از شکوفایی هنر دانشآموزان تا کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدمسعود داودی در جمع اولیای دانشآموزان مجتمع مدارس سمای لنجان با تأکید بر ضرورت ایجاد مدارس هزاره سوم در کشور اظهار کرد: با گسترش روزافزون تکنولوژی و آشنایی والدین و دانشآموزان با خدمات پیشرفته آموزشی، ایجاد مدارس هزاره سوم در ایران به شکل ضرورت درآمده است؛ بنابراین نیاز است برنامهها و روشهای جدیدی را برای تعلیم و تربیت آیندهسازان کشورمان در نظر بگیریم تا بتوانیم همراستا با سایر کشورهای جهان پیشرفت کنیم.
وی با تأکید بر اهمیت آموزش و پرورش در کشور عنوان کرد: چنانچه یک کشور، تعلیم و تربیت دانشآموزان و دانشجویان خود را در اولویت سیاستگذاری قرار دهد و در این رابطه برنامهریزی دقیق و علمی داشته باشد قطعاً آینده این کشور در زمینههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی روشن خواهد بود؛ به همین دلیل توجه به مسئله آموزش و پرورش اهمیت بسیاری دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لنجان اضافه کرد: هرچه تمایل به پرسیدن سؤال «چرا» بیشتر باشد، پیشرفت دانشآموز و افزایش خلّاقیت او بیشتر خواهد شد، ازاین رو در مدارس هزاره سوم تلاش میشود که دانشآموز بیشتر به سمت هنرهای خلّاقانه سوق داده شوند، بنابراین در این روش، دانشآموز به فردی متفکر و خلّاق تبدیلشده و با تکنولوژی روز دنیا آشنا میشود.
داودی یادآور شد: در مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی به دانشآموزان فرصت داده میشود که سؤال کنند و دنبال پاسخ سؤالشان بگردند تا دانشآموزان اطلاعات را جستجو کرده و تفکرشان را گسترش دهند، در این شرایط است که فرزندان ما درست فکر کردن و قضاوت کردن را میآموزند و در آینده با تعقل بیشتر تصمیم خواهند گرفت.
**تغییر روشهای سنتی و حرکت به سمت آموزش جدید رسالت مدارس سماست
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی (سما) دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان هم با بیان اینکه فناوریهای جدید، ابزار قدرتمندی هستند که میتوانند دنیای آموزش را به روشهای مختلف، پشتیبانی و متحول سازند، تشریح کرد: مجموعه مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی لنجان بهعنوان یک جامعه دانشگاهی با شیوههای جدید آموزش برای تربیت نسلی آگاه و توانمند در زمینههای علمی، فردی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تلاش میکند و با برنامهریزی علمی و دقیق و بهکارگیری کادر مجرب برای رسیدن به این مهم گام برمیدارد تا فرزندان موفقتری پرورش داده و به جامعه تحویل دهد.
محمدحسین مهاجر با بیان اهداف و برنامههای مدارس سما گفت: یکی از اهداف اصلی مدارس سما، تغییر روشهای سنتی و حرکت به سمت آموزش با روشهای جدید است تا دانشآموزان مشارکت بیشتری در آموزش و یادگیری داشته و برخلاف سبک آموزش قبلی فقط شنونده و منفعل نباشند، در این روش تلاش میکنیم برای توانمندتر کردن کودکان و نوجوانان دانش و مهارتهای عملی را بیشتر کنیم تا برای آنان کاربردیتر و مفیدتر باشد.
وی با اشاره به نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: نگاه مدیران عالی نظام بر موضوع فناوریها و تکنولوژیها برای تحولات نظام آموزشی خوب اندیشیده شده است، نقشه جامع علمی کشور ترسیمشده و موضوع مدیریت دانش و تحول نظام آموزشی هم مورد تأکید این نقشه جامع علمی کشور بهعنوان یک نقشه راه قرارگرفته است.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی (سما) دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان افزود: ازاین رو مباحث علوم انسانی، علوم پزشکی، سلامت، فنی و مهندسی و علوم پایه محورهایی هستند که نیاز به تحول و برنامهریزی کامل و مدون دارند.
مهاجر بیان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی از اواسط سال ۱۴۰۰ شاهد تدوین و ابلاغ سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی بودیم که این سند بهعنوان یک برنامه پنجساله در تمام حوزههای دانشگاه آزاد اسلامی لازمالاجراست و سازمان سما نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی مطرح کرد: در حقیقت ملزم به اجرای رهنمودهای این سند چشمانداز هستیم و در سند توسعه و تعالی دانشگاه یک سری بستههای کاری بهعنوان مأموریت حوزههای مختلف شکلگیری شده که ازجمله ارتقای کیفیت و کارآمدی دورههای تحصیلی از ابتدایی تا مقطع دکتری است؛ این دانشگاه و مجموعه مدارس سمای لنجان براساس همان بسته کاری در خدمت دانشآموزان است، چراکه لازم است در هزاره سوم متناسب با پیشرفتها و اسناد بالادستی بتوانیم در مدارس برنامهریزی لازم داشته باشیم.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی (سما) دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با اشاره به برگزاری پنجشنبههای تربیتی در مدارس سما کشور گفت: به همت مدیران و کادر آموزشی و اجرایی مدارس موفق شدیم روزهای پنجشنبه تربیتی را در مدارس سمای لنجان ایجاد کنیم، بنابراین برای غنیسازی آموزش و مهارتی بودن آموزشهای ما در پنجشنبههای تربیتی برنامهریزی لازم صورت گرفت.
مهاجر تبیین کرد: همچنین طرح شبها را در برنامههای مدارس سما در دست اجرا داریم تا استعداد دانشآموزانی که دارای استعداد برتر هستند کشف شود و از طریق سازمان سما مورد حمایت قرار گیرند.
وی با اشاره به شعار مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان «از پیشدبستانی تا دانشگاه همراه و در کنار دانشآموزان» اظهار کرد: با چرخش تحولآفرین از آموزشمحوری به سمت یادگیری متعالی و عمیق نیاز است نحوه تدریس و آموزش ما متناسب با هزاره سوم تغییر کند.
**نداشتن مهارتهای زندگی مهمترین آسیب اجتماعی است
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان هم با تأکید بر آموزش مهارتمحور خلّاق در مدارس اظهار کرد: «مدرسه مهارتمحور» مدرسهای است که اولویت اول آن آموزش مهارتهای زندگی و اجتماعی است و آموزش دروس تخصصی دیگر در مرحله دوم قرار دارد.
نرگس عطریان اضافه کرد: مدارس مهارتمحور دانشآموزانی تربیت میکنند که برای خود و جامعهای که در آن زندگی میکنند، یاریدهنده هستند، در این مدارس علاوه بر آموزش مهارتهای زندگی و اجتماعی به آموزش مهارتهای تخصصی موردنیاز دانشآموزان برای آیندهشان نیز پرداخته میشود.
وی با اشاره به تشریح آسیبهای اجتماعی دانشآموزان مطرح کرد: متأسفانه بخش زیادی از مسائل و آسیبهای اجتماعی که امروزه گریبان جامعه ما را گرفته، ناشی از نداشتن مهارتهای زندگی و اجتماعی موردنیاز افراد جامعه است، بنابراین این مهارتها باید قبلاً در خانواده و مدرسه به فرد آموزش داده میشد تا در سنین جوانی بتوانند یک زندگی مستقل را شروع کنند.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان تشریح کرد: از سوی دیگر آسیبهای اجتماعی مانند بیکاری، اعتیاد، طلاق و… از یک زاویه به نداشتن مهارتهای اساسی زندگی و اجتماعی و حتی تخصصی جوانان و فارغالتحصیلان مدارس و دانشگاههای ما برمیگردد. برای کاهش و حتی برطرف کردن آسیبهای اجتماعی در میانمدت و بلندمدت تغییر روند آموزشی مدارس از دانشمحور به مهارتمحور است.
عطریان با بیان اینکه برنامههای درسی مهارتمحور سبب افزایش خلّاقیت، تقویت تفکر انتقادی و ارتقای قابلیتهای مشارکتی میشود، ادامه داد: امروزه که نظام آموزشی ما بر ضرورت وجود تحولات بنیادین تأکید دارد، ایجاد تغییر دربرنامههای درسی و گنجاندن محورهای مهارتی برای توسعه مهارتهای دانشآموزان ضروری است.
انتهای پیام/