم داوران دسته سوم بودند که تنها به دلیل پرکردن آمار، کار قضاوت به آنها واگذار می شد. اما این تعداد داور برای لیگ برتر بسیار زیاد بود و ما تنها به 20 داور و نهایتا 30 کمک دارو نیاز داریم. سازمان لیگ و کمیته داوران باید روی مابقی داوران کار کنند تا برای قضاوت در لیگ برتر آماده شوند که به محض بازنشستگی داوران لیگ برتری آنها جایگزینشان شوند.»


خسروی ادامه داد: «به هرحال اشتباه داوری بخشی از کار قضاوت است و در همه دنیا امری مرسوم است. در بازی پرسپولیس و راه آهن دارو این دیدار دچار اشتباه شد اما بعد از بازی شهامت این را داشت که از بازیکنان راه آهن و کادر فنی این تیم عذرخواهی کند.»


وی در مورد چیدمان داوری در چهار بازی حساس هفته پایانی پایانی لیگ اظهار کرد:«داوران اصلحی برای بازی های مهم انتخاب شدند و هر سه داوری که بازی‌های پرسپولیس و راه آهن، استقلال و صبا و استقلال خوزستان و ذوب آهن را قضاوت کردند از بهترین های لیگ پانزدهم بود. ضمن اینکه بازی سرنوشت ساز ملوان و سیاه جامگان نیز توسط یک داور بسیار خوب قضاوت شد اما نمی‌توانیم بگویم در فوتبال و همچنین داوری هیچ اشتباهی هیچ زمانی رخ نمی دهد. در برخی بازی ها اشتباهات داوری کاملا حس می شد و نمونه اش هم همان بازی راه‌ آهن و پرسپولیس بود که داور به اشتباه خطای پنالتی گرفته بود.»


انتهای پیام/

برچسب ها: دارو علی خسروی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته