دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مرضیه برومند در نشست خبری خانه سینما عنوان کرد؛

بدهی ۷۰۰ میلیونی خانه سینما به تامین اجتماعی/ پای اعتلای سینما ایستاده‌ام

بدهی ۷۰۰ میلیونی خانه سینما به تامین اجتماعی  پای اعتلای سینما ایستاده‌ام
مرضیه برومند مدیرعامل و محمدمهدی عسگرپور ریس هیأت مدیره «خانه سینما» در نشستی رسانه‌ای به سوالات اصحاب رسانه درباره این نهاد صنفی پاسخ گفتند.
کد خبر : 850156

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما و محمد مهدی عسگرپور رئیس هیئت مدیره  و با همراهی کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی این نهاد صنفی پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات این نهاد برگزار شد.

** برومند: پای اعتلای سینما و سینماگران و پیشرفت در تمام عرصه‌ها ایستاده‌ام

بر اساس این گزارش، مرضیه برومند در این نشست گفت: خانه سینما  یک درخت تنومند سی ساله است که با حضور من شاید برومند هم شده  است!  در طول این سال‌ها برخی از دوستان نه چندان دوست خانه سینما، گاهی کمر به نابودی آن بستند اما با کمک دوستان و با تدبیر دولتمردان وقت از این بحران خارج شده و امروز این نهاد سی ساله شده است.

وی اظهار کرد: بحران‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که در جامعه رخ می‌دهد بر کارکرد سینما  و اقتصاد آن تاثیر منفی می‌گذارد. در سه سال اخیر ابتدا بحران کرونا و سپس ماجراهای غم انگیزی که در یک سال اخیر رخ داد نگذاشت تا سینما نتواند به درستی کار کند.  البته پلتفرم‌ها  و وی او دی‌ها کمک کردند تا سینما کمتر آسیب ببیند و باعث شد برخی از همکاران ما سرکار بروند چون ماجراهای اخیر ضربات مهلکی به اقتصاد سینما زد.

 برومند عنوان کرد: در دو ماه گذشته تمام تلاشم را برای بررسی ساختار اداری و برگزاری جلسات مشترک با صنوف ۲۷گانه خانه سینما متمرکز کردم.

مدیرعامل خانه سینما افزود: من آمده‌ام تا کار‌های کلان انجام دهم، اما درگیر کار‌های جاری و روزمره شدم که البته با توجه به شرایط فعلی جامعه تا حدی طبیعی است. برای برنامه‌های کلان باید پول داشته باشیم، اما فعلا بیشتر بدهکار هستیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر خانه سینما به سازمان تامین اجتماعی ۷۰۰ میلیون تومان بدهکار است، دلیل این میزان بدهی هم  جریمه‌های این سازمان است.

وی با تاکید بر اینکه من اهل درگیری و دعوا نیستم برای تعامل آمده‌ام، متذکر شد: سازشکار هم نیستم، چون منافعی هم ندارم و پای کیفیت و اعتلای سینما و سینماگران و پیشرفت در تمام عرصه‌ها ایستاده‌ام.

را مشکل ساختاری و تشکیلاتی دیدم که این یک بحث قدیمی است که گویا در کل این سال‌ها همه با آن درگیر بوده‌اند. از ترکیب مجمع عمومی تا تفکیک صنوف کارگری و … من حتی از بیرون می‌دیدم برایم سوال بود که این چه جور صنفی است که کارگر و کارفرما در آن زیر یک سقف است؟ اما بعد فهمیدم این اتفاقاً موضوع خوبی است چون صنف متفاوتی داریم به شرط این که دسته بنید درستی هم داشته باشیم.

مدیرعامل خانه سینما توضیح داد: ما سه گروه داریم؛ تهیه‌کنندگان سرمایه‌گذاران و زیر مجموعه آنها یک بخش هستند، هنرمندان و خالقان اصلی اثر گروه دیگری هستند که با اندیشه خود سر و کار دارند گروه سوم عوامل اجرایی و زیرشاخه‌ها هستند که تعداد بسیاری در این حلقه متمرکز هستند که البته می‌دانم تفکیک و سامان دهی آنها سخت است اما قصد دارم به سمتش بروم.

** امنیت شغلی؛ معضل  بزرگ بازیگران

برومند در ادامه تأکید کرد: بحث بعدی بیکاری و عدم امنیت شغلی است که از قبل هم وجود داشته و با شرایط و ماجراهای اخیر بدتر هم شده است شاید معضل بزرگ خانه سینما باشد. در ملاقات با صنوف از آنها خواستم اولویت‌ها، پیشنهادها و راهکارهای خود را بگویند. در یک جمع‌بندی متوجه شدم بیشترین خواسته درباره امنیت شغلی بوده است.

