بازارسازی خودروسازان برای افزایش قیمت
آلبرت بغزیان دبیر تجدید نظر شورای رقابت در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم وفناوری آنا اظهار کرد: براساس آخرین مصوبه شورای رقابت عرضه خودرو در بورس متوقف و افزایش ۳۰ درصدی برای قیمت خودرو مصوب شد. همچنین براساس همین مصوبه امکان ثبت نام برای افرادی که ۵ سال از فعال شدن پلاک آنها میگذرد، مهیا شد.
وی افزود: برخی از شرکتهای خودروساز از این مصوبه تمکین کرده، اما برخی دیگر این تغییرات را در شرایط پیش فروش خودرو اعمال نکردند، زیرا این خودروسازان باور دارند قیمت تعیین شده برای آنها زیاندهی به همراه دارد و عرضه خودرو با قیمت تعیین شده صرفه اقتصادی ندارد بنابراین یا باید عرضه خودرو به بورس بازگردد و یا اینکه شرکت را تعطیل کنند.
نرخ جدید خودرو براساس آنالیز دقیق انجام شد
دبیر تجدید نظر شورای رقابت ادامه داد: نرخ جدید خودرو براساس بررسی های دقیق انجام شده و سود شرکتهای خودروساز را تامین میکند، اما برخی خودروسازان به دنبال تسویه زیانهای انباشته شرکت که ناشی از اتخاذ تصمیمات اشتباه بوده، هستند که با نرخهای فعلی نمیتوان آنها را جبران کرد.
بغزیان تصریح کرد: برخی شرکتهای خودروساز برای تسویه بدهی ناشی از اخذ تسهیلاتی که توان مدیریت آنها را نداشتند، به دنبال افزایش قیمت با مطرح کردن بحث تعطیلی واحد تولیدی هستند در حالیکه برای تعطیلی شرکتهای خودروساز باید مالکان و سهامداران تصمیم بگیرند.
وی با بیان اینکه توقف تولید و افزایش قیمت هر دو به زیان مصرف کنندگان است، خاطرنشان کرد: حمایت برخی مدیران دولتی و مجلس از برخی شرکتهای خودروساز موجب شده است تا مساله ارزی آنها با انعکاس در رسانهها جدی تلقی شود و مسیر افزایش قیمت خودرو برای آنها تامین شود.
خودروساز می تواند افزایش تولید داشته باشد؟
دبیر تجدید نظر شورای رقابت یادآور شد: اگر خودروسازی قادر به ادامه فعالیت نیست و نمیتواند خودرو تولید کند نباید در طرح پیش فروش خودرو شرکت کند. باید حضور این شرکتها در طرح پیش فروش و ثبت نامی خودرو متوقف شود.
بغزیان ادامه داد: طرح مساله توقف تولید و عدم امکان تحویل به موقع خودروهای ثبت نامی بهانه ی خودروسازان است تا با تحویل دیرتر خودرو بتوانند نرخ خودرو را افزایش داده و گرانتر به مشتری تحویل بدهند.
وی با تاکید بر ضرورت آزادسازی واردات خودرو تصریح کرد: ممنوعیت واردات باعث گستاخی خودروسازان در بازاری بدون رقیب شده است. اگر واردات خودرو آزاد بود شاهد افزایش بی رویه قیمت خودرو با بازارسازی از سوی شرکتهای خودروسازی نبودیم.
انتهای پیام/