وی گفت: انجمن‌های خانه سینما مثل جزایر پراکنده هستند که هیچ ارتباطی با هم ندارند. گروه‌ها گاه منافع مشترک و گاه منافع متقابل دارند. ارتباط دوسویه میان اعضای خانه سینما وجود ندارد و ارتباط متقابل برقرار نمی‌شود، که به نظرم این یک ضعف است. البته تشکیلات اداری هم شادابی خود را از دست داده و فضا دیگر هنری و فرهنگی نیست. به زعم من یک فضای ایستا و گاه غم‌انگیز دارد. برخی برای مسایل رفاهی به اینجا می‌آیند روزی چندین نامه وام به خانه سینما می‌آید که البته وظیفه ماست پیگیری کنیم اما  حجم زیاد آن من را افسرده کرده است.

** اساسنامه‌ای که «اسمشو نبر» است

در ادامه‌ محمدمهدی عسگرپور رییس هیات مدیره خانه سینما در سخنانی بیان کرد: وقتی ماجراهای اجتماعی، سیاسی مهرماه شروع شد، برخی برنامه‌های تدارک دیده شده را تغییر داد و ما درگیر مسائل اجتماعی همکاران خود شدیم. در بسیاری از نقاط دنیا، سینما به عنوان مدیومی است که تفکیک مسایل صنفی و اجتماعی و سیاسی ممکن نیست‌.

او با اشاره به اینکه در هریک از دولت ها بخشی از اختیارات خانه سینما سلب شده است افزود: ما از مجموعه‌ای که طبق قانون می‌توانست طلبکارانه حق خود را بگیرد به جایی تبدیل شده‌ایم که باید دست دراز کنیم. این موضوع صرفاً متعلق به این دولت نیست. در این رابطه پیشنهاد مشخص ما این است که ما را به همان وضعیت قبل برگردانند.

رییس هیات مدیره خانه سینما بیان کرد: ما در حوزه تولید و نمایش وارد یک شرایط جدید شده‌ایم. این موضوع در دنیا از چند سال قبل شروع شده و الان هم تاکید میکنم که عرصه جدیدی در راه است. خانه سینما باید از موقعیت قدیمی خود خارج شود چون شکل صوت و تصویر و ارائه در حال تغییر است. اگر خانه سینما به این مسئله مهم توجه نکند به سمت اضمحلال می‌رود مثل برخی اصناف که می‌بینید، دو سوم آن دیگر فعالیتی ندارند. 

وی با کنایه به شخصیت «اسمشونبر» در فیلم مدرسه موش‌های مرضیه برومند افزود: باید بگویم اساسنامه خانه سینما هم یک «اسمش را نبر» است. وقتی اسم آن را  می‌بریم  و از تغییر آن می‌گوییم برخی فکر می‌کنند به دنبال کودتای مخملی هستیم در صورتی که باید اساسنامه خانه سینما به‌روز شود. سر این موضوع با دولت قبلی و فعلی هم  این شرایط را داشتیم و انگار نوعی توهم توطئه پیش می‌آید.

عسگرپور درباره  تاریخ برگزاری جشن خانه سینما هم گفت: ما جزو کشورهایی هستیم که نمی‌توانیم  یک جشن فره نگی و هنری  را با یک قاعده دیرپا  برپا کنیم، چون مناسبات کشور ما متفاوت است. به هر حال امسال باید این رویداد را برگزار کنیم اما ممکن است قالب آن متفاوت باشد اما به هر حال مراسمی را خواهیم داشت که احتمالاً اواخر شهریور خواند بود.

مرضیه برومند نیز درباره اینکه آیا روحیه «جنگجوی» خود را که پیش‌تر بسیاری از همکارانش یا اهالی رسانه با آن آشنایی دارند در این سمت جدید دنبال می‌کند؟ بیان کرد: من جنگجو هستم ولی اهل به هم زدن نیستم. از ابتدا دعوا نمی‌کنم و اگر لازم باشد در انتها دعوا میکنم. البته اوضاع به آن بدی نیست ولی روحیه جنگجویی من دلیل نمیشود که از الان بجنگم. باید روند به تعامل رسیدن و نه کوتاه آمدن را در پیش بگیریم که این موضوع برای من در رسیدن خانه سینما به اهدافش مهم است. ما تعدادی سینماگر مشکل‌دار و در آستانه زندان رفتن هم داریم که پیگیری می‌کنیم ولی شکاف میان سینماگران را دوست ندارم. من به دوستان در سازمان سینمایی هم گفتم که شما وظیفه دارید مسئولان بالادستی خود را ارشاد کنید چون آنها تصور درستی از ما ندارند

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته